Yhteistyössä Papa’s Bike

Punainen mummopyörä ja minä olemme kulkeneet yhdessä lähes koko aikuisikäni, siitä lähtien kun löysin sen nokkosten peittämänä mieheni vanhempien mökiltä, liiterin takaa. Sille on tehty pientä remppaa yhteisien vuosiemme aikana, mutta nyt oli aika laittaa kiituri kunnolla kuntoon ja tehdä siitä samalla nykyelämäntilanteeseeni sopiva polkupyörä.

Laatikkopyörämme nimittäin löysi uudet omistajat Tampereelta, jossa oltiin valmiina ottamaan vastaan sähköttömän fillarin tarjoama perslihashaaste. Surku tuli etenkin pyörää rakastaneen lapsen puolesta, vaikka itse en ole laatikkoa kyennyt nyt raskauden aikana ajamaan lainkaan. Uuden ja ehdottomasti sähköavusteisen laatikkopyörän hankinta on mielessä, mutta siirrämme sen pohdintaa ainakin ensi kevääseen.

Haasteen rämisevän mummopyörän ehostamisesta turvalliseksi perhepyöräksi otti vastaan maaliskuussa Helsingin Lauttasaareen avattu Papa’s Bike. Se on kaupunki- ja perhepyöräilyyn erikoistunut pikkuinen pyöräliike, jonka tuotevalikoima ja meininki iskee muhun. Perheyrityksen toiminnassa on Papan lisäksi mukana muun muassa hänen neljä pyöräilyä intohimoisesti harrastavaa tytärtään. Ja kolmaskin sukupolvi on hyvin menossa mukana, siellä suvun taaperoikäinen ruuvasi hänkin tärkeänä mutteria molemmilla kerroilla liikkeessä käydessämme.

Papa’s Biken valikoimissa on paljon perhepyöräilyä helpottavia välineitä, jotka muistan niiltä ajoilta, kun asuin Hollannissa. Esimerkiksi pyörän eteen asennettava istuin, eli syli-istuin, on kiinnostanut. Sillä kun voi kuljettaa jo juuri istumaan oppinutta lasta aina siihen asti, kun naperolla on painoa 15 kiloa. Koeajolla juuri ja juuri istuimeen vielä mahtunut Minime hälvensi pelkoni siitä, että lapsi ei tykkää olla etummaisena, ikään kuin puskurissa kiinni. Jos Minimeltä kysyttäisiin, hän olisi leveän hymyn perusteella valinnut tämän tavan kulkemiseen mieleisimmäksi. Hänelle sitä on enää turha hankkia, mutta ehkä sitten aikanaan vauvalle.

Nyt me valittiin lapselle taakse asennettava maxi-istuin hollantilaiselta Yeppiltä. Mä olen jostain syystä arastellut lapsen kuljettamista takana, sillä ratkaisu on tuntunut kiikkerältä. Olemme kuitenkin päässeet vanhempieni luona kruisailemaan sisaruksieni vanhalla istuimella, ja sekä minä että lapsi olemme nauttineet. Yeppin tukeva istuin kiinnitetään pyörään asennettavaan adapteriin. Sekä mieheni pyörässä että mummiskassani on nyt adapteri, joten istuinta voi vaihdella kätevästi niiden välillä. Todella iso ja olennainen plussa moniin muihin istuimiin verrattuna!

Isompien lapsien kuljettamiseen Papa’s Biken valikoimasta löytyy muun muassa junior-istuin, joka on parempi vaihtoehto kuin pelkällä tarakalla kuljettaminen. Siinä on pehmuste, pieni selkänoja sekä jalkatapit. Näitä on saatavana myös tuplina, jolloin kyytiin mahtuu kaksi isompaan lasta. Toinen junior-vaihtoehto on pyörän vaakaputkeen kiinnitettävä satulaistuin, jossa on siinäkin paikkansa lapsen jaloille.

Kauppakassien kuljettamiseen Papa’s Biken valikoimissa on värikkäitä satulalaukkuja, isoja koreja sekä runkokiinnitteisiä etutelineitä. Hankimme miehen kanssa luultavasi molempien fillareihin etutelineet, sillä lapsen ollessa istuimessa, ei reppua voi pitää selässä. Oman pienen pyöräkorini kanssa tila on tullut vastaan, jos mukana on perustarpeiston lisäksi esimerkiksi uimakamat.

Pyöriä Papa myy sillä ajatuksella, että niillä on joku kytkös Suomeen. Valikoimissa onkin esimerkiksi Pelagoa, Helkamaa ja Jopoa. Ja miten staileja pyöriä Suomessa tehdään ja suunnitellaan! Mies osti Papalta itselleen uuden Avainlippu-merkityn Helkama kaupunkipyörän.

Myöhemmin myyntiin on tulossa myös Hollantilaisia pyöriä, kuten mahdollisesti kuvissakin näkyvää pitkäperäistä perhejuhtaa. Hollantilaiset fillarit sopivat perhepyöräilyyn, sillä ne ovat kookkaita, ja esimerkiksi kahden lapsen kuljettaminen niillä on varmasti kätevää. Mulla oli itselläni Hollannissa perinteinen musta katujyrä, jolla oli mahtava ajaa. Yritin saada fillaria mukaani palatessani Suomeen, mutta se oli palasiksi laitettunakin niin kookas, että postin tai vastaavan kuljetusjärjestelyn sijaan olisin kuulemma joutunut vuokraamaan sille oman laivakontin. Enpä sitten jaksanut selvittää asiaa lisää, mutta tarina kertonee, että hollantilaiset pyörät ovat kookkaita kavereita.

No mitä sille mun mummopyörälle sitten lopulta tehtiin, lastenistuimen asentamisen lisäksi? Sen käyrät vanteet suoristettiin ja sisä- sekä ulkokumit vaihdettiin uusiin. Samaten keskiölaakerit vaihdettiin uusiin, ja ohjainlaakerit puhdistettiin sekä rasvattiin. Rikkinäisen lokasuojan ja tavaratelineen tilalle Papa oli käynyt hakemassa Kierrätyskeskuksesta samaa aikakautta edustavat. Uusi seisontatukikin oli pitänyt vaihtaa, samaten kuin ketjut. Huh. Sanottaisiinko siis, että pyörä on melkoisesti perheturvallisempi ajaa nyt kunnon remontin jälkeen.

Mummopyörästä kuoriutunut perhepyörä on ollut mulla nyt käytössä pari päivää, ja poljettuja kilometrejä on kertynyt yli 50. Kumpulan maauimalaan pulikoimaan, Sörnäisiin falafelille, Lauttasaareen jätskille, Mustikkamaalle iltauinnille, toiselle puolelle kylää kaveria moikkaamaan, Viikin hiekkateitä kaahailemaan. Mikä vapaus (ja rusketusrajat)! Onnistuneen pyöräilypäivän tunnistaa siitä, että hampaiden väleihin on juuttunut ainakin pari pikku ötökkää. Suuta kun ei pysty hymyltään pitämään kiinni kesäisiä katuja viilettäessään.

Jaa