Kaupallinen yhteistyö: VR
Sinä lauantaina me kävimme iltasella taloyhtiön saunavuorolla tavanomaiseen tapaan. Mutta saunan jälkeen emme vetäneetkään suorilta päälle yökkäreitä, vaan napsautimme valmiiksi pakatut matkalaukut kiinni, heitimme toppatakit niskaan ja vedimme saunan jäljiltä märkien hiustemme päälle pipot. Yöunille me kävisimmekin oman kodin sijaan yöjunan makuuhytissä. Tästä alkaisi seikkailu kohti Lappia!
Me siis matkasimme taannoiselle viikon mittaiselle hiihtolomalle Lappiin yhteistyökumppanini VR:n kuljettamana. Aloin alkutalvesta haaveilla reissusta pakkasten ja tuntureiden keskelle, ja vasta varmistettuani epäuskoisena asian monta kertaa, uskoin ja ymmärsin meidän voivan matkustaa mukavasti aina Äkäslompoloon ja Ylläkselle asti ihan ilman autoa. Olin kuvitellut, että viimeistään juna-asemalta pitäisi ottaa vuokra-auto alle, mutta ei. Kenenkään meistä ei tarvinnut ajaa kilometriäkään koko viikon aikana.
Yöjunassa lasten kanssa
Siihen nähden, miten paljon matkaamme junalla, on suorastaan kummallista, että tämä oli ensimmäinen kertamme yöjunassa. Seikkailusta halki öisen Suomen olimme kyllä haaveilleet jo monta vuotta. Se alkoi oikeastaan esikoisen toimesta, kun hän kuuli Ellan ja Aleksin Yöjuna Rovaniemelle -biisin vuosia sitten:
”Pedit on meille pedattuna
Lappiin lähtee tää yöjuna
Alasänky sulle, yläsänky mulle
Nyt on aikaa tonttuilulle
Esille lelut, paperit ja tussit
Juna on parempi kun autot ja bussit
Täällä voi leikkiä, tehdään maja
Isäkin hymyilee kun se ei aja.”
Makuuvaunun lippujen valinta lapsille
Ja kutkuttavaa seikkailun makua tosiaan oli ilmassa, kun nousimme hieman ennen puoli yhdeksää illalla junan kyytiin kapsäkkeinemme. Meidän kolmen hengen makuuhyttimme oli vanhassa sinisessä vaunussa, minkä otimme heti merkkinä seikkailusta. En tiedä, kuinka kauan noita junavaunuvanhuksia vielä raiteilla voi kokea, mutta tulipa nostalginen olo, kun ympärille kietoutui tuttu tuoksu jostain menneisyydestä: auringon polttama pöly, pakkasen rapea pellava ja joku nimeämätön rautainen vivahde, jonka arvelisin kai liittyvän jotenkin junan koneiston rasvaukseen.
Yöjunissa alle 10-vuotiaat lapset pääsevät matkustamaan ilmaiseksi aikuisen kanssa samalla makuupaikalla. Omasta makuupaikasta lapset taas saavat 30 prosentin alennuksen, kuten opiskelijat ja eläkeläisetkin. Ilmaispaikkoja ei harmillisesti pysty varata netistä, vaan ne järjestyvät soittamalla VR:n asiakaspalveluun tai käymällä asemalla, jolla on lipunmyyntiä. Samalla voi tilata sänkyihin tarvittaessa lasten turvaverkon.
Me päädyimme ottamaan paikan toiselle lapselle, jotta yö sujuisi mukavammin. Kolmen hengen hytit ovat aina vanhoissa sinisessä vaunussa, ja niitä on vain Kolariin menevillä yhteyksillä. Me olisimme kyllä mahtuneet myös kahden hengen hyttiin, jollaisia kaikki uusissa kaksikerroksisissa makuuvaunuissa olevat hytit ovat. Mutta luultavasti näin kaikki (tai ainakin unieni kanssa herkkis minä) kuitenkin nukkuivat paremmin.
Uusien makuuvaunujen alakerrassa on myös väliovella yhdistettäviä hyttejä, jolloin saadaan neljälle hengelle hytti. Uusien makuuvaunujen yläkerrassa jokaisessa hytissä on oma suihku ja vessa, ja niillä hyttipaikoilla on hintaa viisi euroa enemmän kuin alakerran ja vanhojen vaunujen paikoilla, joissa vessat ja suihkut jaetaan muiden matkaajien kanssa. Täällä voi tutustua tarkemmin uusien kaksikerroksisten makuuvaunujen anatomiaan.
Mitä lapsille mukaan yöjunaan?
Lapset ottivat pikkuruisen yhden yön tehoyksiömme haltuunsa alta aikayksikön, ja levittelivät mukaan ottamansa lelut katonrajassa olevalle kolmannelle makuupunkalle. Matkalaukkumme sujahtivat kätevästi alimman punkan alle, ja yöseikkailua varten varaamamme tavarat olimme pakanneet erikseen reppuihin: yökkärit, hammasharjat, puhelimien laturit, kosmetiikat ja vähän naposteltavaa. Etenkin lumesta märkien talvikenkien kanssa puljatessa oli kiva, että lapsilla oli mukana myös tossut.
Yöjunaan on hyvä ottaa mukaan myös omaa juomavettä mukaan, sillä junien hanojen vettä ei suositella juotavaksi. Hyteissä on myös yhdet vesipullot matkaajille valmiina – sinisissä makuuhyteissä ne on jemmattu oranssiin peilikaappiin, jota me ei tajuttu edes avata. Ravintolavaunusta toki saa ostettua pullotettua vettä, jos omien juomavesien pakkaus unohtuu. Noin muuten kaikki yöpymiseen tarvittava löytyy makuuhytistä. Sänkyihin on pedattu petivaatteet ja jokaiselle matkustajalle on varattu pieni pyyhe. Suihkullisissa hyteissä matkustajia odottavat sitten ihan kunnon kylpypyyhkeetkin.
Iltapalalle me lähdimme ravintolavaunuun. Jos pitkän matkan junissa on ihan omanlaisensa tunnelma, yöjunassa tunnelma nousee vielä ylemmäs, tai oikeastaan tiivistyy vielä kotoisammaksi. Lämmin sanaporina sai murteet sekoittumaan toisiinsa, ja kun toinen tilasi flanellisissa yökkäripösyissä iltapuuroa mustikoilla, toinen istui nurkkapöydässä viinilasin ja kirjan kanssa.
Me menimme enemmän siihen mustikkasarjaan, kun tilasimme iltapalaksi myös ehtoolla tarjoiltavat aamiaissetit ja lisäksi vielä munakkaan ja kasvispiirakan. Ravintolavaunussa oli samanlaista nostalgista tunnelmaa kuin makuuhytissämmekin, ja tuntui kuin olisimme istuneet iltapalalla Aki Kaurismäen elokuvassa. Omatkin eväät olisivat tietty olleet mahdolliset ja säästäneet reisspubudjettia, mutta me söimme kotona reissua varten kaapit niin tyhjiksi, että niistä ei oikein kunnon evästä saanut loihdittua.
Vatsat erikoisherkkukaakaosta onnellisina kävelimme pitkän junan läpi takaisin makuuhyttiimme ja vaihdoimme päälle yökkärit. Iltapisuille hiivimme käytävän vessaan, mutta hampaat ja kasvot pystyimme pestä hyttimme omassa oranssissa pesualtaassa. Hytissä oli hiostavan kuuma, ja yritimme väännellä hytin lämmitysnipstaakelia pienemmälle, mutta siitä ei tapahtunut suuntaan tai toiseen mitään. Oli suosiolla avattava ikkuna ulos, ja lukea iltasatu kuunnellen raiteiden klonksutusta.
Sadun jälkeen puoliso ja lapset nukahtivat hetkessä, vaikka kolmikon kaksi nuorimmaista olivat sitä mieltä, että yhtään ei nukuta ja parempi idea olisi kiipeillä apinana kolmen sängyn väliä. Kuopus nukkui isänsä kainalossa alapunkassa, esikoinen pehmolelujensa seassa keskipunkassa ja minä kiipesin yläpedille. Luin vielä hetken kirjaa, kunnes jossain Tampereen kohdilla sammutin valon ja annoin junan heijata minut uneen.
Aamulla heräsimme kahdeksan jälkeen, kun juna seisahtui vaimeasti töksähtäen Kemin juna-asemalle. Noin vain, nukkuen halki Suomen. Teimme aamutoimet ja lähdimme sitten aamupalalle ravintolavaunuun. Tuntui, että uni sekoittui vielä todellisuuteen. Istuimme vähän vielä tokkuraisina aamupalojamme mutustaen, ja ikkunoista näkyi sinisenään heräilevä maisema, jossa metsät olivat saaneet ylleen tykkylumikuorrutuksen ja jossa hiljalleen alkoi näkyä mäkiä, joita helsinkiläinenkin jo varovaisesti uskalsi sanoa tuntureiksi.
Lopunmatkaa pötköttelimme hytissämme pelaillen ja katsoen tätä Äidin Puheenvuoron Inarin tubekanavalleen tekemää videota yöjunasta, kunnes yhdentoista aikoihin olimme perillä Kolarissa. Tässäkään vaiheessa ei alle tarvinnut napata vuokra-autoa saati omaa autoa, vaan hyppäsimme juna-aseman pihasta vielä reiluksi puoleksi tunniksi junabussiin, joka vei meidät Äkäslompoloon, Ylläksen kupeeseen.
Mutta niistä seikkailuista enemmän täällä, ja myöhemmin on luvassa vielä postaus meidän hiihtoretkistämme ja -reiteistämme. Kannattaa myös katsoa Lähiömutsin Instagramissa kohokohdista koko hiihtolomaviikkomme videomuotoisena.
Paluumatkalle hyppäsimme sitten vajaata viikkoa myöhemmin samaa reittiä kuin tullessakin. Silloin olimme kaikki hiihtoretkistä sen verran poikki, että nukuimme komiasti yli 11 tunnin yöunet, eli Torniosta Tikkurilaan asti. Vähän oli pölmistynyt olo noustessa Helsingin lauantaita säpisevällä rautatieasemalle, kun mukamas ihan just oli mennyt nukkumaan Lapissa.
Junalla lappiin, iso ilmastoteko
Sen lisäksi, että en keksi mukavampaa tapaa matkata Suomen halki kuin yöjunassa seikkaillen ja nukkuen, on junamatkaaminen myös ilmastoteko. Täällä voit vertailla junalla, autolla ja lentokoneella matkustamisen päästöjä eri paikkakuntien välillä matkustaessa. Esimerkiksi meidän mummilareissu Vaasaan ja takaisin koko perheeltä säästää tuon VR:n laskelman mukaan 1 479,76 kiloa CO2-päästöjä verrattuna lentämiseen. Autolla ero on tietty pienempi, mutta silti selkeä. Ja noh, meillä sitä autoa ei edes ole.
Kolariin matkatessa päästölaskelmien tekeminen ei ole ihan yhtä helppoa, sillä toisin kuin Oulusta Rovaniemen kautta Kemijärvelle vievä rataosuus, Kolariin vievää ratapätkää ei ole vielä sähköistetty. Niinpä Kolariin mennessä sähköveturi vaihdetaan Oulussa diesel-veturiin.
Sitten vielä tuttuun tapaan reissumme budjetti. Sen kanssa monessa kohtaa olisi voinut halutessaan säästää. Yöjuniinkin voi ajoissa varaamalla saada itselleen säästölipun, jolloin Suomen halki voi matkata pötkötellen 49 eurolla. Mökeissä oli myös melkein puolet halvempia vaihtoehtoja, mutta koska mökki oli niin iso osa hiihtoloman onnea, halusimme panostaa siihen. Olisimme voineet myös roudata omat hiihtovälineet meille aikuisille, mutta helpotimme kulkemista vuokraamalle nekin.
Ja apua joo, älkää kysykö tuosta ruokakappalaskusta. En tajua, ihan järkyttävä summa kannettiin matkakassaa paikalliseen ruokakauppaan. Ostettiin kyllä vähän herkkujakin, mutta muuten ihan perusruokaa mökillä valmistettavaksi ja hiihtoretkille evääksi laitettavaksi. Aika kalliit perunamuusit ja eväsleivät tulivat.
Oli miten oli, todettiin molemmat puolison kanssa, että oli kyllä sen arvoinen reissu. Lappi ja yöjunamatkaamisen mukavuus vaikuttivat niin kovin, että ollaan katseltu Levin kyljessä olevan Kittilän mökkejä ensi vuoden hiihtolomaa ajatellen jo nyt. Sinnekin kun pääsee ottamalla yöjunan Kolariin ja jatkamalla siitä vajaan tunnin bussimatkan verran Kittilään.
Tässä junareissun kulut kahdelta aikuiselta ja kahdelta lapselta:
(junakulut ovat osa yhteistyötä, muut reissun osat omakustanteisia)
- Junaliput kolmen hengen makuuhytissä neljältä hengeltä Helsinki-Kolari-Helsinki: 676 euroa
- Iltapala, aamupala ja illallinen junassa: 150,90 euroa
- Bussiliput Kolari-Äkäslompolo-Kolari: 71,30
- Mökkimajoitus (sisältäen takkapuut, loppusiivouksen ja liinavaatteiden sekä pyyhkeiden vuokran): 940 euroa
- Taksit: 82,60 euroa
- Ruokakauppa: 289,60 euroa
- Ravintolat: 151,5 euroa
- Latukahvilat: 73,50 euroa
- Hiihtokamojen vuokraus (koko ajaksi): 222 euroa
- Ahkioiden vuokraus (koko ajaksi): 140 euroa
- Lasten laskettelukamojen vuokraus (laskettelukoulun ajaksi): 20 euroa
- Lasten yksityiset lasketteluopettajat: 74 euroa
- Yhteensä: 2891,40 euroa
Voi hirsi, oispa oivaa päästä noihin vanhoihin hytteihin!! Koko ois just hyvä meidän jengille. Mun mies on matkannut juuri noilla pohjoiseen lapsena, ja me taas ollaan meidän muksun kans matkattu kyllä yöjunalla monesti Kemijärvelle, mutta näemmä juuri sillä rataosuudella ei ole vanhoja vaunuja käytössä, buuuuu!
Näyttää jotenkin tilavammalta ja mukavammalta kuin ne uudet hytit! Me ollaan menty sekä ylä- että alakerran hyteissä.
Kiva, että postauksessa oli paljon kuvia matkasta!
Joo, vanhojen sinisten vaunujen tunnelmaa pääsee jostain syystä kokemaan vain Kolariin vievällä yhteydellä. Ei näissäkään tilaa mitenkään liiaksi ollut, mikä kuuluu tunnelmaan sekin 😀 Mutta katonrajassa olevalle hattuhyllylle pystyi lykätä kaikki toppavaatteet ja sen sellaiset, enkä ainakaan uusiin hytteihin kurkkimalla bongannut niistä samanlaista mahdollisuutta.
Ja joo, halusin ottaa paljon kuvia mukaan postaukseen, sillä olisin itse kaivannut matkaa suunniteltaessa enemmän just kuvallisia kokemuksia yöjunamatkaamisesta.
Kivan kuuloinen reissu ja vitsi kun mua harmittaa kun yöjuna ei enää kulje Kajaaniin. Opiskeluaikoina sitä väliä tuli matkattua usein ja yöjuna on vaan niin kätevä. Ois myös tosi kätevä lapsen kanssa, kun ei huvittaisi matkata kokonaista päivää, mutta kun ei kulje niin ei kulje.
