Olemme lähdössä perheen kanssa käymään minun ja miehen kotiseuduilla Pohjanmaalla. Viime reissusta onkin aikaa ihan liian kauan, yli 8 kuukautta. Pikkasen kun on ollut hoppua männä kuukausien aikana. Pikkasen ovat myös palaneet proput, käämit ja mutteristot, kun nyt olen yrittänyt saada meille junalippuja.

Mä niin toivoisin, että voisin vain lähettää ihastuneita lentosuukkoja Valtionrautateiden suuntaan. Vaikka viime aikoina matkaaminen junan kyydissä on jäänyt vähemmälle, olen viettänyt raiteilla elämästäni monet tovit. Enkä vähiten niiden vuosien aikana, kun miehen kanssa suhasimme kolmen kaupungin väliä töiden, kotien ja toistemme perässä. Junassa on ekologista ja leppoisaa matkustaa. Voi lukea, neuloa, nukkua, syödä, katsoa leffoja, tehdä töitä ja käydä vessassa vaikka puolentunnin välein, ilman että muut matkustajat turhautuvat pissapysähdyksistä. Lapsen kanssa leikkivaunussa matkaaminen on ihan luksusta verrattuna bussi- tai automatkaamiseen. Siellä se leikkii muiden kanssa ja välillä käy syömässä posket innostuksesta ja telmimisestä punaisena eväät.

Mutta kun. Ne niiden nettisivut. Voi kuinka mä täpinöin, kun ne taannoin uudistettiin! Itse sai valita paikat ja kaikkea! Harmi vain, että sivut eivät toimi kuin junan vessa, vain kuten Pendoliinon vessat, jotka ovat epäkunnossa vähän väliä. Olen nyt yrittänyt hankkia netin kautta junalippuja kahden päivän ajan. Ei ole onnistunut aamulla, ei päivällä, saati illalla. Saitti junnaa niin pahasti, että en ole kertaakaan ehtinyt edes siihen vaiheeseen, että pääsisin valitsemaan istumapaikkoja. Paitsi vihdoin tänään iltasella. Näpit jännityksestä ja epäuskosta täristen valitsin paikat ja kävin nettipankissa maksamassa matkan. Mutta kun palasin myyjän, eli VR:n sivuille, ruutuun lävähti ”istunto vanhentunut” -ilmoitus.

Voi jumalauta. Tämä sama tapahtui myös silloin, kun viimeksi hankin lippuja Pohjanmaalle silloin 8 kuukautta sitten. Ei tarvinnut miettiä ja tutkia kiukku kasvaen, vaan tiesin heti, mitä on tapahtunut. Rahat kyllä menivät tililtä, mutta mulla ei ole lippuja. Yritin soittaa maksulliseen asiakaspalvelunumeroon, mutta ”palvelussamme on ruuhkaa” -ilmoituksen jälkeen puhelinautomaatti muistutti, että lippuja voi tilata myös netistä. No kun voisikin! Yritin soittaa asiakaspalveluun uudestaan kello 18–20 välillä 38 kertaa. Turhaan.

Viime kerrasta tiesin sen, että rahojen palauttamiseksi pitää tehdä netissä ostohäiriöilmoitus. Sen jälkeen rahat palautetaan tilille viimeistään kahden viikon kuluessa. Ei siis ole mahdollista saada uusia lippuja heti osoittamalla, että rahat kyllä ovat lähteneet tililtä, vaan täytyy ostaa uudet liput ja maksaa niistäkin. Viimeksi ostin kahden aikuisen meno-paluun (lapsi matkaa ilmaiseksi, onneksi), jonka hinta oli 300 euron luokkaa. Mitä jos meillä ei olisikaan ollut tilillä rahaa ostaa saman päivän aikana kahta kertaa 300 euron lippuja? Entä jos tilille ei olisi jäänyt mitään reissun ajaksi 300 euron ylimääräisen (takaisinsaatavan) kulun takia? Entä jos olisimme ostaneet liput Kolariin?

Nyt onneksi olin ostanut vain menomatkat minulle ja lapselle. Ja onneksi Pasilan asema on miehen treenimatkan varrella, joten hän kävi ostamassa liput ilman että vasiten olisi asemalle pitänyt raahautua. Mutta puhelua en saa edelleenkään läpi. Haluaisin sanoa, että a.) Teidän onneksemme en päässyt heti läpi, sillä olisin alkuraivossani syönyt linjoja pitkin myös asiaan syyttömien asiakaspalvelijoiden päät. b.) Kenenkään ei pidä joutua ostamaan junalippujaan kahteen kertaan, vaan uudet pitää saada tilalle niiden maksettujen ja bittiavaruuteen hävinneiden tilalle välittömästi. c.) Tästä pitäisi maksaa korvausta joko rahallisesti tai lahjakortein asiakkaille, sillä ainakin itse olen kuluttanut VR:n nettisivujen kanssa takkuamiseen niin paljon aikaa, että alan pian autoilijaksi ja d.) Asiakkaan ei todellakaan pitäisi joutua maksamaan VR:n itsensä aiheuttamien sotkujen selvittämisestä soittaessaan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon.

Vai pitääkö mun tosiaan alkaa tehdä kuten mun kanssa viimeksi puhelinrumbaa lippu- ja rahasotkusta käynyt VR:n asiakaspalvelija neuvoi. Hän kun sanoi henkilökohtaisen mielipiteensä olevan se, että junaliput kannattaa aina ostaa asemalta, sillä VR:n nettisivut ovat vain niin kertakaikkiset paskat.

Alkuperäinen kuva: VR (VittuRisoo)

Jaa: