Äiti ja kaksi lasta. Yksi silottelematon arkikuva viikossa, vuoden ajan.
Odotan kesältä niitä päiviä, kun pakkaan aamulla laatikkopyörän kyytiin lapset, eväät ja uikkarit. Sen jälkeen huristelemme pitkin kesäisessä onnessa laineilevaa kaupunkia. Illalla kotiin palatessa aurinko loimii jo matalalta, pyörän akku on loppumaisillaan ja kyytiläisetkin ovat päivän touhuista raukean hiljaisina. Oi että!
Tämä on nyt seitsemäs vuosi, kun rullailemme pyörällämme pitkin katuja ja polkuja – muutaman viime vuoden ajan myös talvisin. Näiden vuosien ajan olen alkanut vähän ymmärtää ihmisiä, jotka kiintyvät autoihinsa, sillä meille tuo meidän laatikkopyörämme on niin tärkeä ja rakas. Autoton perheemme olisi ollut kuluneiden vuosien ajan ihan ihmeissään ilman sen tuomaa arkista apua. Kun muutamia vuosia sitten jouduimme olla useamman viikon ilman laatikkopyörää, arki meni ihan solmuun.
Laatikkopyörä on mahdollistanut yhden aikuisen ja kahden lapsen kulkemisen pyörällä silloinkin kun molemmat olivat vielä ihan pieniä. Nyt kun molemmat muksut ovat varttuneet kouluikään, he mahtuvat yhä kyytiin. (Minäkin mahdun, Flow’hun matkasimme kerran laatikkopyörällä; puoliso polki ja minä istuin kyydissä skumppapullon kanssa.) Toisinaan laatikossa kulkee omien lasten lisäksi myös lainamukuloita kouluun, kesämajalle, harrastuksiin, retkille, kyläilemään ja minne milloinkin. Silloin pitää kyllä pahimmissa ylämäissä sanoa, että marakattilinja ei pääse kulkemaan, matkustajat ulos.
Laatikon päälle laitettavassa katoksessa tulee nykyään kaikkien kyytiläisten kanssa katto vastaan, joten sitä ei ole enää käytetty kuin kovimmilla myräköillä. Silloin lapset istuvat laatikon pohjalla peittojen seassa, mikä on tietenkin hurjan jännää, kun sade ropisee katokseen ja tuuli vinkuu. Viime talvena viritin katokseen vielä pattereilla toimivat valot, joten laatikkopyörä oli kuin pyörillä kulkeva maja. Vastaantulijoitakin nauratti – ja kulkueemme varmasti näkyi liikenteessä sysipimeälläkin.
Vaikka lapset yhä useammin pyöräilevät myös omilla fillareillaan, laatikkopyörälle on käyttöä myös muuten. Sen avulla tehdään viikon ruokakauppaostokset, kun kurvaan fillarin parkkiin lähiautomarketin autohallin vähäpäästöisten autojen paikoille, ihan ostoskärrytelineiden ja hissien viereen (pyöräparkkia samanlaisten fasiliteettien ääressä odottaen!). Laatikon kyytiin mahtuu kukkuralleen täytetyn ison ostoskärryllisen verran tavaraa.
Mökkikuormamme ovat jo legendaarisia, kun laatikkopyörän kyydissä kulkee milloin mitäkin, kuten multaa, lautaa, pulkkaa, puutarhatuoleja, linnunruokasäkkejä, taimia ja halkoja. Palstalla käydessä ei runsaimman satokaudenkaan aikaan ole ongelmia kuljetella herkkuja kotiin, kun saaliin voi pakata laatikkopyörän kyytiin.
Pyörämme on laatikkopyörien Lada; edullinen, vähän rohmelo ja perhepyöräilyskeneläisten keskuudessa nyrpistelty. Ja jestas, miten kestävä kaveri se on ollut. Toki sitä on pitänyt huoltaa, kuten mitä tahansa pyörää (saati polttomoottorillista perhefarmaria), mutta mitään isompaa ei ole ollut. Vetelemme edelleen samalla akullakin, vaikka toki sen antamien myötätuulisten ajokilometrien määrä on vuosien saatossa laskenut.
Olisi hauskaa, jos pyörässä olisi samanlainen kiinteä kilometrimittari kuin autoissa. Nyt voin vain veikkailla, kuinka monia kilometrejä olemme kokeneet yhdessä laatikkomme kanssa. Kymppitonnia tässä varmasti aletaan jo hätyytellä.
Ihanaa nähdä, että tämä meillekin tänä keväänä hankittu pyörä on näin pitkäikäinen! Meillä kyydissä kulkee neljä lasta päiväkotikamppeineen ja onpa pari koululaistakin joskus uskaultautunut kyytiin. Tämä korvaa täysin meidän toisen auton, joka muuten olisi ollut välttämätön hankinta. Meillä päin ei vielä toista samanlaista ole vastaan tullut ja koitankin levittää laatikkopyörien ilosanomaa ympäri pikkukaupunkiamme. Kesää ja rantareissuja odotellessa!