Oli kyllä hurjan kiva reissu – ja matka todellakin oli osa reissua, eikä vain siirtymä ja pakollinen paha 🙂 Me ollaan kesäksi suunnittelemassa reissua juurikin Kajaaniin. Olisikin ollut näppärää matkata myös sinne nukkuen, en tiennytkään, että sinne ovat yöjunat joskus kulkeneet. Mutta junalla tietty mennään nytkin, ja pitää keksiä paljon kivaa koko perheen yhteistä ohjelmaa ja tekemistä matkaksi. Noin pitkiä junamatkoja ei ollakaan valveilla kuljettu lasten kanssa.
Oi ihanaa. Jos on vinkkejä, niin toivottavasti blogiin asti päätyvät (koska tänä kesänä toivottavasti 10 vuoden tauon jälkeen käy matka Kainuuseen). Tuttu paikkakunta tietty itselle, kun siellä koulut käytynä, mutta siksi on just niin haastava, kun on toisaalta liian tuttu. Ainut must on päästä Pekka Heikkiselle kahville (ja leivoksille), onneksi uusi kahvila kai aukeaa jo keväällä (ja harmiksi palon jälkeen puu-uunileipää saa odotella siihen asti kun uusi leipomo valmistuu). Niin ja muistakaa pitää asemalla silmät auki, vanha asemarakennus on huikean hieno!
Joo, mä odotan reissua kans kovasti! Ollaan todennäköisesti lähdössä retkeilymeiningillä, mutta katsotaan nyt, suunnitelmat ovat ihan alkutekijöissään vielä. Mutta oli miten oli, postaus on kyllä tulossa 🙂 Kiitos siis matkavinkeistä jo nyt!
Toi on muuten niin totta, että jos jotkut kulmat ovat liian tutut, niitä ei osaa katsoa sillä ”turisti tavalla”. Mulla on ihan sama ongelma Vaasan kanssa, josta olen vasta nyt, yli 15 vuotta muuton jälkeen alkanut löytää niitä puolia, joita ihan ummikkona turistina siellä varmasti tekisin.
Kuulostaa tosi kivalta ja rennolta tavalta matkustaa ja lapset tykkäis ihan satavarmasti!
Mutta oon vähän tylsimys, ja jätin silti harkitsematta omalle vastaavalle reissulle heti junalippujen hinnan kohdalla – pidän hintaa kyllä tosi kovana verrattuna siihen että ajetaan autolla se 10h takaluukku ja suksiboksi täynnä lomarompetta – säästyy paitsi isohko siivu matkakuluja mutta myös noita vuokrakustannuksia. Meillä kun kaikille perheenjäsenille kumminkin löytyy hiihto- ja laskuvermeet ja toki se auto myös. 4 × 2 paria suksia + monot päälle tekee toki järkyn määrän romua kannettavaksi junassa vaikka hinta oliskin kohtuullisempi.
Olispa hintaero autovaihtoehtoon pienempi, niin houkuttelevuus kyllä kasvais merkittävästi!
Säästölipulla tuo makuuvaunuosuus matkasta olisi ollut kaipa 3*49*2=noin 300 euroa. Kuulostaa mun korviin aika edulliselta ja huomaa että ajoissa olemalla voi säästää hyvin. Lisäksi on tietysti autojunamahdollisuus, eli auto matkatavaroineen junan kyytiin…itselle ainakin 10 tunnin autossa istuminen (ja miehelle saman matkan ajaminen, mulla kun ei korttia ole) olisi ihan mahdoton ajatus. Musta tämä juttusarja on äärimmäisen mahtava, kun juurikin autottomana perheenä on ihan saada vinkkejä kotimaanmatkailuun (koska rehellisesti sanottuna on vaan niin paljon helpompaa ottaa vaikka lennot Berliiniin, kun Suomi on pääosin autottomalle aika haastava matkakohde). Eli kiitti Lähiömutsille Suomen elämysten esiintuomisesta!
Säästölipuilla hintaa saa tosiaan hinattua kivasti alas. Pitää vain tajuta olla ajoissa, toisin kuin me 😀 Me varailtiin lippuja vasta tammikuun alussa, ja ehdittiin just ja just napata vika 3 hengen makuuhytti.
Onhan se ihan totta, että jos on auto, hintoja katsoo ihan eri tavalla kuin kaltaisemme autoton perhe, jolla ei autoon mene arjessa yhtään rahaa. Mutta jos meillä olisi auto, autojuna-paketti olisi tosi houkutteleva vaihtoehto. Nimittäin ajatus läpi Suomen ajamisesta lasten kanssa kuulostaa niin hirvittävältä, että tarvitsisin pari päivää suuntaansa siitä toipumiseen haha! Eikä tosiaan tarvitse sitten hussata lomastaan aikaa ajopäiviin, kun kaikki voivat mukavasti nukkua matkan ajan.
Ja hei A, voi kiitos! Mä olen valtavan onnellinen tästä yhteistyöstä ja mahdollisuudesta kokea ja jakaa kotimaanmatkailuvinkkejä! Jo vajaa vuosi VR:n kanssa on avannut mun silmät ihan eri tavalla maata pitkin matkustamiselle (vaikka oltiin junien vakkariasiakkaita jo sitä ennen) ja sille, että just meidänkaltainen autoton perhekin voi reissata pitkin Suomea – ja vielä monesti täysin ilman autoa.
Totta, säästölippu muuttaa vähän hintaa, kiitos muistutuksesta. Meille autojuna on poissuljettu vaihtoehto koska kyytiin pääsee vain ajamalla 200km väärään suuntaan tai 350km oikeaan suuntaan. Eli edelleen jää vähän harmittamaan ilmastoystävällisen vaihtoehdon kalleus ja melkeinpä järjettömyys täällä päin Suomea missä se auto vaan kertakaikkiaan tarvitaan muutenkin arkieloon. Mutta ehkä vielä joskus!
Miten muuten ootte Pohjanmaalla käydessä ratkaisseet lasten turvaistuinasiat kun perillä tarvii autoa kuitenkin liikkumiseen? Meillä mummolamatka Tampereelle junaillen tyssää paitsi vähän hintaan (tässäkin olemassaolevalla autolla 4 henkilön liikuttaminen on junaa hakvempaa) mutta myös siihen että miten perillä päästään autoilemaan kun mummolassa ei ole penkkiä ja niin usein ei ole tarvetta että raaskis ostaa sinne omia.
Kiitos silti kivasta nojatuolimatkasta! Vaikka ollaan tottuneita autoilijoita eikä 10h matka autoillen Ylläkselle meitä tai mukuloita mahdottomasti rasita niin kyllä tuo silti mukavampaa olisi jos vain olisi realistisempi vaihtoehto.
Ah joo, no sitten autojuna ei tosiaan toimi. Vitsit, toivottavasti tosiaan raideliikenteeseen tullaan panostamaan pian. On pakko, jos ja kun tahdotaan pitää maapallo elävänä. Tätäkin asiaa kannattaa kysellä ja miettiä, nyt kun omaa ehdokastaan eduskuntavaaleissa miettii.
Meillä on muksuilla Pohjanmaalla turvaistuimet, vaikka harmiksemme päästään lasten mummilaan ja mummulaan käymään tosi harvoin. Mun vanhemmat tarjoutuivat ostamaan ne, ettei ainakaan siitä jää kiinni näkemiset. Arvostan sitä isosti, ja en kyllä tiedä, miten ainoana aikuisena lasten kanssa matkatessa kuljettaisin sekä matkatavarat, kaksi istuinta että mukulat metron kautta junaan 😀
Ja kiitos kiitoksista, ihana voida tarjota nojatuolimatka <3 Toivottavasti joskus tekin pääsette iisisti kokemaan yöjunan mukavuuden!
