Joku teistä ehkä bongasikin muutama päivä sitten Ylen televisio- ja radiouutisista minut. Kommentoin jutuissa bloggaajien saamien tuotteiden verotusepäselvyyksiä. Nettiuutinen ja haastatteluklippini löytyvät täältä. Kirjoitin samaisesta aiheesta muutama kuukausi sitten, kun olin itse yrittänyt useaan otteeseen saada verottajalta jotain tolkkua aiheeseen. Silloin tilanne oli kovin epäselvä.

Siksi odotinkin, että verottajan tovi sitten julkaisemat ohjeet blogikirjoituksista saatujen korvausten ja etujen verotukseen toisivat vihdoin tolkkua ja selvät sävelet verotusasioihin. Sillä vaikka tahdon hoitaa hommani myös verotuksen puolesta just eikä melkein oikein, en todellakaan ala maksamaan mitään ylimääräistä.

Noh, nämä uudet ohjeistukset eivät helpottaneet lainkaan. Päinvastoin, nyt heräsi vain lisää kysymyksiä. Nytkään ei saatu tarkkaa selvyyttä siihen, mistä eduista veroa pitää maksaa. Ylen haastattelussa Verohallinnon ylitarkastaja Petri Manninen sanookin, että verotuskeissit ratkaistaan tapauskohtaisesti. Ohjeena oli se, että sellaiset tuotteet, jotka voi helposti muuttaa rahaksi tai myydä, ovat veronalaista tuloa. Viimeksi verottajan kanssa juteltuani tuli tähän kuitenkin vielä mutta: jos tuotteesta ei ole sovittu kirjoitettavan, siitä ei tarvitse veroja maksaa. Pitäisi siis tarkistaa, onko tämä jälkimmäinen ohjeistus vielä paikkansa pitävä. Lisäksi viimeksi verottajalta saamissani ohjeistuksissa verovapaiksi mainoslahjoiksi lasketiin esimeriksi ripsiväri ja cd-levyt, mutta nyt uusissa ohjeissa tällaista asiaa vähän avaavaa summarajaa ei annettu. Tässä jutussa Manninen vastaa Ylen toimittajan esittämiin esimerkkitapauksiin.

Miksi minä en sitten vain kirjaa narisematta ihan jokaista saamaani tuotetta tai palvelua ylös? Se ei edes ole erityisen vaikeaa, sillä omalla tontillani tavarasirkus on kuitenkin erittäin pienimuotoista. Blogista saamani tulot kun ovat pääsääntöisesti rahapalkkioita, joista maksan ensin alvit ja toiminimeni tuloksesta sitten vielä niin sanotut normiverot. Aionkin toki merkitä tästä lähtien jokaisen saamani tuotteen Exeliin, mutta se tuntuu pöljältä. Sillä verottajan kannalta lopputulos on plus miinus nolla.

Voin nimittäin vähentää bloggauksesta aiheutuneet kustannukset tulonhankkimiskuluina. Tätä bloggaajat pystyvät hyödyntämään kuluissaan hyvin laveasti. En toki aikaisemmin ole esimerkiksi kirjojen arvostelukappaleita, testiaurinkorasvoja tai arviota varten saamiani kestovaippoja vähentänyt verotuksessa, sillä en ole niistä maksanut. Mutta tiukemman tulkinnan mukaan nämäkin pitäisi tästä lähtien merkata tuloiksi. Eli samalla tietenkin myös tulonhankkimiskuluiksi. Sillä enhän minä todellakaan esimerkiksi lukisi ilman blogiani sitä määrää kasvatuskirjoja kuin nyt teen. Bloggaajana koen oman aihepiirini kirjojen läpikäynnin kuuluvan tehtäviini, ja poiminkin blogissa esille vain ne parhaat ja ajatuksia herättäneet opukset. Ilman blogia en ainakaan hankkisi kirjoja omaksi, vaan roikkuisin kirjaston jonoissa. Bloggaajana haluan kuitenkin olla kertomassa asioista silloin, kun ne ovat tuoreita.

Noh, nyt sitten ilmoitan sekä tuloina että tulonhankkimiskuluina jokaisen arvostelukappaleenkin. Mitä tästä kertyy verottajan laskun alle? Ei mitään. Ensin merkkaan tuotteen tai edun arvon firman tuloihin, minkä jälkeen vähennän tuloista tulonhankkimiskuluina sen ihan saman summan. Ainut, joka tästä kostuu on kirjanpitäjäni, jolle tulee enemmän kuittisavottaa läpikäytäväksi ja minulta laskutettavaksi.

Tämä uusi ohjeistus saattaa myös muuttaa suhtautumistani pienten yrittäjien buustaukseen. Mä kun olen antanut ihan ilmaiseksi yhteistyöpostaustilaa pienille aloitteleville yrittäjille, jos aikaa vain on ollut, ja heidän arvonsa ja tuotteensa tai palvelunsa ovat istuneet yhteen oman arvomaailmani ja blogini kanssa. Olen siis tehnyt postauksen oravannahkakaupoilla vaikka julisteista tai ekohoitolahoidosta. Tällaiset buustaukset saattavat jäädä tästä lähtien tekemättä, sillä verottajan suuntaan tehtävä duuni ja kirjanpitäjän kustannukset tuntuvat liiallisesta työltä ja menoerältä.

Toki verottajan linjauksessa on myös hyvää. On hienoa, että verottaja vihdoin heräsi asiaan, ja saatiin edes joku pieni, haarautuva ja solmuille menevä punainen lanka verotusasioihin. Ja kun verottajalle pitää ilmoittaa jokainen mainoslahjaa arvokkaampi tuote tai palvelu, se varmasti laittaa bloggaajat myös miettimään, tarvitsevatko tosiaan kaikkia roinia, joita vastaanottavat.

Ylen jutusta käy ilmi, että bloggaajien verotusta ei kuitenkaan aiota erityisemmin valvoa. Mä ehdotankin, että bloggaajat voisivat itse anoa verottajalta verotusasioidensa tarkastusta. Hommansa puhtaasti hoitava bloggaja saisi blogiinsa verottajan myöntämän ”Blogin verotusasiat kunnossa” -lätkän.

Jaa