Mä niin toivoisin, että voisin vain lähettää ihastuneita lentosuukkoja Valtionrautateiden suuntaan. Vaikka viime aikoina matkaaminen junan kyydissä on jäänyt vähemmälle, olen viettänyt raiteilla elämästäni monet tovit. Enkä vähiten niiden vuosien aikana, kun miehen kanssa suhasimme kolmen kaupungin väliä töiden, kotien ja toistemme perässä. Junassa on ekologista ja leppoisaa matkustaa. Voi lukea, neuloa, nukkua, syödä, katsoa leffoja, tehdä töitä ja käydä vessassa vaikka puolentunnin välein, ilman että muut matkustajat turhautuvat pissapysähdyksistä. Lapsen kanssa leikkivaunussa matkaaminen on ihan luksusta verrattuna bussi- tai automatkaamiseen. Siellä se leikkii muiden kanssa ja välillä käy syömässä posket innostuksesta ja telmimisestä punaisena eväät.
Mutta kun. Ne niiden nettisivut. Voi kuinka mä täpinöin, kun ne taannoin uudistettiin! Itse sai valita paikat ja kaikkea! Harmi vain, että sivut eivät toimi kuin junan vessa, vain kuten Pendoliinon vessat, jotka ovat epäkunnossa vähän väliä. Olen nyt yrittänyt hankkia netin kautta junalippuja kahden päivän ajan. Ei ole onnistunut aamulla, ei päivällä, saati illalla. Saitti junnaa niin pahasti, että en ole kertaakaan ehtinyt edes siihen vaiheeseen, että pääsisin valitsemaan istumapaikkoja. Paitsi vihdoin tänään iltasella. Näpit jännityksestä ja epäuskosta täristen valitsin paikat ja kävin nettipankissa maksamassa matkan. Mutta kun palasin myyjän, eli VR:n sivuille, ruutuun lävähti ”istunto vanhentunut” -ilmoitus.
Voi jumalauta. Tämä sama tapahtui myös silloin, kun viimeksi hankin lippuja Pohjanmaalle silloin 8 kuukautta sitten. Ei tarvinnut miettiä ja tutkia kiukku kasvaen, vaan tiesin heti, mitä on tapahtunut. Rahat kyllä menivät tililtä, mutta mulla ei ole lippuja. Yritin soittaa maksulliseen asiakaspalvelunumeroon, mutta ”palvelussamme on ruuhkaa” -ilmoituksen jälkeen puhelinautomaatti muistutti, että lippuja voi tilata myös netistä. No kun voisikin! Yritin soittaa asiakaspalveluun uudestaan kello 18–20 välillä 38 kertaa. Turhaan.
Viime kerrasta tiesin sen, että rahojen palauttamiseksi pitää tehdä netissä ostohäiriöilmoitus. Sen jälkeen rahat palautetaan tilille viimeistään kahden viikon kuluessa. Ei siis ole mahdollista saada uusia lippuja heti osoittamalla, että rahat kyllä ovat lähteneet tililtä, vaan täytyy ostaa uudet liput ja maksaa niistäkin. Viimeksi ostin kahden aikuisen meno-paluun (lapsi matkaa ilmaiseksi, onneksi), jonka hinta oli 300 euron luokkaa. Mitä jos meillä ei olisikaan ollut tilillä rahaa ostaa saman päivän aikana kahta kertaa 300 euron lippuja? Entä jos tilille ei olisi jäänyt mitään reissun ajaksi 300 euron ylimääräisen (takaisinsaatavan) kulun takia? Entä jos olisimme ostaneet liput Kolariin?
Nyt onneksi olin ostanut vain menomatkat minulle ja lapselle. Ja onneksi Pasilan asema on miehen treenimatkan varrella, joten hän kävi ostamassa liput ilman että vasiten olisi asemalle pitänyt raahautua. Mutta puhelua en saa edelleenkään läpi. Haluaisin sanoa, että a.) Teidän onneksemme en päässyt heti läpi, sillä olisin alkuraivossani syönyt linjoja pitkin myös asiaan syyttömien asiakaspalvelijoiden päät. b.) Kenenkään ei pidä joutua ostamaan junalippujaan kahteen kertaan, vaan uudet pitää saada tilalle niiden maksettujen ja bittiavaruuteen hävinneiden tilalle välittömästi. c.) Tästä pitäisi maksaa korvausta joko rahallisesti tai lahjakortein asiakkaille, sillä ainakin itse olen kuluttanut VR:n nettisivujen kanssa takkuamiseen niin paljon aikaa, että alan pian autoilijaksi ja d.) Asiakkaan ei todellakaan pitäisi joutua maksamaan VR:n itsensä aiheuttamien sotkujen selvittämisestä soittaessaan maksulliseen asiakaspalvelunumeroon.