Juttusarja on mahtava ja hienoa kun joku kartoittaa autottomana kotimaanmatkailumahdollisuuksia.
Mutta kyllä myös hinta on aika suuri. Laskin meidän farmari dieselillä matka kotoa Kemijärvelle oli karvan vaille 70e suuntaansa ja kun heitin Hämeenlinna-Kemijärvi VR:n matkahakuun yöjunaan niin se oli (ilman että valitsin lähtöpäivää) vähän päälle 70e. Eli hinta on suunnilleen sama. Mutta tässä on huomioitava että autolla tuolla hinnalla matkustaa neljä ihmistä ja mahdolliset lemmikitkin kun taas tuo junalipun hinta oli yhdeltä aikuiselta. Plus tietty ensin automatka rautatieasemalle ja mahdolliset parkkimaksut loman ajaksi tai sitten auton kuljetus junassa (mikä kuulostaa kyllä ihanan vaivattomalta, mutta näin asiaa tutkimatta myös sikakalliilta). Toisaalta tuo on sellainen matka että siinä jo auto kuluttaa muutakin kuin vain polttoainetta, joten automatkustuksen hintaa pitäisi pyöristää vähän yläkanttiin. Ja polttoaineen kulutus on laskettu talvikulutuksena. Kesällä ajaminen on edullisempaa. Siihen nähden matkustus junalla on sikahintaista.
Olisi mukava jos junalippujen hinnat kannustaisivat enemmän junamatkustukseen. Jos junalla pääsisi edullisemmin kuin autolla niin helposti tulisi valittua se vähän isompi vaiva jolla säästää rahaa ja ympäristöä, mutta kun hintaero nelihenkisellä perheellä on kuitenkin noinkin suuri niin sitä paljon helpommin valitsee sen yksinkertaisemman, eli oman auton jolla pääsee myös kohteessa liikkumaan tarvittaessa.
Olen matkustanut muutamaan kertaan Etelästä Sallaan autolla kaveriporukassa kissat ja koirat mukana ja vaikka reissu oli raskas niin oli se silti kohtalaisen vaivaton. Toki lasten kanssa se olisi huomattavasti rasittavampi kun pitäisi pysähtyä niin paljon useammin ja tuolla matkalla ihan varmasti meidän autoiluun tottuneet muksutkin alkaisivat marmattaa. Aikuisporukalla tuon ajoi yhdessä yössä tai päivässä (toiseen suuntaan ajettiin yöllä ja toiseen päivällä).
Ja vaikka yhden lipun hilta olisi sen 40e ja lapset nukkuisivat aikuisen vieressä ilmaiseksi (mitä ei vät kyllä tekisi, koska meillä ei kyllä kukaan nuku jos kapealla sängyllä nukkuu lapsi aikuisen vieressä kun lapset pyörivät unissaan ja toinen lapsi herää heti jos joku vieressä vaihtaa asentoa) niin silti junalla olisi kalliimpaa.
Joo, näitä hintoja tietenkin katsoo ihan eri vinkkelistä, jos on auto tai jos meidän perheemme tapaan sitä autoa ei ole (ja näin ollen ei joudu varaamaan kuukausittaisesta arkibudjetistaan latiakaan auton käyttökuluihin ja mahdolliseen lainan takaisin maksuun).
Ja sitten tietenkin vielä se vanha mutta pätevä klisee siitä, että aika on rahaa. Hiihtoloma on arvokasta perheen yhteistä aikaa, ja on ihana, että siitä ei tarvitse kahta päivää lohkaista ajamiseen, vaan Suomen halki siirtyy nukkuessaan. Säästyy ehkä jopa yhden yön majoituskulut, kuten tuolla edempänä yksi kommentoija huomautti, kun minikokoinen hotellihuone onkin junassa.
Mutta ihan tottahan se on, että olisi kertakaikkisen upeaa, jos hinnat kannustaisivat vielä enemmän valitsemaan junan. Onhan se selvää, että verotuksessa on jotain todella pahasti pielessä, jos halvemmalla lentää etelään kuin ottaa junan pohjoiseen. Näin eduskuntavaalien alla kannattaa pitää tämä mielessä.
Hinnathan tosiaan vaihtelee aivan valtavasti. Me ollaan joskus päästy ihan älyttömän halvalla yöjunalla (+ auto vielä mukana), kun varattiin ajoissa ja mentiin ei-suosittuna-ajankohtana. Meillä kun miehen sukulaiset asuvat ympäri Oulun seutua ja siellä siis käydään suht usein, on yöjunavaihtoehto ollut ihan vain elämyksen vuoksi (kukapa ei rakastaisi ajatusta nukkua junassa, etenkin kun ollaan vähän muutenkin junahurahtanut perhe) ja ihan vain vaihtelun vuoksi, sillä sitä väliä on saanut autolla ajaa enemmän kuin tarpeeksi.
Harmi, että ei olla nyt pariin vuoteen voitu Ouluun mennä yöjunalla, kun aikataulut vaihtuivat siten, että Oulussa ollaan perillä niin törkeän aikaisin aamulla (tyyliin neljältä, en nyt muista varmaksi), että mihinkään ei voi siihen aikaan vielä mennä, ei kylään eikä hotelliin ja seuraava juna taas lähtee niin myöhään, että ei haluta hengata sitä vaadittua tuntia (auto pitää ajaa junaan paljon ennen junan lähtöaikaa) puoliltaöin Helsingin rautatieasemalla lasten kanssa. Ja sitä junassaolofiilistelyä ei jäisi sitten yhtään, kun pitää välittömästi alkaa nukkuun. (Toki VR:llä taitaa olla semmosiakin palveluita, että auton voi viedä jo päivällä ja henkilökunta ajaa sen sitten vaunuun illalla, mutta ei se siihen auta, että puoliltaöin pitää silti olla lasten kanssa pönöttämässä rautatieasemalla)
Mutta tosiaan, autolla ajaminen varmasti olisi ollut joka kerta silti edullisempi vaihtoehto, mutta se matkustusmukavuus ja elämys edellä on valittu juna ne kerrat, kun se ollaan valittu. Ja kun auto on ollut mukana, on sinne voinut jättää isoimmat matkatavarat ja mennä hyttiin sitten vaan eväsrepun ja yövaatteiden ja hammasharjojen kanssa, kätevää!
Ja vielä se usein unohtuu laskea, kuinka paljon rahaa menee pitkällä ajomatkalla taukopaikoille lasten kanssa. Ihan huomaamattaan ihan älyttömästi. Tämä tietenkin riippuu siitä, kuinka usein pysähtyy ja kuinka herkästi raottaa kukkaron nyörejä joka hemmetin ABC:n Hesburgerilla, mutta meillä on semmoinen kokemus, että junahytissä rahan meno on siltä myöten siinä 😀 Ravintolavaunun palveluita kun ei olla käytetty.
Junassa nukkuminen oli kyllä <3 Etenkin ehkä just niissä vanhoissa vaunuissa, kun rautatien kolke kuului ja junan keinunta oli selkeämpää (mutta ilman ikkunan availua hemmetin kuuma siellä tosiaan oli, etenkin kun oli varautunut pelkin villavaattein hiihtolomalle haha!).
Meidän tuttavapiirissä on kans ihmisiä, joilla kyllä on auto, mutta jotka silti valitsevat monesti mieluummin junan just tuon matkustusmukavuuden takia. Sitten vielä etenkin Helsinkiin tullessa ei tarvitse tuskailla auton ja sen parkkimaksun kanssa, kun voi vaihtaa junan kaupunkin julkisiin kulkuvälineisiin. Ja sit taas yöjunassa se, että se säästää aikaa ja energiaa, eikä kenenkään tarvitse ajaa silmät sikkuralla.
