Yksi minulta eniten toivotuista kirjoituksista on tässä. Moni on toivonut postausta perheemme ruuista, että saisi inspiraatiota, miten itse lisätä vegesapuskoja ruokalistalle. Tämä toive mielessä olen jo hyvän tovin napannut kotitoimiston työmaaruokalan tarjoamista lounaista kuvia Lähiömutsin IG Storyyn. Tämä on kuitenkin herättänyt vielä enemmän kysymyksiä. Mitä tarkalleen ottaen siinä lautasella oikein on?

Kattavampi ja yksityiskohtaisempi kurkistus jääkaappimme on kuitenkin tuntunut kummallisen intiimiltä ajatukselta. Kerroin perheemme kasvissyönnistäkin vasta, kun olin kirjoittanut Lähiömutsia yli neljä vuotta ja julkaissut aika monta reseptiä. En vain jaksanut sitä sen aikaista vänkäämistä, jossa lapsen oli ihan ok syödä joka päivä perunaa ja jauhelihakastiketta, mutta kasvissyönti aiheutti kummallisia aggressioita ja kasvisyöjälapsi oli merkki siitä, että perhe kuuluu vähintäänkin johonkin outoon hippihörhökulttiin.

Nykyään asenneilmapiiri on onneksi monin paikoin korjaantunut, ja outojen hippien sijaan kasvissyöjistä on tullut jopa vallan trendikkäitä. Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää, höhö. Ruuan alkuperästä puhutaan, myös lasten keskuudessa ja lasten kuullen. Tuttavapiirissä perheet ovat siirtyneet kasvisruokaan, kun lapset varttuessaan ovat alkaneet hahmottaa, että tämän ravintopuolen voisi hoitaa myös toisin. Ja vaikka omat syyni ryhtyä kasvissyöjiksi parikymmentävuotta sitten olivat eettiset, nykyään myös iltamastokysymykset saavat monet pyrkimään kohti kasvispainotteista ruokaa myös ekologisista syistä.

Niin no.  Sitten oli vielä sekin, että viikkomme ovat niin erilaisia, että en tiennyt, mikä viikko voisi antaa realistisen kuvan aterioistamme. Ettei tule se kuva, että syömme harva se päivä ravintoloissa (välillä on niitä viikkoja) tai että syömme joka päivä herkkuja (jestas, mikä juhlapäiväputki alkuvuodesta oli) tai että toisaalta söisimme aina jotenkin hurjan terveellisesti (no okei, tätä ei turhan usein tapahdu). Viime viikko muodostui sitten sattumalta melko tavanomaiseksi ruokaviikoksi – oli vähän kaikenlaista.

Noniin. Nyt kun on selitelty juurta jaksaen (ja silti yhä jännittää ihan hulluna tämän julkaisu), on aika vielä vähän taustoittaa. Kotonamme syödään siis vegeruokaa, ja osa sakista on ollut koko elämänsä kasvissyöjiä. Pilkuntarkasti olemme lakto-ovo-vegejä, eli ruokavalioomme kuuluvat myös lehmänmaitotuotteet ja kananmunat, mutta kumpaisenkin käyttöä olemme pyrkineet vähentämään ja samalla nostamaan niiden arvostusta. Puolet perheestämme syö myös silloin tällöin villikalaa (ja sushipaikkojen en-tahdo-tietää-miten-kasvatettuja-kaloja) ja yksi tilaa ravintolassa silloin tällöin myös riistaa.

Ruokajuomana meillä juodaan vettä. Aamulla nappaamme vitamiinitabletit: lapsille d-vitamiinia, monivitamiinia ja kaksi kertaa viikossa b-vitamiinia, aikuisille d-vitamiinia, b-vitamiinia ja magnesiumia.

Sitten mennään. Tässä meidän viime viikon ruuat. Päiväkodin ja koulujen ruokia en kirjoittanut ylös (niissäkin jengimme syö kasvisruokaa), kuten en myöskään puolison töissä syömiä sapuskoja.

Maanantai:

Aamupala: Leipää hummuksella (kikhernetahna) ja varsisellerillä, lapsilla kurkku ja margariini. Mustikkasmoothien jämät eiliseltä (mustikka, karpalo, banaani, vehnälese, kerkkäjauhe, auringonkukansiemen, manteli, kauralese, kauramaito). Hunajapomeloa, porkkanaa, appelsiinia, päärynää. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Edellispäivän tortillatäytteiden jämät riisipaperirullassa, eli avocado, punasipuli, korianteri, paprika ja coleslaw-salaatti. Kaverina dippi tahinista (seesaminsiementahna) ja hoisin-kastikkeesta. Lisäksi pastan jämät viikonlopulta (paprikaa, porkkanaa, kurpitsansiemeniä, juustoa, creme franchea ainakin).

Päivällinen: Mustikkasmoothien loput ennen elokuvagaalaan lähtöä. Oma syömiseni meni ihan typeräksi, kun sitten lopulta kiskoin päivälliseksi lasin samppanjaa ja iltapalaksi lasin kuohuviiniä. Kuopus ja puoliso söivät päivälliseksi nuudeliwokkia, jossa muun muassa parsakaalia, paprikaa, vesikastanjoita ja härkäpapusuikaletta. Esikoinen söi kaverillaan.

Iltapala: Leipää ja hedelmiä.

Tiistai:

Aamupala: Leipää hummuksella ja varsisellerillä, lapsilla kurkku ja margariini. Mansikka-puolukka-karpalo -smoothie (jossa lisäksi kerkkäjauhe, auringonkukansiemen, manteli, tumma siirappi ja kauramaito). Hunajamelonia, porkkanaa, klementtiiniä, päärynää. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Eilisen nuudeliwokin jämät, kirsikkatomaatteja, kauraleipä margariinilla ja puolison tekemällä kimchillä.

