Kaupallinen yhteistyö: Freska, postaus sisältää alekoodin
Elokuun yllä leijunut nimeämätön voimalähde on syksyn edetessä alkanut köhiä ja brakata. Arki on hyvää, mutta sitä ovat alkaneet tahmata sellaiset pirulaiset kuin ahdistava kiire, aivotoimintaa hidastava räkä ja väsymys, joka ei taitu vaikka nukunkin tarpeeksi. Kaikki arjenhallintakeinot onkin taas tehostettu, ja palaan näihin perheemme arjenparantajiin myöhemmin, mutta nyt tarkempaan käsittelyyn yksi keinoista: palkattu siivooja.
Meillä on käynyt Freskan siivooja neljän vuoden ajan kerran kuukaudessa, ensin kaksiossamme ja sittemmin tässä nykyisessä kodissa. Aloitimme Freskan kanssa yhteisen taipaleen yhteistyöllä, mistä erilaista siivouspäivää kokeiltuamme jatkoin asiakkaana. Nyt neljän vuoden asiakkuuden jälkeen päätettiin taas tehdä yhteistyötä, ja siksi löydätkin postauksen lopusta myös alennuksen Freskan siivouspalveluihin.
Voisi kuvitella, että yhdellä päivällä kuukaudessa ei ole suurta merkitystä siivouksen kannalta, mutta sen vaikutus sekä kodin siisteyteen että mielenrahaani on jättimäinen. Tavaroiden järjestelyä, lakaisua ja pintojen pyyhkimistä kuuluu joka ikiseen päivään, minkä lisäksi imuri on laitettava laulamaan pari kertaa viikossa ja vessan pesultakaan ei voi välttyä. Mutta sitten on se yksi perjantai kuukaudesta.
Silloin meille tulee heti aamusta Adam. Sillä aikaa kun me muut olemme arkipäivän riennoissamme, Adam tekee taikojaan.
Adam vie matot ulos ja tomuttaa ne, mitä emme itse tee nykyisin itse juuri koskaan. Hän pyyhkii ovenkahvat, ovenpielet ja valokatkaisimet. Hän imuroi ja pesee lattiat, joista jälkimmäistä emme tee nykyään itse kuin täsmäputsauksena pahimpiin kohtiin. Peileistä näkee taas muutakin kuin tahmatassujen jäljet. Hän pyyhkii tasoilta pölyt ja pesee sekä vessan että kylppärin. Hän vaihtaa lakanat, minkä ansiosta meille jää se homma tehtäväksi vain kerran kuussa. Hän jynssää keittiön niin että huuva ja tiskiallaskin säihkyvät.
Me olemme ottaneet myös lisäpalveluita, kuten roskakaapin siivouksen sisäpuolelta (asia, jonka näkee monta kertaa päivässä, mutta jonka kunnon siivoaminen aina jää ja jää) sekä silittämisen. Välillä olen näiden sijaan pyytänyt Adamia pesemään uunin. Ikkunoita en ole pessyt neljään vuoteen. Senkin palvelun ostan erikseen Freskalta pari kertaa vuodessa.
Niinä perjantaina heti kotiovesta sisään astuessa siisteyden ihan tuntee. Se on raikkautena ilmassa ja keveytenä hartioilla. Lisähekuman tunteeseen tuo tieto siitä, että on perjantai, eikä minun tarvitse käyttää aikaa siivoamiseen, vaan siivouspäivän tärkein tehtävä on ostaa puhtaaseen kotiin leikkokukkakimppu.
Fiilis kantaa koko kuukauden, sillä tieto siitä, että kerran kuukaudessa Adam tulee auttamaan, saa kestämään paremmin tahmaisia lattioita ja naulakon alle kerääntyvää hiekkaa. Jos meistä kukaan ei ehdi, viimeistään Adam ehtii.
Yksi tärkeä syy Freskan asiakkaana pysymiselle onkin ollut Adam. Koska meillä on säännöllinen siivoustilaus, meillä on myös sama vakkarisiivooja. Sen lisäksi, että Adam läpäisee jopa kaltaiseni siivousnipon seulan, hän tuntee tapamme ja kotimme: missä roskakatos on, miten tuuletusparvekkeelle pääsee ja missä säilytämme siivousvälineitämme, jos olen unohtanut ottaa vaikka mattopiiskan esille.
Hän myös tietää, miten tahdomme kylppärin suihkuseinän putsattavan, eikä meidän muutenkaan tarvitse puuttua hänen tekemisiinsä kuin kiitoksin. Adamilla on nykyään myös meidän avaimemme, mikä on tehnyt kaikesta vielä vaivattomampaa. Adam käyttää meidän siivousaineitamme, mutta lisämaksulla käytössä olisivat Freskan tuotteet ja meillä tarvitsisi olla vain imuri, moppi ja ämpäri.
Toki Adamkin on vain ihminen ja joskus työnjäljestä pientä huomautettavaa löytyy. Freskan siivoojat eivät myöskään pyyhi esimerkiksi taulukehyksiä, korkealla olevia hyllyjä tai kattolamppuja, joten nämä hommat kiiparoimme putsaamassa ihan itse.
Freskan tilauksen tekeminen on supersimppeliä. Freskaa edeltävät siivouspalvelukokeiluni kaatuivat kaiken kankeuteen ja hitauteen. Oli kaikenmaailman kartoituskäyntejä, kryptisiä paperilomakkeita ja epävarmuutta lopullisesta hinnasta. Freskalla tilaus tehdään helposti ja nopeasti netissä tai uudessa Freska-sovelluksessa, ja halutessaan voi valitan vain ihan kertasiivouksenkin.
Freskalla ei tarvitse sitoutua mihinkään, vaan jatkuvankin tilauksen voi laittaa tauolle milloin tahansa. Meillä siivous oli tauolla Bali-talvemme ajan, minkä jälkeen se taas jatkui normaalisti.
Hinnankin saa tietää ennen tilauksen hyväksymistä, ja joka vuoden lopussa Freskalta on tullut koko vuoden kuitit sähköpostiin sekä muistutus kotitalousvähennyksen hakemisesta. Meidän kodissamme on 84 neliötä, ja Freska suosittelee sen siivoamiseen neljää tuntia. Ostamiemme lisäpalveluiden takia Adam kuitenkin tekee meillä taikojaan 4,5 tunnin ajan. Kerran kuukaudessa tehtävälle siivoukselle tulee hinnaksi 171 euroa. Henkilökohtaisessa verotuksessa hyvitettävän kotitalousvähennyksen jälkeen hinnaksi tulee lopulta kuukausittain 85,50 euroa.
Se on toki paljon rahaa sekin, mutta meillä onneksemme on siihen mahdollisuus panostaa. Puhtaasta kodista, lisääntyneestä mielenrauhasta ja perheen käyttöön vapautuvasta ajasta se on hyvin kohtuullinen hinta.
Jos ja kun myös sinua houkuttaisi kokeilla arjen freskausta, tässäpä käyttöönne alekoodi Freskalle: kun sujahdat tämän linkin kautta tekemään tilauksen, saat 25 euron alennuksen ensimmäisestä siivouksesta. Voit myös käyttää alekoodia Lähiömutsi2. Alelinkki ja -koodi ovat voimassa 20.10.2019 asti.
Jokaisen kotikuvapostauksesi jälkeen huokailen ihastuksesta ja oon ihmeellisen inspiraation vallassa. Teillä on niin kaunis, lämmin ja riemukas koti!
Voi että, kivasti sanottu! Me toki itse tykätään hurjasti kodistamme, ja onkin ihanaa, jos se tuottaa iloa ja jopa inspiraatiota muille <3
Jäin ihmettelemään normisiivoukseen menevää aikaa. Meillä on n. 185 neliötä kahdessa kerroksessa ja siivoojalla menee aikaa 3 tuntia. Samat jutut tuntuisi kuuluvan kuin teilläkin. Jos tavarat on järjestelty ennen siivousta paikoilleen, ei itsellenikään mene imurointiin, pölyihin, lattianpesuun ym. tuon kauempaa.
Hmm, tähän en nyt osaa sanoa muuta kuin että olisiko siivoojilla silti eri standardit sen mukaan, mitä siivoukseen kuuluu? Katsoin, että Freskalla teidän kodin kokoiseen siivouskohteeseen suositellaan 7,5 tunnin siivousta. Toki voi ottaa vain vaikka kaksi tuntia ja siivooja tekee sinä aikana sen, mitä ehtii ja mikä tilaajalle tärkeintä on.
Kun muutimme kaksiosta neliöön ja kodinpinta-ala muuttui yli 30 neliötä, siivousaika ei kuitenkaan hurjasti pidentynyt. Siinä kun on ne samat asiat kuitenkin: roskienvienti, kylppärin ja vessan pesu, kettiön siivous jne.
Mä itse saan huolellisessa imuroinnissa meidän kotiin kulumaan tunnin. Mutta pikaversiossa, kun ei siirtele sohvaa jne. eikä ota niin tarkasti joka nurkkaa, homma hoituu melkein vartissakin. Jos puolittaisi meidän siivooja-ajan kahteen tuntiin (verraten teidän kodin kokoa ja siivousaikaa omaamme), ehtisin itse siinä jäljelle jäävässä tunnissa viedä matot ulos ja tomuttaa ne huolella sekä pestä lattiat. Ehkä aloittaa pölyjen pyyhintää ja viedä roskat. Aika paljon jäisi tehtävää vielä sen jälkeen 😀 Vaikka Adam timantti onkin, en odota hänen kykenevän tuplanopeuteen omaani verrattuna 🙂
Mutta mä kysyn tästä Freskan näkemystä kans, toivottavasti he ehtivät kommentoida tänään!
Moi Maria, kiitos kommentistasi!
Säännöllinen ylläpitosiivouksemme on melkoisen kattava, ja siivous sisältään perus imuroinnin, moppauksen ja pölyjen pyyhkimisen lisäksi runsaasti muita arkea helpottavia tehtäviä. Löydät selkeän kuvauksen kotisiivoukseemme kuuluvista tehtävistä täältä: https://www.freska.fi/kotisiivous.
Jokainen koti on tietysti hieman erilainen, mutta antamamme aika-arvio auttaa mainiosti ainakin alkuun. Osa asiakkaistamme haluaa räätälöidä säännöllistä siivoustaan ja esimerkiksi priorisoida suuremmasta kodista vain osan siivottavaksi.
Jos olet kiinnostunut kotisiivouksesta, autamme sinua ilolla etsimään juuri omalle kodillesi sopivan siivousajan! Tavoitat meidät ma-pe joko sähköpostitse info@freska.fi tai puhelimitse 020 781 0555 (klo 8-16).
Ihanaa syksyn jatkoa!
Terkuin,
Viivi / Freska
Kotisiivous palvelun käyttö on kyllä lapsiperheen arjen pelastus, kun molemmat perheen vanhemmat ovat pitkät päivät töissä kiinni. Aivan kuten sanoit, niinä päivinä on ihanaa tulla kotiin!
Freskaa kuitenkin kommentoisin sen verran, että perheeni kokemus noin neljän vuoden perusteella on aika erilainen kuin teillä — ehkä johtuen blogiyhteistyöstänne tai sitten vain sattumasta. Meillä Freskan vakiosiivooja vaihtuu vähän väliä eikä luottamusta oikein ehdi syntyä, kun usein on oven takana uusi naama. Vaikuttaa jotenkin siltä, että firma on kasvanut liian nopeaan tahtiin eivätkä he ole pystyneet huolehtimaan laadusta siinä samalla. Meillä on myös huomattavia laatueroja siivoojien välillä (on jopa ollut sellaisia, jotka imuroivat ja pesevät mattojen ympäriltä, ja jättävät matot täysin koskemattomiksi!). Yhden vuoden aikana ehtii olla useita siivoojia, koska työntekijöiden vaihtuvuus firmassa on suurta. Monille (esim. opiskelijoille) siivoustyö on ymmärrettävästi vain välivaihe elämässä, mutta erinäiset Freskan mainoskampanjat esim. somessa lupailevat uusille asiakkaille ehkä liikoja, kun lupaavat luotettavan VAKIOsiivoojan. Tilaaminen on helppoa ja vuoden lopussa saa verottajaa varten kootusti tiedot, mutta lupaukset vakiosiivoojasta eivät ainakaan meidän kohdallamme ole toteutuneet.