Aurinkoista Vappua
Joo, ainakin tämä meidän rakas rotjake on jaksanut kulkea vuosia ja pitkiä kilsoja! Niin mainiota kuulla, että teillä laatikkopyörä on korvannut toisen auton, jes!
Olen alkanut haaveilemaan omasta (sähkö)laatikkopyörästä, vaikka en tiedäkään onko siinä varsinaisesti järkeä, varsinkin kun ne ovat aika arvokkaita. Meillä tulee joka tapauksessa olemaan 2 autoa ja mies tuskin ajaa pyörällä ollenkaan. Muutetaan kesän aikana pikkukaupungin keskustasta 5km päähän maalle ja lapset on nyt 2kk ja 2,5v, joten he eivät pyöräile sieltä itse vielä useampaan vuoteen yhtään mihinkään. Pidän pyöräilystä, haluaisin päästä lasten kanssa liikkumaan tulevasta kodista muutenkin kuin autolla ja ajatus pyöräkärrystä ei houkuttele. Muistan esikoisen kohdalla, miten mahtavaa oli päästä liikkumaan pyörällä lapsen ollessa 8kk ainaisen kävelemisen sijaan ja haluaisin pyöräillä kummankin lapsen kanssa. Laatikkoon mahtuisi myös esikoisen potkupyörä (ja ehkä seuraavakin pyörä?), joten hän voisi tulevaisuudessa pyöräillä osan matkasta itse ja hypätä kyytiin, kun voimat loppuvat. Selkeästi perustelen näitä syitä nyt itselleni, ennenkuin alan perustelemaan niitä miehelle.
Ymmärrän! Liikkuminen pyörällä on niin erilaista kuin autolla. Meillä toki ei autoa edes ole ollut, mutta se vapaus, kun pääsi pienten lasten kanssa fillaromaan hiukset hulmuten ah! Ja kyllä, meillä ainakin kulki välillä kaksikin pientä pyörää mustekaloilla kiinnitettyinä pyörän kyydissä, kun polkijat väsyivät. Välillä edelleen jompi kumpi pyörä polkijoineen siirtyy laatikon kyytiin 🙂
Meillä on ollut kaksi vuotta samanlainen laatikkopyörä kuin teillä. Nykyisin pyörässä on kilometrimittari vakiona. Asutaan kaupungin keskustassa ja ajetaan sillä kesät talvet kauppareissut, päiväkotimatkat ja leikkipuistokeikat. Kilometrimittarissa on näin aika tarkkaan 2v käytön jälkeen 3800km, eli uskoisin teillä olevan 7v käytön jäljiltä reilusti yli kymppitonni takana
Hei mahtavaa! Joku Instan puolella kertoi myös, että nyt kilometrimittari on vakiona. Olisipa tässä meidänkin ollut! Joku erikseen ostettu rimpula siinä oli jonkin aikaa kiinni, mutta se näytti mitä sattuu ja lopulta hajosikin. Voisi tosiaan hyvinkin olla, että kymppitonnin yli on jo poljettu!
Terkut Joensuusta!
Täällä on vaimon alunperin ilmeisesti juuri siun blogista saaman innoituksen seurauksena ajeltu tänä keväänä vissiin kolme vuotta kanssa Babboella. Meidän pyörässä esiin saa ajettujen kilometrien kokonaismäärän ja yli 4000 km on menty.
Paras hankinta ikinä.
Hei niin mahtavaa kuulla, jos olen voinut laatikkopyörien ilosanomaa jakaa Joensuuhunkin <3 Ollaan puolison kanssa puhuttu ihan samaa, että jos lapsiperhehankinnoista yksi pitäisi nostaa ylitse muiden, olisi se laatikkopyörä. Tosin se on käytössä niin monenlaiseen muuhunkin toimeen kuin lastenkuljetukseen, mutta tuskinpa ilman lapsia oltaisiin hoksattu moista hankkia.
Tämä blogi toimi myös meille innostuksena hankkia oma laatikkopyörä ja just tuli 5000km täyteen. Kaksi vuotta ollaan ajettu kesät talvet kolmen lapsen kanssa. Laatikon tultua taloon luovuttiin autosta kokonaan ja ai että on ollut kivaa!
Eikä! Ihan alkoi ilosta itkettää! Että jos olen voinut olla osaltani vähän innostamassa laatikkopyörän hankintaan, minkä ansiosta toisesta autosta on voinut luopua. Parasta!
Terkut naapurikaupunginosasta, käytettynä ostettu laatikkopyörä on todellakin kultaa! Pitäisikin tehdä kuvakooste siitä, mitä kaikkea sillä on kuskattu, nukkuvista lapsista Ikean kaappiin!
Mä olen miettinyt ihan samaa! Niin hulvattomia kuormia laatikolla on tullut kuskattua 😀