Esikoinen kävi kaverin kanssa jätskillä ja kaakaolla kahvilassa.

Päivällinen: Tortilloja salsalla, guacamolella, minkä lisäksi soijarouhetta, sipulirouhetta, salaattia, viikonlopun tsatsikidipin jämät. Jälkkäriksi viikonlopun synttäreiden kakun jämät.

Iltapala: Lapsille turkkilaista jukurttia ja mansikkaa, ruisleipää, margariinia, juustoa ja kurkkua. Klementtiiniä. Itse hörpin smoothieta.

Keskiviikko:

Aamupala: Ruisleipää, hummuksella (lapsilla margariinia) ja paprikalla. Marjasmoothien jämät. Porkkanaa, kiiviä, päärynää, veriappelsiinia. Molemmat muksut ottivat lisää leipää.

Lounas: Eilisen tortillan jämät, ilman juustoa ja tsatsikia, mutta tuoreilla tomaateilla. Kylkeen nokare viikonlopulta jäänyttä pastaa, joka oli jäänyt lojumaan kaappiin.

Päivällinen: Porkkana-linssisosekeittoa (johon upotin myös nahistuneet palaset palsternakkaa ja lanttua) kurpitsan siemenien sekä pestolla voidellun ruisleivän kanssa. Lapset söivät naapurissa härkispastaa.

Iltapala: Marjasmoohtie (banaani, mustaherukka, mansikka, turkkilainen jukurtti, talkmuru, kauramaito), ruisleipää margariinilla, klementtiini, päärynä. Oma iltapalani oli iso lasi smoothieta.

Torstai:

Aamupala: Marjasmoothien loput. Kauraleipää tahinilla, seesaminsiemenillä (lapsilla margariini) ja kurkulla sekä salaatilla. Kananmunaa. Klementiiniä, omenaa ja kiiviä. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Porkkana-linssikeittoa eiliseltä kurpitsansiemenillä sekä kaksi siivua kauraleipää pestolla. Veriappelsiinia ja yrttitee.

Päivällinen: sama kuin lounas eli porkkana-linssikeittoa kurpitsansiemenillä ja kauraleipää pestolla.

Iltapala: marjasmoothie (vadelma, karpalo, punaherukka, banaani, paahdettu pellava, auringonkukansiemen, vehnälese, hunaja, kauramaito).

Perjantai:

Aamupala: Eilisen marjasmoothien jämät, ruisleipää margariinilla ja hapankaalilla (lapsilla ei kaalta), omenaa, kiiviä ja veriappelsiinia. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: Pikku Hukassa lounastapaamisella bataatti-vuohenjuustoannos ja alkusalaatti. Yrttitee Verso-kahvilassa.

Päivällinen: modattu avokadopasta (tuorepinaattipasta, punasipuli, valkosipuli, chili, auringonkukansiemenet, avokado, kirsikkatomaatti, parmesaani, tuote lehtipersilja, korianteri ja basilika).

Iltapala: lapsilla turkkilaista jukurttia hunajalla, myslillä (ohje täällä), Talkmuruilla ja pensasmustikoilla. Näkkäriä voi-kasvisrasvalevitteellä. Porkkanaa, kiiviä ja päärynää. Itse hörpin edellispäivän marjasmoothien loput.

Lauantai:

Aamupala: mustikkasmoothie (mustikka, puolukka, banaani, paahdettu pellava, manteli, auringonkukansiemen, kauralese, hunaja, kauramaito). Ruisleipää hummuksella ja kurkuilla, porkkanaa, päärynää, kiiviä ja veriappelsiinia. Jämät eilisestä jukurttiannoksesta. Kahvia kauramaidolla.

Lounas: eilisen pastan loput ja ruisleipää pestolla.

Saunassa aikuisille oluet ja lapsille colaa.

Illallinen: kaalilaatikkoa (keräkaalia, sipulia, vegejauhista, riisiä, mausteet, kasvisliemi) puolukkasurvoksella ja lisäksi etikkapunajuuria ja valkosipulisuolakurkkuja. Aikuisille lasit punaviiniä.

Leffan kanssa: Sipsiä, valmisdippiä, tummaa minttusuklaata, jukurttipähkinöitä. Vettä, kokiksen loput ja inkivääriolutta (alkoholitonta)

Sunnuntai:

Aamupala: mustikkasmoothieta eiliseltä. Ruisleipää hummuksella ja kurkulla, munakas. Kiiviä, porkkanaa, omenaa ja hunajapomeloa. Kahvia kauramaidolla.

Lounas retkellä: suppispiirakka (valmis piirakkapohja, suppilovahveroita, suippopaprika, kesäsipuli, tomaatti, chili, valkosipuli, mausteet, kauraruokakerma, kananmuna, feta). Nuotiossa paistettuja soijanakkeja sinapilla ja ketsupilla. Kaakao ja kahvi.

Päivällinen: vegeburgerit (sämpylät, soijapihvit, kimchi, suolakurkku, tomaatti, pesto, hummus, salaatti, mozzarella).

(Lasten) iltapala: ruisleipää voi-kasvislevitteellä ja kurkulla. Banaania ja klementiiniä.

Noin. Toivottavasti tästä yhdestä vegeruokaviikosta on iloa ja inspiraatiota hellan ääressä hääriville!

Täällä tallensin otteita balilaisen kotikeittiömme antimista muutama vuosi sitten. Täällä taas tallennettuna tropiikissa viettämämme talven aikana ravintoloissa syömiämme annoksia.

Jaa: