Viisi vuotta sitten suomalaiset sulkeutui koteihinsa, kun koronan takia maahan julistettiin poikkeusolot. 

Etenkin näin jälkikäteen on helppo todeta, että korona-aika kohteli meidän perhettämme vähäisin vaurioin. Kukaan läheinen ei kuollut, ja kun sairaus tavoitti meidät sitten lopulta, ei se ollut perusflunssaa pahempi kuin keuhkojen pitkähkön toipumisen osalta. Puolison työt säilyivät, vaikkakin lähityö tuntui (minusta) alkuun pelottavalta. Itseltäni peruuntuivat alkuun lähes kaikki työt, mutta tilanne tasaantui yllättävän nopeasti, muutamassa kuukaudessa.

Oleellista on myös se, että me emme puolison kanssa olleet enää nuoria, eivätkä lapsemme olleet vielä nuoria. Elämänpiirin supistumisella ja eristäytymisellä kodin seinien sisälle ei ollut kauaskantoisia seurauksia. 

Silti olen tuosta ajasta yhä vereslihalla. 

Sisälläni kiehahtaa edelleen, kun kuulen jonkun fiilistelevän, miten leppoisaa aikaa se heille henkilökohtaisella tasolla oli. Siitä huolimatta, että jaan osittain heidän kokemuksensa. Kun lukupiirissämme oli viime vuonna käsittelyssä kirja, jonka aihepiiri pyöri koronan ympärillä, minä sanoin ykskantaan, että tämän jätän väliin. En pysty, en vielä. Luen kansanmurhista, sodista, ilmastokatastrofeista ja dystooppisista maailmanlopuista, mutta koronaan en kykene sukeltamaan kokonaisen kirjan ajaksi. 

Itselleni rankinta tuossa ajassa olivat lasten sosiaalinen eristäminen ja etäkouluun liittyvät asiat, joista en ole tätä ennen julkisesti puhunut.

Elämme poikkeuksellisia aikoja

Luulen, että lapsemmekin tulevat ikuisesti muistamaan aurinkoisen maaliskuun 16. päivän vuonna 2020, kun kuuntelimme puhelimeni näytöllä käynnissä olevaa tiedotustilaisuutta. Sanna Marin kertoi, että Suomeen on todettu poikkeusolot. Esimerkiksi koulut suljettaisiin.

Alkuun se tuntui hävettävällä tavalla jopa kutkuttavalta. Elämme todellakin poikkeuksellista, historiallista aikaa! Tuntui jännittävältä saada elää historiankirjojen sivuja todeksi. 

Minä olin 36-vuotias, minun ja puolison lapsista toinen viskarilainen päiväkodissa, toinen ensimmäisellä luokalla koulussa. Esikoisen koulu sulki ovensa, kai kävimme hakemassa loput kirjat sieltä vielä samana päivänä tai seuraavana, en muista miten se järjestettiin. Kuopuksen otimme saman tien pois päiväkodista. 

Minun ja Satu Rämön toinen yhteinen kirja, Unelmaduunarin tilipäivä, oli juuri ilmestynyt. Olimme järjestämässä maksullista kurssipäivää kirjan teemojen ympärillä. Se peruttiin, lippurahat palautettiin. Kirjajulkkareita ei vietetty, ja koko kirja hautautui taka-alalle. Ei tuntunut hyvältä tai edes oleelliselta puhua siitä, miten tienata kivalla työllään rahaa. En näemmä ole blogissakaan kirjoittanut kirjasta sanaakaan sen ennakkomyynnin jälkeen.

Muutkin työni hävisivät alta. Vaikuttajakampanjat peruttiin tai siirretiin hamaan tulevaisuuteen. Pariin kuukauteen ei ollut mitään laskutettavaa. Puolison alalla töitä taas oli niin paljon kuin ehti tehdä, ja minua kauhistutti joka kerta, kun hän lähti töihin – ja tuli takaisin kotiin oltuaan lähikontaktissa kymmenien, jos ei satojen ihmisten kanssa.

Itsekin pidin töiden tekemistä yllä, kirjoitin ja tuotin sisältöä. Aloin päivittää Instagram-stooreja aktiivisesti, seuraajia tuli rutkasti lisää. Kirjoitustyötä en edes yrittänyt tehdä lasten ollessa päivät kotona, joten ne hommat valuivat iltoihin ja öihin. Minä taas aloin valua huomaamatta väsymyksen mustalle puolelle. 

