Luin kirjan Ikigai (saatu arvostelukappaleena), joka on ollut menetys ympäri maailman. Opaskirja lupaa paljastaa pitkän ja onnellisen elämän salaisuuden, joka löytyy Japanista, Okinawan saarella sijaitsevasta Ogimin kylästä. Japanilaiskylän asukkaat elävät muuta maailmaa yleisemmin yli satavuotiaiksi ja – mikä itseäni eniten kiinnostaa – säilyttävät elinvoimansa ja elämänilonsa ihan viime päiviin saakka.

Kirja itsessään oli hivenen huonosti jäsennelty, mutta luin opuksen mielenkiinnolla loppuun saakka. Minua kiinnostaa japanilainen kulttuuri ja tietenkin myös se, mitä voisin oppia maailman toisella puolella asuvilta virkeiltä ja elämänjanoisilta vanhuksilta. Tässä kirjasta muutamia poimintoja parempaa loppuelämää varten:

Ikigai, syy olemassaoloon. Meillä jokaisella on ikigai, mutta sen löytäminen vaatii kärsivällistä itsetutkintaa. Ikigai on oman elämän tarkoitus ja suuri intohimo, joka tuo elämään onnea ja tyydytystä. Se on syy nousta aamulla vuoteesta – sitten vanhanakin. Jos luopuu rakastamistaan asioista, elämän tarkoitus katoaa.

Japanissa eläkkeelle jäämistä tarkoittava sana ei tarkoita lopullista vetäytymistä työelämästä. Moni vanhus jatkaa töitä elämänsä loppuun asti, sillä nauttii ja saa tyydytystä tekemisestään. Monilla vapaaehtoistöistä ja toisten auttamisesta tulee eläkkeelle jäämisen jälkeen uusi ikigai. Jokaisen on hyvä kehittyä, luoda, tehdä jotain arvokasta, olla hyödyksi muille ja auttaa sekä muokata maailmaamme vielä varsinaisen työuran jälkeen.

Kasvispainotteinen ruokavalio. Japanissa ja etenkin Okinawassa ruokavalion on kasvispainotteista, monipuolista ja sisältää paljon tofua ja levää. Kalaa syödään kolme kertaa viikossa. Kalan lisäksi muuta lihaa, sokeria, prosessoituja elintarvikkeita ja alkoholia ei juuri käytetä. Okinawassa myös riisinkulutus on muuta Japania vähäisempää. Kirjan ulkopuolelta on myös otettava oma havaintoni siitä, että Japanissa maitotuotteita ei juuri käytetä.

Ystävyyssuhteet. Okinawalla tiiviit paikallisyhteisöt ja toisten auttaminen ovat perinne. Yhteenkuuluvuuden tunne ja keskinäinen avunanto tuovat turvaa ja nostavat keskimääräistä elinajanodotetta. Okinawassa vanhukset pitävät yhdessä juhlia pienistäkin asioista ja järjestävät kevyissä pallopeleissä turnauksia.

Vatsa täyteen 80 prosenttisesti. Japanissa on ohjenuora nimeltä hara hachi bu. Se tarkoittaa sitä, että lopeta ruokailu, kun vatsaan mahtuisi vielä ruokaa, mutta olet melkein kylläinen. Ruokailun jälkeen kuuluu jäädä vähän nälkä.

Japanissa annokset tarjoillaan useissa pienissä kipoissa sekä kupeissa, mikä vähentää ylensyöntiä. Vaikka en tykkää puhua kaloreista, tämä on mielenkiintoista: ravinnon alhainen kalorimäärä on yhteinen nimittäjä maailman viidelle siniselle vyöhykkeelle (alueita, joissa elää eniten pitkäikäisiä).

Muista hengittää. Lievästä stressitasosta on hyötyä, sillä se auttaa selviämään jokapäiväisistä haasteista. Stressi on muinoin pitänyt ihmisen elossa, mutta nykyaikana se on monille niin jokapäiväistä, että se vahingoittaa elimistöä. Kiire heikentää elämänlaatua, ja stressin määrä on tutkimusten mukaan suoraan yhteydessä solujen vanhenemiseen.

Japanissa ihmiset rentoutuvat kylpemällä, kuuntelemalla musiikkia, venyttelemällä, meditoimalla ja hieromalla päätä sormenpäillä. Myös työpöydän, makuuhuoneen ja muun ympäristön pitäminen siistimä ja järjestyksessä auttaa rentoutumaan.

Kevyt liikunta. Pitkäikäisyyden salaisuus ei ole urheilullinen elämä, vaan aktiivinen elämä. Okinawalla vanhukset eivät harrasta mitään erityistä urheilua saati hikiliikuntaa, mutta he eivät jää sisälle istumaan tai ole koskaan ole toimettomia. He kävelevät paljon ja hoitavat puutarhaansa (lähes jokaisella paikallisella on oma puutarhansa).

Sielun, ruumiin ja mielen tasapainoa parantavia itämaisia lajeja, kuten joogaa, taijia ja qigongia, harrastavat lähes kaikki. Okinawassa asukkaita yhdisti radio taiso, aamuvoimistelu. Sitä harrastetaan yleensä ryhmissä, ja esimerkiksi kouluissa ja toimistolla päivä aloitetaan yhteisellä 5-10 minuutin voimistelulla. Sama päti tietenkin myös haastateltuihin vanhuksiin.

Vihreä tee. Japanissa ihmisten päivittäiseen ruokavalioon kuuluu paljon antioksidanttisia eli elimistön vanhenemista hidastavia ruokia, joita ovat muun muassa erilaiset levät, tofu ja miso. Okinawalaiset nauttivat keskimäärin kolme kuppia sanpincha-teetä päivässä. Se on vihreää teetä, johon on lisätty jasmiininkukkia. Vihreä tee muun muassa laskee verensokeria ja auttaa pitämään kolesterolin kurissa.

Jaa: