Kaupallinen yhteistyö: Polarn O. Pyret

Minä olen jauhanut vaatteisiin liittyvistä ekologisista kulmista niin monta vuotta, että uskallan näin alkuun esittää teille kysymyksen: Millä asialla on isoin merkitys vaatteen ekologisuuteen? Otsikkokin varmasti antaa vihiä, jos ei muuten ihan varmaksi osaa sanoa. Kyllä, vaatteen ekologisuuteen vaikuttaa loppupeleissä eniten vaatteen käyttäjän toimet. Se saattaa tuntua karulta ja valmistajan vastuuta kulutajalle sysäävältä, mutta antakaas, kun selitän:

Tuotteen koko käyttökaaren ekologisuutta tarkastellessa käyttäjä voi omalla toimillaan tehdä turhaksi sen, että farkut on tehty lähituotantona, t-paidan puuvilla on luomua tai että ulkotakin valmistuksessa käytetty kierrätettyjä materiaaleja. Jos käyttäjä vain roikottaa hankkimaansa vaatetta kaapissa, kaikki nuo alkupään panostukset menevät hukkaan. Mitä enemmän vaatetta käyttää, sen järkevämpää sen hankkiminen on ollut myös ekologiselta näkökulmalta.

Jotta vaatteita voisi käyttää vuodesta toiseen – ja että lastenvaatteita ajatellessa ne kestäisivät lapselta toiselle – niitä pitää tietenkin pestä ja huoltaa oikein. Näin ne pysyvät käyttökunnossa pidempään. Jo vaatteelle annetulla 3 kuukauden lisäajalla on iso merkitys. Ruotsin luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan vaatteen ympäristökuormitus pienenisi 8 prosenttia ilmastovaikutuksen sekä 10 prosenttia vedenkulutuksen osalta, jos jokaista vaatetta käytettäisiin 3 kuukautta keskimääräistä pidempään.

Täällä kirjoitin vinkkini lapsiperheen ekologiseen pyykinpesuun ja vaatehuoltoon yhdessä yhteistyökumppanini Polarn O. Pyretin kanssa, ja nyt PO.P on päättänyt omilla toimillaan tehdä vielä helpommaksi asiakkailleen vaatteiden huollon ja auttaa heitä tarvittaessa PO.P:n ulkovaatteiden korjauksessa. Polarn O. Pyret on lanseeranneet PO.P Repairs -korjauspavelun, ja tämä on kuulkaa mahtava juttu!

PO.P Repairs -korjauspalvelu tarkoittaa siis sitä, että Polarn O. Pyretin myymälöihin voi viedä korjausta kaipaavan Polarn O. Pyretin ulkovaatteen huollettavaksi. Tuotteen iällä ei ole väliä, ja se voi olla vaikka kirpputorilta ostettu. Korjaus voi tarkoittaa esimerkiksi repeämien paikkausta, vetoketjujen ja niiden osasten vaihtoa sekä neppareiden vaihtoa ja irronneiden ja hävinneiden nappien tilalle uusien ompelua.

Osa korjaustöistä tehdään myymälässä ja osa teetetään ompelijalla, ja vaatteen luvataan olevan valmiina noin viikossa. Polarn O. Pyretin VIP-jäsenille palvelu on lisäksi täysin ilmainen! Oman jäsentasonsa näkee esimerkiksi uutiskirjeestä tai sitä voi kysäistä lähimmästä myymälästä. Muille kuin VIP-jäsenille palvelu on omakustannehintainen.

Tämä on kertakaikkisen hieno juttu, sillä tiedän toki, että kaikki eivät ole kaltaisiani parsinneula kädessä viihtyviä. Ja en minäkään todellakaan itse mitään vetoketjuja vaihda, se on niin vihoviimeistä hommaa. Ne vien aina ompelijalle, ja jos jatkossa sattuisin tarvitsemaan PO.P:n ulkovaatteiden kanssa vetoketjujen vaihtoa, saisin sen VIP-jäsenenä ilmaisena palveluna.

Vetoketjun sijaan pääsin testaamaan palvelua kuopuksen haalarin polveen ilmestyneiden palkeenkielien kanssa. Siihen nähden, miten paljon taloudessamme kuuluu housunpolvia puhki, on suorastaan ihme, että tämä taisi olla vasta kolmas kerta, kun ulkovaatteisiin tulee reikiä. Tällaiset osaisin paikata normaalisti itsekin. Puoliso on paikkaillut yhdet pöksyt samalla aineella, jolla korjaa omia vedenpitäviä kalastushousujaan, ja minä olen taas taikonut yhden haalarin käyttökuntoon PO.P:n silitettävillä heijastinpaikoilla. Pupu-kuvioinen paikka mustassa polvessa näytti vekkulilta ja söpöltä. 

Nyt vein polvistaan rikkinäisen haalarin kuitenkin testiksi Helsingin Redin Polarn O. Pyret -myymälään. Sitä ennen pesin haalarin, kuten korjauspalvelun toiveissa on. Myymälässä haalari otettiin vastaan, yhteystietoni kirjattiin ylös ja paria päivää myöhemmin soitettiin, että valmista on. Polveen oli kiinnitetty musta vettähylkivä paikka, joka sulautuu haalarin mustaan osaan hyvin ja tuntuu pysyvän kiinni jämäkästi kuin kuivunut räkä pöydänkannen alla. Jos ja kun se alkaa kulua, myymälästä kerrottiin, että paikan pystyy vaihtamaan.

Haalari jää nyt suoriltaan odottamaan seuraavaa kirppismyyntikertaa. Sitä ajatellen vaihdoin rispaantuneiden jalkalenksujen tilalle uudet, joita niitäkin saa ostettua PO.P:lta. Pränikkähän haalari ei enää ole, mutta toimiva ja vallan tyylikäs se edelleen mielestäni on, paikkoineen kaikkineen. PO.P:n asiakaskyselyn mukaan 49 prosenttia PO.P:n ulkovaatteista kestää vähintään kolmen lapsen käytön verran, ja toivottavasti toimieni avulla kuopuksen haalari pääsee vielä ainakin yhden muksun talvileikkeihin mukaan.

Voisin hyvinkin naputella haalarin myyntiin myös Polarn O. Pyretin nettisivuille, sillä samalla kun Repairs-korjauspalvelu lanseerattiin, nettisivuille aukesi myös Osta & Myy -palvelu, jossa PO.P:n jäsenet voivat ostaa ja myydä käytettyjä Polarn. O. Pyretin vaatteita. Ihan mahtava juttu, että nettikaupassa voi ensin käydä tsekkaamassa, josko tarvitsemansa saisikin ostettua käytettynä. Tästäkin soisi jokaisen vaatebrändin ottavan mallia!

Mutta toviksi vielä takaisin korjaushommiin. Samalla kun kaivoin haalarin jalkalenksujen vaihtoa varten korjaustarvikeloodan esiin, paikkasin taas läjän lasten polvista puhkirymyttyjä housuja. Teen vielä ihan oman postauksensa housunpolvien paikkaamisesta, niin paljon siitä on kyselty, kun Lähiömutsin Instagramin puolella olen näitä vähintään 3 kuukauden välein tapahtuvia paikkaussessioita videoinut ja kuvannut.

Nyt paikkasin taas sellaisen 10 housuparin läjän näiden Polarn O. Pyretin valmispaikkojen avulla. Että juu, leikeissä on siis taas piisannut vauhtia! En välillä itsekään ymmärrä tätä puhkikulumisen tahtia, vaikka samalla en yhtään ihmettelisi, jos lapset saisivat jotenkin yön aika yökkärinsäkin möyrittyä rikki.

Yhdet kuopuksen housut saivat nyt jo kolmannen paikkansa – molemmissa polvissa oli entuudestaan paikat ja nyt ompelin vielä kolmannen vinottain toisen polven puhkikuluneen paikan päälle. Tänään lapsi veti onnessaan kolmen paikan lempipöksynsä jalkaan päiväkotiin. Kuinkahan monta kolmen kuukauden lisäelämää nekin housut ovat jo saaneet?

Jaa