Toimistotyöläisestä kuoriutuu innokas pedagoginkorvike

Ekaluokkalaisen etäkoulu alkoi kankeasti, mutta ajattelin sen olevan alun hakemista. Me kaikki olimme uudessa tilanteessa, ja jokainen joutui etsimään uusia tapoja toimia töissä ja vapaa-ajalla tilanteessa, jossa ei voitu kohdata kasvotusten.

Koululainen sai viikkotyönsä luokanopettajalta Wilmaan aina viikon alussa. Ne olivat aika samanlaisia listauksia kuin nytkin, koulussa, jossa on käytössä viikkotyömetodi. Sivunumerot kirjasta ja tehtävät, jotka pitää tehdä. Ehkä jotain parin lauseen ehdotelmia luoviin aineisiin, kuten kuvikseen.

Se oli ainut, mitä luokanopettajan suunnalta tuli ensimmäisien viikkojen aikana. 

Olin ymmärtäväinen koululaisen äiti ja vielä innokas kotikoulun vetäjä. Me kaikki yritämme parhaamme uudessa tilanteessa, ajattelin. Koska mitään laskutettavaa ei ollut, heittäydyin varaopettajaksi.

Kun tehtävä oli opiskella suomalaisia suurpetoja, teimme niistä myös muotokuvat ja lisäksi lyhyet satutarinat. Askartelimme yhdessä saman rapun naapureiden kanssa tsemppiviestin kotiemme ikkunoihin, lapset värittivät suuria irtokirjaimia. Opetin virkkausta, ja tasa-arvonpäivänä teimme näytelmän Minna Canthista. Puolison kanssa lapset rakensivat linnunpöntön.

Käytin lapsen opettamiseen tunteja päivässä, minkä lisäksi sujautin tietoisesti pedagogiikan mukaan yhteisiin puuhiin: viherkasvien mullanvaihtoon, metsäretkiin, kenkien vuosihuoltoon ja ruuanlaittoon. 

Kirjotimme puolison kanssa kirjahyllymme lasioviin viikkotehtävät, jotta lapsi hahmottaisi kokonaisuuden ja voisi napsia tehdyt hommat pois sitä mukaa, kun ne valmistuvat.

Etäkoulu, joka olikin kotikoulua

Pian lapsi kuitenkin alkoi kyllästyä ja ahdistua, samaten kuin minä. Opettelin unohtamiani tai nykyään eri tavalla opetettavia yksinkertaisia matematiikan laskukaavoja, jotta pystyin opettaa ne lapselle. Tai ainakin yrittää opettaa. Otin vastaan tympeytyneisyyttä, turhautunutta raivoakin. Seinät alkoivat laahautua toisiaan kohti.

Aloin ihmetellä, miten muut vanhemmat pystyvät hoitamaan tämän, jos heidän pitää käydä töissäkin. Mitä jos me molemmat vanhemmat joutuisimme käymään lähitöissä ja seitsemänvuotias lapsi olisi yksin kotona, seuranaan tehtävälista, jonka taklaamiseen hän ei saa opetusta? Aloin ihmetellä, miten mediassa puhutaan etäkoulusta, joissa opettajat todella opettavat lapsia, kun meillä oli tällaista.

Lasten pianotunnit käytiin zoomissa, samaten kuin tanssitunnit. Pilatestuntini tein tallenteita katsoen, ja niin ikään jumppasalilta siirryin hikoilemaan olohuoneeseen. Työpalaverini hoidettiin Teamsissa sekä muutamat puhujakeikkani pidettiin webinaareina. Siskoni kokkasi lasten kanssa netin välityksellä, ystäväni piti lapsille maalaustunteja videon välityksellä ja ruuat sai tilattua nettikaupasta.

Koulusta musiikin ja liikunnan aineopettajat tekivät tehtävävideoita YouTubeen ja lähettivät linkkejä erilaisiin netistä löytyviin harjoituksiin.

Mutta luokanopettajan panostus olivat Wilmassa tulevat tehtävälistat. Ei kai sen koostamiseen koko viikkoa mene, mitä hän oikein teki lopun aikaa?

