Tein eilen ison kattilallisen juures-linssisosekeittoa. Kuorin ja leikkasin pieneksi hakkelukseksi kolme keltasipulia, pienen kourallisen valkosipuleita ja muutaman inkiväärinykerön. Huuhtelin linssit lävikössä ja kuorin sekä pilkoin juurisellerin. Suikaloin paprikan pieniksi makua antaviksi kuutioiksi ja kuorin ison läjän porkkanoita sekä perunoita.

Kun nostin höyryävän keittokattilan katetun pöydän keskelle, oli kulunut melkein kaksi tuntia siitä, kun aloitin ruuanlaiton. Olo oli toki nälkäinen, mutta ennen kaikkea rauhallinen, raukea ja selittämättömällä tavalla tyynen tyytyväinen.

Minulla oli ollut juuri aikaa meditoida arkisen rutiinin äärellä.

Kun syksyllä kirjoituksessani pohdin, että mitä jos en tahdokaan tehdä töitä voidakseni ostaa aikaa erinäisten palveluiden muodossa, vaan haluankin tehdä vähemmän töitä ottaakseni sen ajan suoraan itselleni, sain eräältä seuraajalta viisaan ajatuksenalun:

Nykyään valtaosa länsimaisista ihmisistä on kadottanut arjestaan tylsät rutiinit. Kiireinen elämänrytmi on pakottanut ihmiset oikomaan arkisten puhteiden yli, hankkimaan ne valmiina. Marjat haetaan kaupan pakkasesta, tiskit lykätään pesukoneeseen, sukan parsimisen sijaan hankitaan uudet sukat. Kahvikin napataan kertakäyttömukiin jonkun muun tekemänä ja juodaan matkalla kiireestä kiireeseen.

Elämän olisi pitänyt helpottua, mutta silti pinna on kireällä, mihinkään ei ole aikaa ja leposykkeen holtittomuutta pitää tarkkailla elektroniikalla, joka on läsnä nukkuessakin.

Älkää käsittäkö väärin, en haaveile paluusta nyrkkipyykin ääreen avannon reunalle. Mutta ajatus siitä, mitä olemme tylsien rutiinien häviämisellä menettäneet, ei jätä rauhaan. Sillä onhan tämä nyt järjetöntä; olemme niin kiireisiä, että varaamme kalenteriin aikaa meditoinnille, haaveilemme hiljaisuuden retriiteistä ja ostamme kalliita kursseja, joissa meidät opetetaan olemaan paikoillaan ja antamaan ajatuksille tilaa.

Mitä jos tuo meditatiivisuus löytyisi arjesta itsestään, sen tylsistä rutiineista?

Tämä resonoi itselleni vahvasti, sillä en yksinkertaisesti edes osaa tai malta meditoida. Se tuntuu ajanhaaskaukselta, ja pääsen paikallani ollen vain harvoin tilaan, jossa muu maailma häviää ympäriltä ja ajatukset laajenevat kuin huomaamatta. Mutta käsillä tehden sen tavoitan.

Kun teen jotain niin arkista, niin tuttua, ettei sitä tarvitse ajatella, kehoni rauhoittuu. Kuorin perunoita, kerään sieniä, pilkon polttopuita. Neulon, kastelen viherkasveja, vaivaan taikinaa. Kun sairastuin masennukseen, olisin paikallani istumalla ja mietiskelemällä vain kaivanut sisälläni olevaa mutakuoppaa syvemmäksi. Mutta aina kun pääsin viljelypalstalle puuhastelemaan, tunsin oloni paremmaksi, palstan aitojen rajaaman maailmani ainakin hetkellisesti turvalliseksi.

Juuri tämän takia all-inclusive -lomailut eivät tunnu omalta. Jänniltä ja hauskoilta kyllä, mutta ei sisuskaluja myöten rentouttavilta. Mieluiten lomailen vähän vaikeasti, telttailen metsässä, reppureissaan junan kyydissä tai vietän aikaa mökillä.

Kun elämä keskittyy perusasioiden äärelle, hermostoni pingottuminen tuntuu sulavan pehmeän taipuisaksi. Arjessa en tahtoisi tiskata käsin, mutta mökillä otan mielelläni tiskivuoron. Haen ja lämmitän tiskiveden, upotan kädet vaahtoon ja annan ajatusten kieppua yhtä korkealle kuin taivas ulkotiskipaikan ympärillä yltää.

Nämä mielikuvani ovat tietenkin autuaan lomatunnelman värittämiä, mutta en voi olla miettimättä: miksi minulla on arkisten rutiinien meditatiivisuudelle aikaa eniten silloin kun ei ole arki?

Voisiko työnteolla ostetun vapaa-ajan sijaan ottaa työajasta otettua vapaa-aikaa – jotta voisin rauhassa tehdä niitä asioita, joista nyt toisinaan maksan, vaikka oikeasti tahtoisin itse meditoida niiden puhteiden äärellä?

Näitä on hyvä pohtia jouluna, kun matkaamme taas Pohjanmaalle. Toivon saavani luoda lumia, neuloa monen monta silmukkaa, lämmittää puusaunan ja sitten kylpeä sen löylyissä, lukea itsekseni ja ääneen muille, hiihtää kehon raukeaksi ja tehdä kaikessa rauhassa isoja kattilallisia ruokaa koko lomajengille. Kuulostaa suloisen meditatiiviselta.

Jaa