Johan taas rullaa ja kevättä on ilmassa! Kävimme hiljan koko perhe kevätkukkaostoksilla uudella perhefarmarillamme. Aika päheä peli, vai mitä?
Pidempään mukana kulkeneet lukijani ehkä muistavat pari vuotta sitten ostamamme perhefillarin, eli laatikkopyörän. Silloin tuli säästettyä väärässä kohtaa, kun emme hankkineet sähköavusteista peliä. Reilun vuoden vatkasimme menemään, kunnes oli pakko myöntää, että kauravoima ei riitäkään. Myimme pois laatikkomme ja jäimme kyttäilemään, mitä tänä keväänä pyörämarkkinoilla on tarjolla.
Mutta mitäs sitä hyvää vaihtamaan. Päädyimme pohdintojen ja kavereiden kokemusten jälkeen samaan Babboe-laatikkopyörämerkkiin kuin viimeksikin. Nyt vain päivitimme kolmipyöräisen menopelimme uudempaan Curve-malliin ja tilasimme pyörän sähkömoottorilla. Ja voi kuulkaa morjens! Ei ole paluuta entiseen, kun on päässyt maistamaan sähköistä menoa.
Nyt laatikkomme on juuri sitä, mikä sen tällaisella kaupunkilaisperheellä pitääkin olla: joka paikan kulkupeli, joka on tarvittaessa kuin päästötön pikkuauto. Olen polkenut päivässä huomaamatta lähemmäs kolmekymmentä kilometriä, kun sähkömoottori työntää ylämäessä ja antaa siivet suoralla. Enää en näytä pyöräilyn jälkeen siltä kuin mut olisi piesty limaisella lahnalla mätkimällä, joten voin hurauttaa fillarilla lounaalle, työtapaamiseen tai vaikka lasten kaverisynttäreille. Ja jos sitä kokovartalohikeä (ja gasellireisiä) kaipaa, sen kun laittaa sähkömoottorin pois päältä tai vaikka vaientaa sen tehoa.
Mahtavinta laatikossa on, että sen kyytiin mahtuu useampi muksu. Pääsen siis fillarilla liikkeelle, vaikka olisin kolmistaan lasten kanssa. Vauvalle on oma vauvakaukalonsa, joka sitten myöhemmin vaihdetaan taaperoistuimeen. On ehkä maailman söpöin näky, kun nuo kaksi minityyppiämme istua tapittavat vierekkäin pyörän kyydissä, naamat innostuksesta näkkärillä.
Kevätkukkaostoksilla tuli todettua, että laatikkopyörää ei ihan turhaan kutsuta perhepyörän lisäksi myös tavarapyöräksi. Kyytiin kun mahtui hienosti kahden lapsen ja reppujen lisäksi myös iso säkki multaa sekä laatikollinen kukkia. Olisi enemmänkin mahtunut, mutta ei uskallettu vielä villiintyä ostamaan kesäisempiä kukkakaunokaisia parvekkeelle.
Ai että, hiemanko tulee mahtava kesä, kun alla on tällainen koko perheen kesäkaara! Jos sinäkin olen haaveillut perhepyörästä ja Babboe kiinnostaa, koodilla HV00 saa 50 euron alennuksen laatikkopyörästä Babboen nettikaupassa. Toteutuneista ostoista mä saan pienen rahasiivun itselleni. Koodi on voimassa toistaiseksi. Koska Babboella on jälleenmyyjä Espoossa, laatikkopyörän saa kotiovelleen parissa viikossa tilauksesta.
Tuohan näyttää hauskalta menopeliltä �� Olisin kuitenkin kysynyt, mitä mieltä olette nyt tuosta Yappin istuimesta. Istuimen hankita edessä ja tässä pähkäilen Yappin ja Bobiken istuinten välillä, enkä osaa päättää ��
Suvi
Ollaan oltu tosi tosi tyytyväisiä Yappin istuimeen, mutta eipä meillä ole muista kokemusta kuin muutamien ajojen verran. Tuo on tukeva ja varma, ei kolise tai rämise. Materiaali on myös sellaista, että uskoisin sen pysyvän hyvänä sellaisia kovia muovisia kauemmin. Näppärä vaihtomahdollisuus pyörien välillä on todettu arjessa hyväksi. Myös istuimen ulkonäkö miellyttää itseäni.
Joo, onhan se iso investointi, vaikka Babboet ovatkin laatikkopyörien budjettiversioita. Vähemmän päheälläkin versiolla varmasti pärjäisi. Mutta on se siistiä, kun tällaisella pääsee huristelemaan koko perhe, ja mukaan mahtuu kaikenlaista kauppaostoksista, pikniktarpeistoon ja harrastusvälineistä multasäkkeihin. Ja silti polkimet pyörivät kevyesti! 🙂
Mikä mahtava pyörä! Meillä kärri hakusessa, mutta en nyt tiedä. Kukkaron nyörit aika tiukilla. Käyttöä kyllä olisi :/
Sopisi hyvin myös ”kakkosautoksi” sen oikean farmarin rinnalle. Menisiköhän tuolla myös 8kg koira?
Mekin huristellaan laatikolla. Ja otettiin kuule ihan laina sen hankkimista varten. Ottaahan ihmiset autolainojakin. Kolme ja puoli vuotta laatikkomme on jo palvellut meitä ja harmittaa ainoastaan se, että hankittiin se liian myöhään.
Eikö ole! Varmasti kärrykin toimii hyvin. Riippuu niin siitä, mitä menopeliltä haluaa ja minkälaisessa maastossa menee. Mun oma pyörä on koliseva ja vaihteeton mummopyörä, joten kärryn kanssa olisi tullut vastaan sama ongelma kuin tuli sähköttömän laatikon kanssa – ois tarvinnut ostaa sähköllinen pyörä mummiskan tilalle 😀
Joo, ihan totta! Babboellahan on myynnissä ihan erikseen koirapyörä. Siitä saa näemmä laatikon etuseinänämän avattua ”kävelysillaksi” koirille. Mutta eiköhän sen kasikiloisen jaksa sinne normilaatikkoonkin nostaa 🙂 Mä olen ainakin nähnyt useampia kuvia, joissa laatikossa matkustaa lapsien sijaan tai kanssa koira tai useampi 🙂
No joo, tottahan tuo on! Laina perhepyörää varten voi olla varteenotettava, jos se helpottaa perheen kulkemista ja eloa oleellisesti. Mua harmittaa, että ei heti tajuttu hankkia sähköllistä laatikkoa, etenkin kun nyt käytön myötä on tajunnut, miten valtava ero niissä onkaan.
Me saatiin sukulaisilta ja ystäviltä apua laatikon hankintaan, kun pyydettiin nimiäislahjojen sijaan kolikkoa säästötilillemme laatikkopyörän hankintaa varten.
Miten pyörä ladataan? Miten te lataatte pyörän?
Moi!
Toi ois upea, mutta herää kysymys, että missä sitä voi säilyttää kerrostalossa, ts. missä teidän menopeli yöpyy?
Akku on irrotettava, se näkyy tuossa pöyrän tarakan alla. Se siis napataan aina tarvittaessa sisälle lataukseen. Ladataan siis ihan pistorasiasta, kuten puhelimet, kamerat ja muut vempaimet. Täydellä akulla pääsee kulkemaan ainakin kolmekymmentä kilometriä, sen verran pisin reissu on meillä ollut. Akku on mahdollista ladata myös sen ollessa paikoillaan pyörässä. Eli jos olisi vaikka autotallissa tai muussa säilytystilassa pistorasia, sen voisi laittaa siellä seinään.