Mä itse autottomana olen vain ihan onnesta ymmyrkäisenä, että ihan tosiaan meidänkaltainen helsinkiläisperhe voi matkustaa ihan ilman autoa Lappiin – ja vielä nukkuen suurimman osan matkasta <3
Olipa hyvä, että postauksessa kävi ilmi tieto siitä, että alle 10-vuotiaalla tulee olla erikseen tilattu lippu, vaikka se ilmainen onkin. Onkohan tämä uusi käytäntö? En muista että, meillä olisi aiemmin ollut muuta kuin aikuisten liput.. Tämä tieto tulikin hyvään saumaan, sillä meillä on kahden eri reissun yöjunaliput varattuina, eikä olisi ollut lapsille erikseen tilattuja lippuja. Onneksi nyt tiedämme ne käydä hankkimassa!
Palautteena VR:lle: Ymmärrän, että on esim onnettomuustilanteiden varalle hyvä olla kirjattuna kaikki ilmaisetkin matkustajat, mutta miksi ihmeessä lastenlippu pitää erikseen hankalasti tilata? Eikö lapsimatkustajia voisi vain ilmoittaa verkossa aikuisten lippujen ostamisen yhteydessä ja siten samalla muiden lippujen tulostamisen yhteydessä voisi itse tulostaa nämä lasten liput. Näin verkkoasioinnin helppouteen tottuneelta tämä erikseen tilaaminen tuntuu vähän turhalta ja työläältä. Voisin kuvitella, että tällaisen ominaisuuden lisääminen verkkokauppaan ei olisi kuitenkaan, mikään mahdoton tehtävä. Toivottavasti lasten ilmoittaminen onnistuisi tulevaisuudessa verkkokaupassa lippujen oston yhteydessä!
Miten meidän yöjunailua silloin tällöin harrastava perhe on voinut missata täysin Ellan ja Aleksin Yöjuna Rovaniemelle -biisin? Kuulimme sen ensimmäisen kerran päiväkodin joulujuhlassa viime jouluna ja sitä ovat täällä laulaneet siitä lähtien niin lapset kuin aikuisetkin. Nyt sitten kesällä päästääkin siihen Roveniemen yöjunaan Rovaniemelle saakka.
VR:ltä käydään pian vastaamassa kysymyksiin, joihin mulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta tosiaan, alle 10-vuotiailla ilmaismatkustajilla pitäisi olla yöjunassa matkustaessa lippu. Joku tuolla alempana tiesi kertoa, että alle 4-vuotiailla ei tarvitse (hehän pääsevät ilmaiseksi kaikissa junassa paikkalipun maksaneen aikuisen kanssa ilman omaa paikkalippua), mutta tosiaan, VR:n jengi toivottavasti ehtii laittaa selkeämpää tietoa asiasta tänne pian.
Siitä lipunvarauksesta olen ihan samaa mieltä. Eihän se iso juttu ole soittaa asiakaspalveluun, mutta kun on tottunut hoitamaan kaiken helposti netissä naksuttelemalla, moinen melkein-livekontakti tuntuu kummalta 😀 Ja vaikka VR:n lipunmyyntisysteemi on varmasti melkoinen systeemi, ei tämän ilmaislippuvaihtoehdon lisääminen nettiostamiseen luulisi olevan ihan tavattoman hankala toteuttaa.
Toi Ellan ja Aleksin Yöjuna Rovaniemelle -biisi on mainio! Se tosiaan toimi ensimmäisenä kimmokkeena esikoiselle siihen, että hän vuosia sitten alkoi puhua yöjunasta – ja just Rovaniemelle. Ehkä me vielä joskus sinnekin matkataan, ihanaa, että teillä on reissu tiedossa!
Moikka Kaya! Tämä käytäntö on ollut meillä jo jonkin aikaa kyllä käytössä Lapsen ilmaista lippua ei saa lisättyä suoraan nykyisestä verkkokaupastamme, mutta voit pyytää sen lisäämistä olemassa olevaan varaukseen voi myös FB:n, Twitterin tai nettisivuiltamme löytyvän chatin kautta. Myyntikanavat tulevat kokemaan isomman uudistuksen tänä vuonna ja niiden myötä on tavoitteena saada poistettua myös tällaiset ylimääräiset kommervenkit lippuvarauksista.
Oli kiva seurata teidän reissua Instasta ja lukea vielä tämä postaus. Loppusumma on mielestäni valtava, paljon kovempi mitä uskalsin edes kuvitella. Junailu olisi ihanaa ja lapset varmasti nauttisivat. Se on vain aivan liian kallista! Kuten sanoit, monen asian kohdalla olisi voinut mennä halutessaan myös halvemmalla, mutta silti hinta tuntuu mielestäni isolta. Elämyksiä ei voi mitata rahassa ja kokemuksena Lappi on aivan huikea. Harmi vain, että monelle se on taloudellisista syistä saavuttamattomissa tai sitten on valittava ne ei niin ympäristöystävälliset keinot.
Ihana, että seurasit reissua myös Instasta <3 Monen asian kohdalla olisi tosiaan voinut mennä halvemmalla. Ja jos oltaisiin oltu junalippujen kanssa ajoissa, ne olisi voinut saada säästölippuhintaan, eli nelihenkinen perheemme olisi matkannut halki Suomen ja takaisin mukavasti pötkötellen vähän alta 300 euron. Tai muutaman lantin alta 200 euron, jos esikoinen olisi kuopuksen tapaan nukkunut kainalossa ja ilman omaa punkkapaikkaa. Se on mielestäni ihan todella todella edullinen hinta yöunista pikkuyöksiössä, joka yön aikana kulkee Helsingistä Lappiin.
Mutta tietenkään sekään raha ei ole kaikille mahdollinen, etenkin kun rahaa kuluu tietenkin myös kohteessa.
Mä olin kans niin pöyristynyt loppusummasta, että mesosin asiasta miehellekin. Lappi toden totta on ihana – mutta. Loma jossain manner-Euroopassa tulee vaan niin paljon halvemmaksi. Lentäen. Surullista mutta totta. En ole raidekilpailun kannattaja mutta laittaahan tämä miettimään.
Joo, onhan verotuksessa jotain ihan todella pahasti pielessä, jos lentoliput eteläiseen Eurooppaan voi saada edullisemmin kuin junaliput pohjoiseen Suomeen. Tätä kannattaa miettiä nyt, kun eduskuntavaaleissa äänensä antaa. Jos minulta kysytään, valtion pitäisi verotuspäätöksillään ohjata ihmisiä valitsemaan ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Jäisi sitten samalla ne ihmisten lomarahat helpommin Suomeen, ja niistä rahoista valtio saisi omansa alv-veron ja matkailuyrittäjien ja näiden työntekijöiden tuloveron kautta.
Hinta on tosiaan huikea, mutta uskoisin että pienellä suunnittelulla loppusummasta voisi pudottaa helposti paljonkin. Esimerkiksi jos junaan ottaisi eväät, säästyisi rahaa helposti yli sata euroa. Plus tietysti nuo säästöliput ja hieman edullisempi majoitus. Jos neljän hengen viikon loman hinta jäisi vaikkapa noin kahden tonnin kieppeille, ei se mielestäni enää hirveän paljon olisi.
Itse olen joskus suosinut yöjunaa, sillä sen avulla voi joskus säästää yhden hotelliyöpymisen hinnan. Aina näin ei tietenkään voi laskea, jos yöpyy esimerkiksi sukulaisilla tai juuri mökissä, jossa viikkovuokran hinta voi olla suhteessa edullisempi verrattuna vuorokausiperusteiseen hinnoitteluun.
