Kaupallinen yhteistyö: Telia

Tällä viikolla molemmat lapseni lähtivät kouluun, molemmilla älypuhelimet repuissaan. En koe, että ekaluokkalaisella lapsella tarvitsisi vielä olla älypuhelinta, mutta en kokenut hyväksi ajatukseksi myöskään hankkia hänelle mitään välivaihevempelettä, jolla voisi vain soittaa. Nyt meillä on paremmin aikaa yhdessä tutustua internettiin ja opetella digitaitoja.

Digikasvatus ei kuitenkaan ole mitenkään helppoa. Ei, vaikka työympäristöni on internet ja olen aikoinaan valmistunut mediakasvattajaksi. Sain ensimmäisen kännykkäni yläasteella ja älypuhelimen ollessani jo aikuinen. Minulla ei ole lapsuudesta omaa kokemusta digikasvatuksesta, ja (digi)maailma muuttuu siihen tahtiin, että oppiminen ja opettaminen on oikeastaan vastavuoroista diginatiiveiksi syntyneiden lasten ja minun välilläni.

Digitaalinen vanhemmuuspakkaus

Olen lukenut paljon lasten digikasvatuksesta, mutta lähes aina päätynyt ärsyyntymään siitä lähtökohdasta, että internet esitetään pelkästään vaaroja ja riskejä täynnä olevana, jonain tästä maailmasta erillään olevana pahuudenytimenä. Kun eihän se niin ole! Lapsille internet solahtaa osaksi tätä maailmaa, ja on ihan yhtä lailla täynnä mahdollisuuksia, huolia, ystäviä, seikkailuja, vaaroja ja iloa kuin tämä fyysisesti ympärillämme tuntemamme maailma.

Ilahduinkin yhteistyökumppanini Telian yhdessä Pelastakaa lapset ry:n kanssa koostamasta digitaalisesta vanhemmuuspakkauksesta. Sivustolle koostetussa materiaalissa otetaan huomioon lasten oikeus seikkailla internetissä sekä opetella arjessa tarvittavia digitaitoja ja samalla annetaan vanhemmille eväitä olla lapselle turvaa tuova kanssakulkija myös siellä internetissä.

Digikasvatus kuin seksuaaliskasvatus

Ajattelen digitaitojen opettamisen olevan vähän kuin lapsen seksuaalikasvatus. Avoin puhe on avain onneen, eikä sitä puhetta kannata jättää aikaan, kun lapsi on ehtinyt kokeilla jo yhtä sun toista. Puhumalla aiheesta ei tehdä mörköä, vaan voi kertoa, miten ihana netin kautta avautuva maailma on, ja samalla opettaa tunnistamaan ja välttämään siellä piilevät vaarat ja riskit sekä piirtämään omat rajansa, joita muilla ei ole oikeus ylittää.

Olemmekin lasten kanssa jutelleet esimerkiksi siitä, miten itse nuorempana löysin netin kautta yhteisön, johon koin kuuluvani, ja miten moni elämässäni olevista ihmisistä on päätynyt läheiseksi internetin kautta tai vähintään myötävaikutuksella. Olen myös voinut rakentaa itselleni mieleisen ja perhe-elämän kanssa yhteen sujahtavan työn nettiin. Rakastan monia elämää helpottavia ja selkeyttäviä sovelluksia, ja sitä, miten mukanani kulkee koko ajan valtava määrä tietoa ja viihdettä; uutisia, kirjoja, musiikkia.

Ja sitten samassa lapset ovat konkreettisesti nähneet, miten se kaikki jatkuvasti mukanani kulkeva, työstä lähtien, välillä kuluttaa ja ahdistaa. On myös ollut valitettavan helppoa ihan oman kokemuksen kautta kertoa ja herätellä keskustelua siitä kaikesta mustan tahmeasta ryönästä, ilkeydestä, vaativuudesta, valheellisuudesta, hyökkäävyydestä ja kiusaamisesta, jota netissä tulee vastaan.

Vähemmän helppoa on ollut kertoa groomingista. Mutta siitäkin on puhuttu avoimesti, annettu lasten kysyä ja ihmetellä, vastattu rehellisesti. Lapsen omia rajoja internetissä voi muodostaa yhdessä hänen kanssaan aika lailla samoilla ajatuksilla kuin fyysisiäkin. Uikkarialue on lapsen omaa aluetta, ja jos sanat alkavat tuntua inhottavilta tai tungettavilta, silloin rajoja on ylitetty ja saa ja pitääkin ottaa etäisyyttä.

Hankalinta on ollut rikkoa lasten uskoa ihmisten hyvyyteen, ja laittaa sinne itämään tietoisuus siitä, että kaikki tai kukaan ei etenkään internetissä välttämättä aina ole siltä, miltä näyttää tai kuulostaa.

Digikasvatuksessakaan ei ole yhtä oikeaa tietä

Aikoinaan kun esikoinen sai oman älypuhelimen ja siihen liittymän, koin ahdistusta, kun minulla ei ollut selkää digitaalista kasvatusperiaatepatteristoa. Nyt kuopuksen ollessa samassa tilanteessa, koen tyyntä rauhallisuutta. Luulen ymmärtäväni sen, että kuten kasvatuksessa muutenkin, samat jipot eivät digikasvatuksessakaan todellakaan toimi samankaan perheen kaikkiin lapsiin.

Luotan, että hyvä siitä tulee, kun itse olen avoin. Silloin lapsikin on, ja tietää voivansa tukeutua minuun niin digimaailman iloissa kuin huolissa.

Meidän perheemme digisäännöt

Mutta jotain varsinaisia sääntöjä ja konkreettisia digitaitovalintojakin meillä kyllä on.

Lapsilla on puhelimissaan ja tileillään kunnon salasanat. Vaikka niiden kanssa on tulla sekopäiseksi välillä yksi jos toinenkin. Nyt uusia numerollisia salasanoja luodessa keksittiin lapsen kanssa yhdessä tarina, jonka osaksi numerokoodit upposivat. Parissa päivässä tarinan sai jättää pois, kun koodi oli jäänyt mieleen ilmankin.

Meillä on lasten puhelimissa kokoa ajan seuranta päällä, eli näemme missä he (tai ainakin heidän puhelimensa) ovat. Lapset ovat tästä tietenkin tietoisia, eikä heillä ole ollut mitään sitä vastaan. Tämä varmasti muuttuu lasten kasvaessa ja tilannetta mietitään yhdessä ja päivitetään sitä mukaa. Mutta nyt kaikki kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun me vanhemmat tiedämme, että voimme tsekata, missä perheenjäsenemme painelevat.

Ruutuaikarajoitukset pitävät puolestani jöötä hiljentäen illat ennen nukkumaan menemistä (tilannekohtaisesti etenkin äänikirjasovellukseen voi pyytää lisäaikaa). Mutta mitään varsinaisia peliaikoja tai muuta ei olla sovittu. En ole siihen ainakaan vielä kokenut tarvetta, vaikka toisaalta aika usein komennan puhelimet pois käsistä kotioloissa. Vielä kuitenkin tulee niitä täysin puhelimittomia päiviä ihan itsekseen, joten selkeämmille säännöille ruutuajan suhteen ei ole ollut tarvetta.

Olen laittanut myös päälle jonkun ”haitallista sisältöä torjuvan” -namiskan lasten puhelimiin, mutta en totta puhuen ollenkaan tiedä, miten se toimii. Toiveenani olisi, että esimerkiksi pornosivustot jäisivät avautumatta, mutta tiedä sitten. Pornoon liittyvistä kuvista ja sivustoistakin on lasten kanssa toki puhuttu, ja jos minäkin analogialapsena olen ensimmäiset pornoni nähnyt alakouluikäisenä, tuskin diginatiivien uteliaisuuden tiellä mitkään namiskat ovat. Tämän takia kuitenkin mietityttää myös se, että olen aika höveli lasten YouTuben kulutuksen kanssa.

Sovittuihin digisääntöihin menee sekin, että meillä lapset eivät saa ladattua puhelimiinsa sovelluksia ilman minun hyväksyntääni. Eivät ilmaisia eivätkä maksullisia.

Somesovelluksista vääntämistä

Vaikka ”kaikilla muilla on” Instagram, TikTok, Snapchat ja kaikki muut sadat somesovellukset, meidän lapsillamme ei. Somesovellusten perään kysely väheni, kun tajusin, että oikeastaan somealustat itsessään eivät niinkään kiinnosta, vaan niissä olevat filtterit. Niinpä etsittiin yhdessä muutamat kivat filtterisovellukset, joiden kanssa lapset leikkivät videoiden ja kuvien kanssa.

WhatsAppin kanssa olemme kuitenkin tehneet poikkeuksen, ja se molemmilta lapsilta löytyy. (Kyllä, olen tietoinen sovelluksen ikärajoista.) WhatAppin erilaisten ryhmien (perhe, isovanhemmat, ystävät, harrastusporukat yms.) keskustelut ovat näppäriä, ja lapsien kannalta sieltä löytyy myös ihanuus: omatila. Sinne voi päivittää kuvia, videoita, meemejä ja mitä milloinkin, ja ne säilyvät siellä yhteystiedoissa olevien ihmisten nähtävillä vuorokauden. Kukaan muu yhteystiedoissani ei omatilaa päivitä kuin lapseni ja lasteni kaverit, ja tuo väylä onkin tajunnanräjäyttävä ja sähäkässä visuaalisuudessaan välillä silmät kipunoimaan saava matka alakoululaisten maailmaan.

Suosittelen siis vaihtamaan yhteystietoja myös lasten kavereiden kanssa – ihan jo siksi, että heidät ja sitä kautta ehkä omankin lapsen saa myös tarvittaessa puhelimen päähän – mutta myös päästäkseen nauttimaan heidän tuottamastaan omatila-sisällöstä.

Lapsella saa olla salaisuuksia puhelimessaan

Tiedän, että monissa perheissä on sovittu, että aikuiset saavat lukea (alaukouluikäisen) lapsen viestiketjuja ja esimerkiksi tutkia hänen selainhistoriaansa. Itse en kuitenkaan ole kokenut sitä hyväksi ajatukseksi.

Latasin kyllä muutamia vuosia sitten jonkun aika kalliinkin sovelluksen, jotta voisin paremmin blokata niitä niin sanottuja haitallisia sisältöjä lapselta ja hallita kokonaisuutta yhden sovelluksen kautta. Sovellukseen kuului kuitenkin joka päivä tuleva tarkka raportti jokaisesta lapsen käyttämästä sovelluksesta aikoineen, jokaisesta vieraillusta internetsivusta, jokaisesta puhelusta ja lisäksi identtinen kopio lapsen käymistä viesti- WhatsApp-keskusteluista.

Se tuntui iljettävältä ja väärältä, vaikka lapsi olikin tästä kaikesta tietoinen. En menisi lukemaan hänen päiväkirjaansakaan, ja koen, että hänen ja hänen ystäviensä väliset keskustelut ja niissä mahdollisesti olevat salaisuudet eivät ole minun asiani, vaan lapsella on oikeus pitää salaisuutensa ja mahdollisuutensa salaisuuksiin ystävien kanssa myös netin välityksellä.

Niinpä poistin tuon sovelluksen sekä omasta että lapsen puhelimesta parin päivän kuluttua.

Tässä vuosien varrella on kuitenkin ollut muutamia keissejä, joita olemme yhdessä lapsen kanssa selvitelleet vanhoista viesteistä. Näissä kaikissa tapauksissa lapsi on itse selkeästi tahtonut viestejä näyttää saadakseen asioiden selvittämiseen apua meiltä vanhemmilta, minkä olen ikävien tilanteidenkin keskellä kokenut onnistumiseksi.

Se, että lapsi kertoo mokailuistaan ja huolistaan on iso luottamuksenosoitus. Vaikka monessa asiassa olen äitinä täysi tumpelo, luulen onnistuneeni siinä, että lapset tietävät voivansa kertoa asiat rehellisesti myös silloin, kun on sattunut jotain ikävää. Valehtelu saa kiukustumaan, mutta rehellisyyttä kunnioitan. Toivon, että lasten kasvaessakin kykenisin säilyttämään lasten luottamuksen siinä, että mokista ja huolista voi aina kertoa. Silloin voidaan yhdessä ratkaista asia, eikä tarvitse jäädä yksin.

”Mitäs tänään netissä?”

Jos pienempien lasten kanssa koin epämääräistä huonoa omaatuntoa siitä, että en oikein jaksa kiinnostua leikkimisestä, isompien lasten kanssa saman inhan fiiliksen tuo se, että en oikein jaksa kiinnostua lasten lempparipuhelinpeleistä, filtteri-innostuksesta tai höpsöistä ja lapsille niin tärkeistä meemeistä.

Pitäisi useammin istua lasten viereen sohvalle ja katsoa, kysyä ja kiinnostua. Lapset kyllä haluavat näyttää, he palavat halusta näyttää, tiedän sen. Haluaisin heidän tietävän, että olen kiinnostunut heidän tekemisistään myös netissä, vaikka pelit saavat haukottelemaan ja hassut videot katseen harhailemaan.

Telian digitaalista vanhemmuuspakkauksesta bongasin kuitenkin idean, jolla saisin lasten elämän netteineen mukaan ihan päivittäisen keskusteluun. Minulla on tapana päivällispöydässä kysyä ”mitäs tänään koulussa”, mutta tästä eteenpäin koitan lisätä mukaan myös ”mitäs tänään netissä” -keskustelunavauksen.

Jaa