Monet säilyttävät niitä ihan ulkona. Pyörän päälle on mahdollista ostaa sellainen ”suojahuppu”, kuten moottoripyörillekin. Meillä kuitenkin on sen verran hyvät yhteiset tilat kerrostalossamme, että se mahtuu kellaritiloihin, josta on suora pääsy ulos.
Osaatko sanoa (arviolta?) kuinka usein akkua tarvitsee ladata ja paljonko yksi akun lataus kuluttaa sähköä? (Kysyy nimikerkki ”Ei meillä mitenkään hysteerisiä olla tämän sähkön säästämisen kanssa… ”)
Pisin poljettu matka on vajaa 30 kilometriä, minkä jälkeen täydestä akusta oli jäljellä yksi ”palkki”. Kun akku on täynnä, siinä on neljä palkkia. Eli rapiat 30 kilsaa pääsee, kun tehot ovat täysillä. Tietty akku kuluu käytössä, kuten vaikka puhelimen akku ja jossain vaiheessa se pitää vaihtaa uuteen.
Sähkön kulutus onkin hyvä kysymys! Bilteman sivuilta löysin tämän artikkelin, jossa kerrotaan apauttiarallaa samanlaisen akun lataamisen maksavan reilun 10 senttiä. Riippuu tietty sähkön hinnasta.
Ihan aiheen vierestä, mutta mistä ihana takkisi on ostettu? Oon sun takkifani! Sulla on aina just sellaisia, joita itsekin voisin ostaa! 🙂
Hei! Kiva menopeli ja kelpaisi meidänkin autottomalle, 2kk sitten toisella lapsella kasvaneelle perheelle. Siksi kysynkin lisätietoja tuosta käytössänne olevasta vauvanistuimesta. Millä tavalla se kiinnitetään paikoilleen? Saako sitä kasvot pyöräilijään päin? Ilmeisesti teidän vauva viihtyy siinä?
Krista ja tytöt 3v ja 2kk
Hei Kiittii huikeesta blogista ja mahtavasta postauksesta. Olen seuraillut tätä vasta muutaman kuukauden, sen ajan kun olen itsekin ollut hertsikalainen mude. No mutta asiaan. Ollaan tultu miehen kanssa samaan tulokseen fillarista eli Babboe ja sähkömoottorilla, mutta mua vielä mietityttää kaksi renkainen vai kolme. Pääseekö noita koeajamaan jossain? Aluksi meinattiin hankkia sama kuin teillä on, mutta mies on sitä mieltä, että kaksi renkainen olisi sittenkin paljon parempi, ketterämpi, kevyempi mäkisessä maastossa, itse pelkään, että se on vähän kiikkerä. Toisaalta joku sanoo, että kolmipyöräinen se vasta kiikkerä onkin. Olen ymmälläni. Ostos on sen verran iso, että haluan varmistaa, että fillari tulee todella käyttöön, eikä jää epävarmuuksien takia ajamatta. Onko sulla kokemuksia/fiiliksiä? Miksi päädyitte tuohon, ettekä esim. siihen cityyn? Kiitti! <3 Käytetään takuulla tuo alennuskoodi heti, kun pääsemme yhteisymmärrykseen mallista. :D
Se on kirpparilta joskus vuonna nakki ostettu 🙂
Se kiinnitetään pyörän vöiden kohdalle ja pultataan kiinni vöiden reikiin. Hankala selittää näin, näemmä. Mä olisin kans tahtonut vauvan mieluummin kasvot pyöräilijään päin, sillä jos on kahdestaan vauvan kanssa liikkeellä, on kurjaa, kun ei näe, miten vauvalla menee. Jos esikoinen on messissä kans, hän voi toimia raportoijana 🙂 Mies oli kuitenkin istuinta kiinnittäessään todennut, että se olisi parempi tuossa kohdalla, kun etummaisten penkkien selkänoja on matalampi ja istuin ei ”istuisi” siihen niin hyvin. Mutta itse en osaa sanoa oikein juuta tai jaata siihen.