Kun mediassa lohduteltiin vanhempia, että on opettajien tehtävä opettaa etäkoulussa, ei vanhempien, teki mieli kiljua, että tulkaa saatana katsomaan tätä meininkiä ja kertokaa sitten, mitä tästä tulisi, jos homma jätettäisiin opettajan vastuulle.

Silti en halunnut kyseenalaistaa opettajan tapaa, en halunnut olla vaikea vanhempi, en halunnut olla ärsyttävä, jotta lastani ei pidettäisi sen takia ärsyttävänä. 

Jossain vaiheessa, kun oli muistaakseni kulunut jo useampi viikko etäkoulua, viikot alettiin käynnistää luokan yhteisellä videopuhelulla. 

Nieleskelin kyyneleitä, kun näin, miten tärkeä se lyhyt yhteinen viikon aloitus lapselle oli, miten hän kunnioitti opettajaa, jota minä olin väsyneessä ja turhautuneessa mielessäni alkanut halveksia. Se oli muiden ihmisten seurasta energiaa saavalle lapselle sen viikon ainoita harvoja sosiaalisia kanssakäymisiä jonkun muun kuin perheensä kanssa.

Toivon, että muistan väärin, mutta mielestäni luokanopettaja ei pitänyt ainuttakaan varsinaista etäopetustuntia koko kahden kuukauden koulusulun aikana. 

Näin opetat lapsen inhoamaan lukemista

Oli kotikoulussa hyvääkin, sillä pystyin kahden kuukauden ajan korjaamaan parhaani mukaan lapsen lukuintoon tulleita vaurioita. Luokanopettaja kun oli ekaluokan alkuun usean kuukauden ajan luullut, että lapsi osaa lukea. Miten se on mahdollista, en tiedä. 

Minä ihmettelin vaikeita pitkiä tekstejä, joita iltaisin luimme läksynä niin että lopulta kaikki itkivät. Oli pakko laittaa opettajalle viestiä, että lapsi ei voinut läksyn mukaisesti lukea tekstiä kolmea kertaa, hyvä kun illassa saimme sen kerran tahkottua läpi. Mutta en tahtonut olla vaikea vanhempi, joka lähettää ”minun lapsuudessani asiat tehtiin kyllä näin ” -viestejä ja ihmettelee, missä on Aapinen. Olisi pitänyt. 

Ekan luokan aikana lapsi oppi lukemisen sijaan inhoamaan lukemista. 

Edelleen olen niin vihainen sekä opettajalle että meille vanhemmille, että annoimme asian mennä niin. Miksi en kyseenalaistanut aikaisemmin, miksi luotin opettajan osaamiseen monta kuukautta? Ja mitä olisi tapahtunut, jos lapsen kotona ei olisi oltu kiinnostuneita lapsen lukemisesta ja kannustettaisi siihen kaikin tavoin? Miten eri tavalla lapsi suhtautuisi lukemiseen nyt, jos alku ei olisi ollut niin karsea?

Kyllä täit aina koronan voittaa (pun intended)

Joka tapauksessa lasten paluu kouluun ja päiväkotiin kahta viikkoa ennen kesälomaa oli tärkeää. 

Esikoinen sai ympärilleen kodin ulkopuolisen porukkansa, jotain muuta kuin samat naamat päivästä toiseen. Kuopus sai hyvästellä päiväkodin ja sen aikuiset, sillä syksyllä hän aloittaisi esikoulussa. Haimme toukokuun lämmössä naulakosta pois villasukat, merinohaalarit ja vuorilliset kurahanskat.

Saimme kesälomalahjaksi myös täitä – edes eristäytyminen koteihin kahdeksi kuukaudeksi ei näemmä nujertanut niitä – mutta se kaksi viikkoa normaalia arkea oli senkin arvoista.

Jälkikäteisviisaudet

Mitä muuta tuon kevään ajalta jälkikäteen kertyneellä viisaudella kyseenalaistaisin tekemisessämme? Pyrkimyksen täydelliseen eristäytymiseen.