Siivouspalveluiden käyttö on tosiaan lapsiperheen arjen pelastus! Jopa kaltaiselleni, joka tykkää siivoamisesta. Tässä elämäntilanteessa pitää kuitenkin valita, mihin aikaansa tahtoo laittaa, ja ehdin sitten myöhemmin taas itse jynssätä juuriharjalla vessaa 😀
Mutta voihan penteles, onpa tosi tosi mälsä juttu, että te ette ole saanut vakkarisiivoojaa! Ja vielä neljä vuotta asiakkuutta alla. Mä kysyn tästä Freskalta. Kuten postauksessa sanonkin, meille Adam on ollut se pääasiallinen syy, miksi olemme pysyneet Freskan asiakkaina, emmekä edes ole kuikuilleet muualle (tai vaikka kilpailevat firmat ovat kosiskelleet yhteistyöhön haha!). Adam on huippu duunissaan, mutta sen lisäksi arkea helpottaa hurjasti juuri se, että Adam tuntee meidät ja kotimme. Lomatuuraajien kohdilla on sitten aina enemmän säätöä, kun jonkun pitää olla kotona avaamassa ovet ja näyttämässä paikat. Niinä kertoina olen joskus joutunut myös antamaan kriittistä palautetta työnjäljestä. Nämä on toki korvattu asianmukaisesti kunnon alennuksilla seuraavasta siivouksesta jne.
Moikka Maija, ja kiitoksia kommentistasi!
Mitä suurimmat pahoittelumme, ettei kokemuksesi palvelustamme ole ollut niin hyvä, kun toivoisimme. Kuten mainitsitkin, siivousalalla on melko paljon vaihtuvuutta, mutta kuulostaa siltä, että teillä on ollut harmillisen paljon muutoksia vakiosiivoojissanne.
Yritämme omalta osaltamme ehkäistä siivoojien vaihtuvuutta panostamalla siivoojiemme tyytyväisyyteen. Siivousalan keskiarvoon nähden meillä on erittäin pieni vaihtuvuus niin siivoojien että toimistotyöntekijöiden kohdalla, josta olemme tietenkin iloisia. Emme kuitenkaan voi kaikkeen vaikuttaa ja valitettavasti sairastumisia ja uusiin haasteisiin siirtymistä tapahtuu. Näissä tilanteissa kommunikoimme kuitenkin muutokset selkeästi asiakkaalle ja yritämme löytää heille parhaan mahdollisen ratkaisun jatkoa varten.
Tarkistamme mielellämme, että voisimmeko löytää sinulle toimivamman ratkaisun jatkoa varten, joten olisitko ystävällisesti meihin yhteyksissä. Tavoitat meidät ma-pe joko sähköpostitse info@freska.fi tai puhelimitse 020 781 0555 (klo 8-16).
Ihanaa syksyn jatkoa!
Terkuin,
Viivi / Freska
Hei miten tuo lisäpalvelun osto toimii? Meillä käy kanssa kerran kuussa Freskan siivooja ja haluaisin joskus, että puhdistettaisiin esimerkiksi uuni. Siitä varmaankin ilmoitetaan etukäteen? Tuleeko sitten siltä yhdeltä kerralta hieman isompi lasku (koska menee enemmän aikaa) vai miten homma toimii?
Mä oon ollut supertyytyväinen enkä kyllä millään enää luopuisi kuukausittaisesta siivouksesta!!
Meillä noi lisäpalvelut (roskakaapin pesu ja silitys) ovat joka kuukausi vakkarina, mutta välillä olen sitten Adamin kanssa sopinut, että käyttää sen ajan vaikkapa siihen uuninpesuun. Ehkä siitäkin pitäisi protokollan mukaan ilmoittaa, en tiedä, mutta näin meillä tämä on toiminut 🙂 Mutta joo, yksittäisinä kertoina siitä pitää tosiaan ilmoittaa etukäteen, ja laskusta tulee siltä kerralta esimerkiksi uuninpesun kohdalla puolen tunnin lisälasku. Mä en ole vielä ladannut Freskan sovellusta, mutta siellä nuo lisäpalvelut pitäisi voida helposti tilata etukäteen. Tai sitten voi laittaa asiakaspalveluun sähköpostia, kuten mä olen tehnyt, kun ollaan se pari kertaa vuodessa tilattu perussiivouksen päälle ikkunapesu.
Ja voi joo, kuukausittainen siivous on kyllä niin niin niin parasta <3
Moi Vilma,
Voi miten ihana kuulla, että olet ollut niin tyytyväinen! <3
Muutama sananen vielä tuosta lisäpalvelujen ostosta, eli tarjoamme tosiaan erikseen tilattavina palveluina esimerkiksi roskakaapin puhdistusta (+15 min), jääkaapin sisäpintojen puhdistusta (+30 min) tai vaikka uunin puhdistusta sisäpuolelta (+30 min). Löydät koko listan ja lisätietoja erikseen tilattavista palveluistamme täältä: https://www.freska.fi/kotisiivous.
Tällä hetkellä näiden palveluiden lisääminen jollekin säännölliselle siivouskerrallesi onnistuu kätevimmin asiakaspalvelumme kautta. Valitsemasi palvelut lisätään säännöllisen siivouksen päälle lisäaikana, tai vaihtoehtoisesti voit priorisoida esimerkiksi uunin pesun korvaavaamaan jollain kertaa muita siivoustehtäviä. Toivottavasti lähitulevaisuudessa nämä palvelut saa kätevästi lisättyä Freska-sovelluksella myös! (Sovellus on jo nyt ladattavissa App Storesta ja Google Playsta)
Toivottavasti tästä oli sinulle apua! Olethan meihin yhteyksissä, jos haluat varailla lisäpalveluita, niin autamme ilolla 🙂
Tavoitat meidät ma-pe joko sähköpostitse info@freska.fi tai puhelimitse 020 781 0555 (klo 8-16). Ihanaa päivää!
Viivi / Freska
Juttuun olisi kannattanut lisätä millä alueilla Freska toimii.
Siivouspalvelu on kyllä parasta mitä voi olla. Meidän käyttämä firma työskentelee työpareina eli meille tulee aina kaksi siivoojaa. Tämä tietysti ihan työturvallisuusnäkökohdastakin parempi. Yksintyöskentelyssä on aina omat riskinsä. Vaikka välillä olisi eri naama ovella kuin normaalisti niin se ei itseäni haittaa. Kunhan on puhdasta niin olen tyytyväinen.
Joo totta, olisi voinut lisätä, että Freskan etusivulla voi postinumeronsa syöttämällä tarkistaa, onko palvelu saatavilla omilla huudeilla.
Siivouspalvelu tosiaan mukavoittaa etenkin lapsiperhe-eloa ihan hurjasti. Työpareina työskentely kuulostaa hyvältä tavalta sekin, just työturvallisuus ja lisäksi vielä työkavereiden seura. Tosin yksinpuurtaessa voi vaikka kuunnella koko työpäivän äänikirjaa, musiikkia tai podcasteja. Meille vakkarisiivooja on tosi tärkeä juttu monista syistä, mutta ymmärrän, että kaikille se ei tietenkään ole mitenkään must.
Minua ihmetyttää, kun monissa blogeissa Freskaa kehutaan ja ylistetään, mutta itse olen saanut pettyä moneen kertaan… Milloin myöhästyin töistä, kun siivoojaa ei näy eikä kuulu, milloin hänelle ei ole käännetty tilausta omalle kielelleen, milloin tiskit ovat olleet pöydällä vaikka olen tyhjentänyt koneen valmiiksi… Aina on pahoiteltu ja olen saanut korvausta, mutta silti hommaa takkuaa kerta toisensa jälkeen.
En tiedä, uskallanko enää puljuun luottaa, vaikka kaipasin tulta kerran kuukauteen siivousta meillekin.
Meillä kävi aiemmin yksityinen siivooja ja se oli ihanaa, mutta hän eläköityi ja sitten on kokeiltu Freskaa useaan otteeseen karusti pettyen.
Viimeksi uskalsin ikkunapesun tilata keväällä ja se sentään onnistui. Olin tosin kotona itse kotietätöissä sen päivän ja silloinkin siivooja lopetti yli tunnin aikaisemmin. Ja vasta kun itse kysyin, että palautetaanhan se yhden tunnin hinta nyt, hän pyysi olemaan yhteydessä toimistoon.
Aiemmin olen epäillyt jäljen perustella, että meillä ei ole voinut siivooja kolmea ja puolta tuntia viettää, koska koti on avara ja aina valmiiksi järjestelty.
No voihan penteles, kuulostaa tosi mälsältä! Ymmärrän hyvin, että ei kovin luotettavalta tunnu toiminta – en edes tiedä, miten olet jaksanut noin monta kertaa koettaa. Meidän Adam on todellinen timantti, sen tiedän, mutta eihän sen nyt pitäisi olla kiinni tuurista, minkälaisen vakisiivoojan sattuu samaan, vaan perusasioiden pitäisi olla kunnossa aina.