Vauva kyllä viihtyy istuimessa. Katselee mielellään maisemia ja yleensä matkalla kuin matkalla nukahtaa lopulta 🙂
Babboeta pääsee koeajamaan maahantuojalla Espoossa. Toki voin järjestää niinkin, että jos tässä kulmilla myös asutte, tulette testaamaan meidän pyörää. Se ei tosin taida auttaa pohdintaanne, kun sitä kaksipyöräistä ei ole tarjolla.
Me päädyttiin kolmipyöräiseen ihan perstuntumalla, että sillä olisi tasaisempi ajaa. Mutta en ole koskaan ajanut kaksipyöräistä, joten en oikeasti tiedä asian laitaa. Kolmipyöräisessä on kiva, että sillä voi pysähtyä valoihinkin vain jarruttamalla. Valojen vaihtumista kun voi odottaa satulassa istuen. Mutta kyllä tämänkin kumoon saa, jos mutkiin tulee liian vauhdilla. Itsellä ei ole näin käynyt, mutta välillä vauhtisokeus yllättää ja mutkissa sydän heittää volttia. Tällä kun ei voi käännöksissä ”taittaa” kuten normipyörää tai vaikka moottoripyörää sen kolmipyöräisyyden takia. Kuski voi ja kuskin kannattaa nojata mutkaa kohden käännöksissä, mutta se ei kovassa vauhdissa riitä, kun pyörä jatkaa samalla linjalla. Ymmärsitköhän tästä mitään 😀
Nyt kahden lapsen kanssa tämä isompi laatikko on mielestäni kätevä, kun sinne mahtuu lasten lisäksi helposti vielä kauppatavarat ja vaikka retkivälineistö.
Kaksipyöräinen on varmaan kevyempi polkea, mutta tääkin nyt on ihan perstuntumalla heitetty arvaus. Sähkön kanssa tosin tämä isompikin loota on ihan uskomattoman kevyt polkea – etenkin kun takana on kaksi vuotta laatikkovatkaamista ilman sähköjä.
Hei!
Miten olet ratkaissut pimeällä liikkumisen? Pärjäättekö pyörän omilla valoilla? Meillä sama pyörä ja kaikki muu on täydellistä, mutta nuo paristolla toimivat valot ovat surkeat… Paristo kuluu kylmässä hetkessä ja valaisinteho on onneton. Mietin, millaisen lampun pyörään laittaisi… ei millään viitsisi hienoon puuosaan kiinnitellä mitään ruuveja. Kiitos jos jaksat vielä kommentoida! Terveisin Sanna
Hyvä, kun muistutit! Meillä ei ole vielä mitään. Mutta ystäväperheellämme, joilla myös Babboe on, on etusosassa iso Clas Ohlsonilta ostettu valo. Se taitaa kyllä olla laatikossa ruuvilla kiinni, mutta on tosi style, sellainen kuin vanhoissa autoissa on. Sellainen on ollut ajatuksena hankkia.
Moikka, koska olet kokeillut sekä Big-, että Curve-mallia, voitko antaa oman näkemyksesi laatikoiden koosta? Itse tykästyin Curveen, kunnes kuulin, että se on inasen pienempi kun Big, ja näin ollen vauvan autokaukalon sijoittaminen laatikon lattialle onnistuisi paremmin Bigissä. Samaan aikaan kyydissä olisi 3-vuotias. Mitä mieltä olet?
Moi! Mietittiin tätä miehen kanssa, ja tultiin siihen loppupäätelmään, että Big tosiaan saattaa olla sen inasen isompi laatikoltaan. Mutta kyllä Curveen varmasti mahtuu lattialle myös kaukalo, kun etummaisen penkin irrottaa. Takapenkki jää sitten kolmevuotiaalle. Meillä käytössä oli Babboen oma vauvakaukalo, mutta ollaan ehditty jo myydä se eteenpäin. Muuten olisin kaupannut sulle 🙂