Yksi koronakevään ahdistavimmista asioista oli sosiaalisten suhteiden katkaiseminen. Meille se oli sentäs helppoa, meitä oli omiin oloihimme eristäytyneenäkin neljä. Mutta lapset teutaroivat kuin häkkiin teljetyt villivarsat. Oli vaikeaa selittää heille, miksi ei enää saakaan juosta rappukäytävässä sukkasiltaan kavereilta toiselle, tai miksi pihaleikit ja niiden tiimellyksessä unohtuvat turvavälit saivat meidät vanhemmat vauhkoiksi. 

Kodista tuli vankila, ja minä tunsin oloni ilkeäksi vanginvartijaksi, suorastaan kiduttajaksi. 

Olen sääntöorientoitunut, ja yhteisten sääntöjen noudattamatta jättäminen tuntuu ilkeältä vatsassa. Mutta näin jälkikäteen neuvoisin itseäni laajentamaan sosiaalista piiriä toiseen perheeseen.

Näin teimme sitten myöhemmin, kun historiankirjan sivut vain pidentyivät ja pidentyivät meidän sitä eläessämme. Vietimme naapuriperheen kanssa leppoisan koronajoulun, kun ei voinutkaan lähteä sukulaisiin. Ja kun sitten sairastuimme samoihin aikoihin, pidimme sairastupaa yhdessä ja katsoimme kauhuissamme uutisia Venäjän aloittamasta hyökkäyksestä Ukrainaan. Pää pysyi kasassa, kun oli ihmisiä ympärillä sitä kannattelemassa. 

Turvapaikkana aari ja 12 neliötä 

Hyvääkin tuossa ajassa meille perheenä oli. Kaiken tuskailun ja lyhyiden yöunien keskellä ihan totta oli myös se puoli, että arjen tahti rauhoittui. 

Me vietimme paljon aikaa perheenä, ja vaikka kaikilla oli ikävä myös muita sosiaalisia suhteita, olivat lapset kuitenkin sen ikäisiä, että yhteiselo (sitä kotikoulua lukuun ottamatta) oli eristäytyneenä soljuvaa.

Kerrostaloasukkaina meidän onnenkantamoisemme oli vartin kävelymatkan päässä oleva aarin viljelypalsta sekä 12 neliön kesämaja, jonka olimme edellissyksynä hankkineet täysin tietämättöminä päätöksemme tärkeydestä hyvinvvoinnillemme. Tuona keväänä remppasimme kesämajaa, möyrimme mullassa palstalla ja vietimme Kivinokassa ehkä vieläkin enemmän aikaa kuin yleensä, ehkä vieläkin kiitollisempana siitä kaikesta kuin yleensä.

Kotikoulussa oli myös se hyvä puoli, että tehtävät sai tehdä omassa rytmissä. Niinpä yleensä perjantaina kouluhommat olivat jo tehtynä, ja pakkasimme laatikkopyörän eväitä ja lapsia täyteen ja fillaroimme viettämään pitkää viikonloppua omaan turvapaikkaamme kaupungin keskellä. 

Raukean kesän jälkeen syksy saapuu epävarmana

Jos yleensäkin kesällä tuntuu kuin maailma taas yhtäkkiä aukeaisi ja elämä tuntuisi huumaavan ihanalta, tuona kesänä liikutuin monet kerrat kyyneliin siitä onnesta, että elämä tuntui taas tavallisen hyvältä.

Ystävät veivät minut yllärireissulle Porvooseen. Reissasimme ystäväperheen kanssa Itä-Suomessa ja nelistään pitkin Pohjanmaata. Kävin siskojen kanssa Ellen Thesleffin jalanjäljillä Muroleessa

Syksyllä palasimme arkeen ja kirjoitin: 

”Nyt pitäisi itsenikin saada kiinni arjesta, mikä on hankalaa, kun sen ääriviivoja ei ihan hahmota. Kaikki on odottavassa välitilassa ja suunnitelmista on tullut jossittelua. Kuopus kysyi, mennäänhän talvella taas Lappiin, mutta eihän sellaista voi tietää tai suunnitella. Ei tiedetä töistä, ei koulusta, ei varmasti ensi viikosta.

Onneksi tiedän sen, että arkeni, meidän arkemme on hyvä. Kunhan vain saamme pitää sen.”

Silloin – kaiken epävarmuudenkin keskellä – naureskelimme vielä onnekkaan tietämättöminä meemeille, joissa puhuttiin ”viidennestä koronakeväästä”.

Jaa