Yöjunassa säästyy myös aikaa, millä on merkitystä etenkin, jos loma-aika on lyhyt. Itse en ainakaan lähtisi ajamaan autolla yöllä.
Kyllä, loppusummaa olisi aika helpostikin voinut höylätä sinne 2000 euron kieppeille. Jos oltaisiin oltu ajoissa matkassa varaamassa lippuja, oltaisiin voitu saada ne säästölippuina vähän alle 300 euron (tai alle 200 euron, jos esikoinenkin olisi nukkunut vanhemman kainalossa, eikä omassa punkassaa).
Ja jos ei olisi ollut mökin kanssa niin ronkeli, olisi siinä jo säästänyt 400 euroa. Ja sitten ne omat eväät junaan, kuten yleensä tehdäänkin, mutta nyt jääkaappi oli tosiaan kaluttu reissua varten tyhjäksi. Ja taitavampi rahankäyttäjä olisi varmasti saanut tuota meidän jäätävää kauppalaskua höylättyä myös 😀 Ja moni näkyi kuljettavan omia hiihtokamoja mukana, ja sitä olisi kyllä voinut harkita itsekin. Vain metromatka olisi ollut niiden ja muiden matkakamojen kanssa säätöä, mutta sen jälkeenhän sitä hypättiin juna-asemalta lähtevään bussiin ja siitä sitten suoraan toviksi vielä taksiin.
Mutta oli miten oli, yöjunakokemus oli kyllä mahtava. Leppoisa, stressitön ja yhteistä aikaa säästävä tapa verrattuna ajatukseen autolla matkaamisesta, jos minulta kysytään.
Meillä on autoton perhe ja meille auto on se ”kalliimpi luksusvaihtoehto”, jos matkataan. Mun mielestä junamatkat on varsin kohtuuhintaisia (matkataan paljon juuri säästölipuilla, joita on varsin hyvin tarjolla). Esim. jos tehdään viikonloppumatka Tampereelle, on vuokra-auto about 200-300 euroa (auton vuokra plus bensat), kun junalla sama matka eestaas on 55-100 euroa kolmelle hengelle (8,90 euron säästöliput *3 tai sit normihintaiset liput 2 aikuista ja yksi lapsi). Bussilla pääsisi vielä halvemmalla. Plussaa myös se ettei kenenkään tartte ajaa, vaan kaikki voi rentoutua matkan aikana (meillä ainoa ajokortillinen ei ole erityisen innoissaan pitkien matkojen ajamisesta).
Nyt jos aattelen että matkattaisiin makuujunalla lappiin, niin 100-150 euroa suuntaansa (kombo 2 aikuista ja yksi lapsi säästölipuilla) olisi musta ihan kohtuullinen hinta. Mua ei saisi myöskään kirveelläkään istumaan autoon kohteena vaikka Rovaniemi, sellainen määrä autossa istumista olisi mulle henk.koht. ihan karmeeta (ja olen siis kasvanut pohjois-suomessa, niin autossa istuminen 1-2 tunnin matkat oli ihan normi, jos jonnekin piti päästä). Eli maksaisin hyvinkin siitä ilosta, ettei tarttisi autossa istua 🙂
Tämä siis lähinnä kommenttina siinä mielessä, että on myös meitä, joille auto ei ole se halpa vaihtoehto. Pk-seudulla on yhä enenemässä määrin autottomia talouksia (ja myös ajokortittomia!).
Joo kyllä, mekin ollaan ”niitä”, joille auto ei ole halpa vaihtoehto. (Enkä tällä nyt edes tarkoita auton omistamisen kustannuksia arjessa – onneksi voidaan elää ilmankin, eikä tarvitse omistaa autoa!) Me vuokraamme auton muutaman kerran vuodessa, kun matkataan paikkaan, jonne ei julkisilla pääse tai jos ”kohteessa” on paljon pitkiä siirtymiä huonojen julkisten liikenneyhteyksien päässä.
Me tosiaan aluksi luultiin, että oltaisiin jouduttu ottaa vuokra-auto Kolarista, mutta onneksi ei. Laskeskeltiin, että säästettiin nelisensataa, kun viikoksi otetun vuokra-auton sijaan kuljettiin bussilla ja muutaman kerran taksilla (Ja noista taksireissuista se pisin ja kallein oltaisiin jouduttu joka tapauksessa tehdä, sillä Lapin sää yllätti hiihtoretkelle lähteneet helsinkiläiset. Mutta siitä tarkemmin myöhemmin.)
Ja sitten vielä se, että ei tarvitse ajaa ja olla paikoillaan, lyhyilläkään matkoilla. Just viikonloppuna olin lasten kanssa ystäväperheen luona Turussa (säästölipuilla 8,90 euroa x 3 x 2 = 53,40 euroa), ja ajatus senkin matkan ajamisesta ainoana aikuisena autoiluun tottumattomien lasten istuessa takapenkillä, huhuh. Ei onneksi tarvitse 😀
Tuo helppous riippuu ihan näkökulmasta. Minä aina välillä harkitsen kahden lapsen kanssa junailua Vanhempien luokse ympäristön kannalta sekä kokemuksena lapsille, mutta vaihdot, istuimen raahaaminen (koska määränpäähän pitää kuitenkin siirtyä junalta autolla ja ilman istuinta en päästä edes taksiin näitä 4v ja 1v lapsiani) olisivat minulle ihan liikaa. Lisäksi kaipaisin junaankin turvavyöt että saisin lapseni istumaan kauniisti aloillaan 😀 (leikkivaunuun en suostu ja onneksi meidän lapset eivät sellaisen olemassaolosta edes tiedä).
Ollaan junailtu yhden lapsen kanssa Hämeenlinnasta Turkuun ja ajettu sama väli autolla kahden lapsen kanssa. Jos puhtaasti mukavuutta ajattelisin niin en ikinä menisi tuota väliä junalla 😀 Lapset ovat paljon rauhallisempia ja asiallisempia autossa 😀
Vaihdot tuo tosiaan ekstasäpinää, vaikka niihin onkin tottunut ja ne menevät rutiinilla etenkin tutuilla asemilla. Mutta olen silti tooosi onnellinen, etenkin toppavaateaikaan, että vanhempieni luo Pohjanmaalle pääsee nykyään suoralla yhteydellä. Ennen piti vaihtaa Seinäjoella junaa Vaasan suuntaan.
Ja tosiaan riippuu näkökulmasta haha! ONNEKSI junassa ei lapsia tarvitse kahlita paikalleen, vaan voidaan touhata ja tehdä koko matka jotain. Mä toki mielelläni voisin vain istuksia neuloen / lukien / nukkuen / töitä tehden / äänikirjoja kuunnellen (näistä en voisi autossa itsekään turvautua kuin äänikirjaan, sillä tulen helposti pahoinvoivaksi), mutta totuus on nyt ainakin vielä jotain ihan muuta. Ja voi leikkivaunu! Kaikkineen rakastan sitä mukavan matkaamisen mahdollistavaa vaunua, vaikka se välillä onkin samalla myös meluisa, tahmea ja kakkavaipalta haiseva energiasyöppö 😀
Huhheijaa! Lapin matkailu on kyllä ihan järkyttävän kallista! Ja tuosta puuttuu kaiken lisäksi laskettelemisen kustannukset lähes kokonaan. Tosin tuskin vuokraisimme ahkioita ja murtsikkakamoja, koko ajaksi ainakaan.
Yöjunaa voisimme harkita kyllä, jos sattuisi saamaan tarjoushintaan. Vaikuttaa aika leppoisalta matkustustavalta.
Kiitos näistä reissupostauksista! Nämä ovat arvokasta kokemustietoa ❤️
Kyllähän hiihtolomalle Lapissa tosiaan hintaa kertyy, vaikka tosiaan monessa kohtaa olisi voinut niin halutessaan nipistää hinnasta pois. Tällä kertaa me mentiin tosiaan hiihtäminen edellä, mutta jos oltaisiin menty laskemaan, silloin tuskin oltaisiin vuokrattu hiihtokamoja ja just niitä ahkioita koko ajaksi.
Hiihtämisessä on kyllä budjettia miettien se kiva puoli lasketteluun verrattuna, että hiihtäjät saavat nauttia ihan ilmaiseksi (vaikka mikään ei maailmassa toki ole ilmaista, mutta ymmärtänette pointin) huolletusta latuverkostosta ja ylläpidetyistä laavuista, joilla puut valmiina ja mahdollisuus käydä jopa puuceessa, jonka huollosta ja tyhjennyksestä joku muu vastaa.
Suosittelen mitä lämpimimmin yöjunaa, se oli tosia leppoisa ja miellyttävä tapa matkata. Ja siinä todellakin on perillä jo matkalla, kun seikkailu ja loma alkaa heti 🙂 Niitä yöjunien säästölippuja pitää meidänkin jatkossa koittaa bongata; ajoissa olemalla voi säästää monta satasta.
Ja voi kiitos kiitoksista <3 Niin kiva kuulla, että näistä reissupostauksista on ollut iloa ja hyötyä!
Me ollaan matkustettu samalla setillä yöjunassa ilman lapsille maksettuja paikkoja niin että lapset nukkuu yhdessä sängyssä varpaat vastakkain ja samoin me aikuiset toisessa. Kyllä siinä yö menee.
Iltapalat on pakattu kotoa ja käyty vain aamupalalla junassa.
Autojuna- paketti on ollut halvimmillaan Kolariin noin 300 €. Ja kun kaikilla on pertsat+ mäkikamat niin kaikki kulkee suksiboxissa eikä tarvitse vuokrata. Samoin liinavaatteet mökkiin ettei niistä tarvitse maksaa.
Monesti ajetaan etelään sitten paluumatka, kello soi aamulla 04 niin ensimmäiset 5 h saa ajella tyhjillä teillä ja takapenkki torkkuu. Kahvia termariin.
Mökin saa viikoksi halvimmillaan reilulla 500€, chaletsit 700€ jos varaa suoraan omistajalta ja osaa tingata. Vaihtoehtoja kyllä löytyy ja jos on auto niin voi katsoa vähän kauempaa tunturista.
Aikuisten hissiliput ostetaan liikkareilla. Lasten pieneksi jääneet skimbat myyn ja ostan käytettyjä tilalle.
Meillä on mäessä aina reppu täynnä eväitä eli laavuilla istutaan tulilla joka päivä.
Reissuja voi toteuttaa kyllä monella budjetilla; panostaa sitten juurikin niihin itselleen ja perheelleen tärkeisiin juttuihin. Meille se on se laskeminen❤️
Hyvä kokemusesimerkki erilaisesta budjetista ja tavasta matkata yöjunalla. Ihan älytöntä, että auton voi saada mukaan junaan noin edullisesti!
Noista laavuista on vielä sanottava erikseen kiitosta. Oli kyllä kreisin hienoa, että mekin saatiin joka hiihtoretkipäivä laittaa eväämme laavuilla, joissa oli puut valmiina ja vielä huolletutu puuceetkin. Ylläs-päivänä meillä oli myös eväät mukana, jotka käytiin nauttimassa tunturin kyljessä olevassa isossa kodassa; ilmaiseksi käytettävissä sekin. Me käytiin sen lisäksi vielä latukahviloissa kuumilla mehuilla ja herkuilla, minkä tietenkin olisi voinut jättää väliinkin, mutta ei tahdottu 😀
Junamatkailu voi olla ihan mukava vaihtoehto jos nuo ju at olisivat kunnossa! Eipä ole montaakaan päivää kun sai lukea kuinka jätevedet valuivat hyttiin…sotkien matkustajan sekä matkatavarat. Ja ei ollut mikään ainut kerta.
Oho hui ja yök! Enpä olekaan moisista keisseistä kuullut. Hassua muuten, että ne vessalliset makuuhytit ovat juuri yläkerrassa.
Perheemme matkusti juuri hiihtolomalle pohjoiseen. Maksoimme neljän hengen autojunamatkasta Helsinki-Oulu 215€. Hinta sisälsi auton lisäksi kahden hengen makuuvaunun (lapset matkustivat kahden aikuisen mukana ilmaiseksi). En ihan ymmärrä tuota hinnoittelun logiikkaa. Miten teidän liput olivat noin paljon kalliimmat? Toki matkasitte Kolariin asti ja teillä oli yksi sänky enemmän, mutta toisaalta teillä ei ollut autoa mukana. Olisi mielenkiintoista, jos VR voisi avata tätä hinnoittelua.
Kiitos, Hanne blogistasi! Teet työsi ihailtavan hienosti! 🙂
Joo, en mäkään ihan ymmärrä näitä hintakiemuroita. Saitte auton messiin hämmästyttävän edullisesti verrattuna meidän lippujen hintoihin – vaikka tosiaan matkasitte melko paljon lyhyemmän matkan kuin me ja vain yhteen suuntaan. Ehkä ainakin olitte paljon aikaisemmin ostamassa lippuja kuin me, jotka heräsimme asiaan vasta tammikuun alussa? Oli miten oli, VR:ltä luvattiin palata näihin hinnoittelukysymyksiin, odotan kans mielenkiinnolla 🙂
Ja voi kiitos kiitoksista, tuli tosi hyvä mieli <3
Heippa kaikille ja kiitos paljon kaikista kommenteista täältäkin suunnasta! Olemme lukeneet kaikki kommentit ja pistäneet monta hyvää pointtia korvan taakse täälläkin.
Kaikkein edullisimmin 2 aikuista + 1 lapsi + yksi lapsi samalla makuupaikalla matkustavat makuupaikan säästölipulla 49€ + 49€ + 49€ + 0€ =147 €/suunta. Säästölipulla yöjunamatkan pituudella ei ole väliä, vaan kaikki lähtö-määräasema yhdistelmät ovat 49 €. Säästöliput suosituimmille lähdöille myydään tosin loppuun heti kun paikat tulevat myyntiin eli esimerkiksi hiihtolomaviikkojen säästöliput myydään jo syksyllä. Mutta jos voi joustaa matkustuspäivän suhteen, löytyy säästö-hintaa myös lähellä lähtöpäivää.
Meillä oli hiljattain myös autopakettitarjous, jossa auto + 2 aikuista oli 149 €. Samoin syksyllä oli autopakettitarjous, johon varmaan lomailija olitte tarttuneet. Tarjous oli myynnissä vain rajoitetun ajan. Tavallisesti autopaketti 2 henkilölle Hki-Kolari on alkaen noin 260 €/suunta. Autopakettien kanssa haasteena on, että suosituimpien lähtöjen (viikonloput sesongin aikana) autopaikat loppuvat nopeasti heti matkojen tultua myyntiin. Arkena paikkoja on helpommin saatavilla. Vinkkinä muuten, että kannattaa valita lähtöasemaksi Helsingin sijaan Pasila Kaikki kun tekee hintavertailua, jolloin ihan kaikki yöjunalähdöt näkyvät (osan lähtöasemana voi olla Pasilan autojuna-asema).
Toivon myös että VR avaisi hinnoittelua! Yritin katsoa kännykällä monta kertaa muutamalle päivälle makuuhytin hintaa mutta en edes saanut valittua koko hyttiä. Tai sitten se oli hinnassa muttei vaan näkynyt missään.
Joo, paikan varaaminen yöjunasta oli tosi sekavaa – ainakin ekakertalaiselle, vaikka noin muuten matkataan tosi paljon junassa.
Yöjunassahan on myös istumapaikkoja (mitenkähän niiden hinnat muuten vertautuvat makuupaikkoihin, jos joku tahtoo travellerina matkustaa mahdollisimman edullisesti ja ei ole niin tarkkana yöunien laadun kanssa?), joten kai se hytti jotenkin varataan.
Meillä puoliso kävi lopulta hakemassa liput asemalta, kun tajuttiin, että ilmaismatkustajalapsen lippu pitää joka tapauksessa hankkia joko lippuluukulta tai puhelimitse. Me ei myöskään osattu lukea lippuja niin, että oltaisiin tajuttu, minkälaisessa vaunussa hytti on. Eli se, että makuuhytti oli vanhassa sinisessä vaunussa, selvisi vasta asemalla junaan noustessa. Nyt sitten kokemuksesta tiedettäisiin, että kolmen hengen hytit ovat aina sinisissä vaunuissa, mutta olisihan se hyvä jotenkin käydä ilmi siitä lipusta / varaustiedoista.
Sellaista vanhaa kunnon seikkailuntuntuahan tällä epävarmuudella sai aikaan, mutta olisi eri jees, että varaussysteemi olisi niin selkeä, että kysymyksiä ja ihmetyksiä ei jäisi. Käsittääkseni VR:n lippujärjestelmän uudistuksen suunnittelu on paraikaa käynnissä, ja uskon tämänkin asian pyörivän niissä papereissa.
Moikka! Istumapaikan hinta yöjunissa on logiikaltaan sama kuin istumapaikan hinta päiväjunissa (eli hintaan vaikuttaa se, onko säästölippua saatavilla ja miten pitkä matka on). Säästölippu Helsingistä Kolariin yhdelle aikuiselle on alkaen 38,40€.
Oon ymmärtänyt että ennen kuin mobiili uusiutuu, sieltä ei edes voi ostaa makuupaikkaa. Verkkokaupassa se toimii niin, että junavalinnan jälkeen näkee paikkavalinnat (istumapaikat, yksittäiset makuupaikat tai koko hytti) ja pääsee valitsemaan haluaako minkälaisesta hytistä paikat.
Alle 4v ei tarvitse lippua jos nukkuu vieressä. Sitä vanhempi max.10v lapsi voi vielä nukkua vieressä, mutta tarvitsee lipun (ilmaisen).
Mobiilista mä en osaa sanoa oikein mitään, kun olen niin dinosaurus, että jostain syystä ostan junaliput aina läppärillä 😀 Nämä meidän Äkäslompolon-reissun yöjunaliput puoliso kävi lopulta ostamassa asemalta, kun tajuttiin, että yhden ilmaismatkustajamuksun liput pitää joka tapauksessa hankkia niin tai puhelimitse.
Mutta tähänkin toivottavasti VR:n jengi ehtii pian vastata, niin saadaan varmuus 🙂
Tuo on muuten ihme juttu että jostain ei saa jotain lippuja ja toisaalta ei toisia. Välillä en ole saanut lähijunan lippuja ollenkaan netistä ja nyt ilmeisesti saa, mutta ne pitää ostaa eri paikasta kuin pitkänmatkanjuniin. Samalle matkalle saattaa siis joutua käymään kahdessa eri paikassa ostamassa lipun. Ja jos määränpäässä menisi julkisilla niin siihen pitäisi vielä erikseen ostaa liput.
Olisi mukava jos kaikki junaliput saisi samasta osoitteesta ihan pöytäkoneella.
Ehkä VR:n puolesta voitaisiin kommentoida myös onko tarkoitus joskus saada tällainen systeemi takaisin vai millainen kehityssuunta on? Mennäänkö kohta puhtaasti mobiiliin/automaatista ostamiseen vai mikä on suunta?
Mä itse tiedän huonosti noista lähijunien käytännöistä, kun itse matkaan niillä yleensä niin että voin ostaa HSL:n kortilla / sovelluksella seutulipun. Mutta viime kesänä käytiin Lahdessa paikallisjunalla, ja siihen ostin liput netistä, mutta varmasti läppärillä, kuten yleensäkin.
Toivotaan, että VR ehtii vastata tähänkin tarkemmin.
Heippa! Kuulostaa kieltämättä kimurantilta – käytännössä meillä on eri myyntikanavat VR lähi- ja kaukoliikenteelle. Kaukojunaliput ovat myynnissä VR.fi:ssä sekä VR mobiilissa, kun taas lähijunaliput voi ostaa beta.vr.fi-sivulta tai Lähijunat-mobiilisovelluksesta. Kaukojunalipun yhteyteen voi kyllä ostaa tälläkin hetkellä lähijunalipun, kunhan lähtö-/määränpääksi laittaa oikean aseman (esimerkiksi lentoaseman). Ja tämä kombinaatio onnistuu suoraan VR.fi:stä. 🙂 Tahtotila on ehdottomasti helpottaa tätä systeemiä kaikissa kanavissa ja siihen suuntaan ollaan uudistusten myötä menossa!
Heippa! Näinhän se tosiaan on. Makuupaikan ostaminen ei vielä ostaminen onnistu mobiilisti. Myyntikanavamme ovat kuitenkin uudistumassa tänä vuonna ja lipun ostaminen tulee tulevaisuudessa helpottumaan myös mobiilissa.
Me ollaan myös menossa yöjunalla Lappiin lasten kanssa. Vaikka auto löytyy, niin todellinen valinta tehtiin junan ja lentokoneen välillä: en todellakaan kuvittele ajavani Leville 1,5- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa pääkaupunkiseudulta. Tehtiin kompromissi, mennään junalla ja palataan lentäen. Vähän nimittäin epäilen, että energisen taaperon kanssa junamatkailu ei ole ihan noin leppoisaa…
Haha joo, mulle myös ajaminen Lappiin kuulostaa niin kamalalta, etenkin lasten kanssa, että se ei olisi vaihtoehto, vaikka olisikin auto. Mutta tilanteita ja perheitä on niin erilaisia.
Energisiä taaperoita varten olisi muuten ihana, jos yöjunissakin olisi leikkivaunu! Ne ovat ainakin meidän taaperoaikaiset junamatkat pelastaneet 😀 Tietty yöjunassa valta-osa ajasta menee kuitenkin nukkumiseen, mikä on vain ihana asia. Ja jos teidän muksun on yhtään samanlainen kuin omamme ovat olleet, yöjunat pitkät käytävät ja niiden talsiminen tulee olemaan yksi iso osa seikkailua sekin 🙂
Me muuten varattiin tänään se Levin-mökki, josta jo postauksessakin puhun. Eli ensi hiihtolomalla lähdetään yöjunan kyydissä taas Kolariin ja jatketaan sieltä sitten junabussilla Kittilään. Jes!
Kyllä kaukojunan yhteyteen voi aina ostaa samasta paikasta lähiliikennelipun (esim. Leppävaara-Tampere tai Turku- HEL lentoasema), eli ei tarvitse kahta eri ostosta.
Pelkkä lähiliikennelippu on sen sijaan ostettava eri paikasta. On se vähän vaikea tietää mistä milloinkin.
Moikka! Ymmärrän, että näiden lippujen hankinta voi joskus vähän mietityttää. Olet oikeassa eli kaukojunamatkan yhteyteen voi ostaa myös lähiliikenteen lipun, esimerkiksi lentoasemalle.
Ilman mitään yhteistöitä ihan järjettömän kallista!
Moi! Juuri Ylläksellä viikon viettäneenä voin vertailla joitakin kuluja… kävimme kerran ravintolassa syömässä pitsaa. Se maksoi 50e 4 hengeltä (2 aikuista ja kaksi lasta 6 ja 8 vuotiaat). Ruoat aikuisten juomineen tuli maksamaan 190 euroa. Teillä oli kyllä kova kauppalasku teidän reissulla. Latukahviloihin kulutamme noin 60 euroa.