Vai pitääkö mun tosiaan alkaa tehdä kuten mun kanssa viimeksi puhelinrumbaa lippu- ja rahasotkusta käynyt VR:n asiakaspalvelija neuvoi. Hän kun sanoi henkilökohtaisen mielipiteensä olevan se, että junaliput kannattaa aina ostaa asemalta, sillä VR:n nettisivut ovat vain niin kertakaikkiset paskat.
Alkuperäinen kuva: VR (VittuRisoo)
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Hyvä että kirjoitat aiheesta, tämän soisi menevän perille asti!
Voi elämä! Pistäppä kuluttajalehteen juttuvinkkiä…
I feel you! Ostin tänään – enkä valehtele tai värittele nyt yhtään – kolme tuntia, 15 minsaa kahta edestakaista matkaa välille Helsinki-Jyväskylä.
Tosin kikkaikin alelähdöillä (joiden yhdistäminen on tehty tahallaan lähes mahdottomaksi), mutta silti. Koska ostokoriin ei voi laittaa useita matkoja, maksoin jokaisen etapin etananetissä erikseen. Vahingossakaan palvelu ei alkuun tarjonnut halpaa matkaa, vaan se piti itse kaivella jostain sivujen takaa.
Itseltäni VR vei rahat ennen joulua juurikin niin, että maksu meni tililtä, mutta lippuja en saanut. Huomasivat asiakaspalvelussa mokan, mutta silti jouduin maksamaan uudet liput, ja odottamaan OMIA 135 euroa kaksi viikkoa.
Tein tästä jo tänään päivällä kiukuissani postauspohjan, mutta hei, sähän sanoitkin jo kaiken 😀 Tulee mieleen, että voitaisiin marssia VR:lle tuotekehittelyhenkilöiksi 😉
Tässä mun taannoin avautumiseni! http://blogit.kaksplus.fi/kolmistaan/viha-rakkaus-suhteeni-vraan/
Kolmistaan-Karkki
VR – Venaa Rauhassa.
Niin asemalla (ovet jäässä, aurinko paistaa, lehtiä radalla…), kuin nettikaupassa 😀
Just äsken kävi mulle sama juttu! Istunto vanhentunut, rahat veloitettu tililtä, ja tilille jäi vähemmän rahaa, mitä uusi lippu maksaisi. Perkele.
todellaki todellaki todellaki.. 😀 mutta siis OIKEASTI 300e? eikö sillä hinnalla suunnilleen voisi vuokrata auton, jos ajokortin on ajanut?
VR:n sivut jumittaa nyt kun niiltä tuli ”kanta-asiakkaille” pari pv sit uutiskirje että lippuja alkaen 5e. Siltä istumalta nettikauppaan ja onnistuin ostamaan perheelle menoliput 5e/kpl, kauppa alkoi ostoprosessin aikana tökkiä enempi ja enempi. Sen jälkeen kauppa onkin ollut jumissa, että paluuliput hankitaan sitten vissiin asemalta. Mut ihan oikeasti, kuinka huonoa pr:ää on että verkkokauppa (jonka kautta ostetaan iso osa lippuja) jumittaa tollaisen takia.
Just äsken avauduin huonosta asiakaspalvelusta omassa blogissa (koski Welhoa). Mikään ei ota päähän niin paljon kuin se, että yrittää tyrkyttää rahojaan jollekin taholle, mutta se ei onnistu kun joku sivu on kumossa, puhelin ei vastaa tai jotain muuta käsittämätöntä häikkää. Valtion monopoleissa on puolensa, ja tämä on se huono puoli. Kun kilpailua ei ole, on ihan sama tökkiikö kauppa vai ei.
Olen usein ostanut liput puhelimessa, koska nettikauppa on niin huono, mutta itse olen päässyt yleensä hyvin läpi. Nyt varmaan netin ongelmat tukkivat myös puhelinlinjat. Parhaiten homma hoituu tiskillä.
Kannattaa varmaan laittaa palautetta myös suoraan VR:lle, eihän ne muuten tiedä. Ja te kaikki jolla myös on tökkinyt lippujen ostossa, niin valittakaa suoraan VR:lle. Moni homma on parantunut ko. lafkassa ja olen ymmärtänyt, että ottavat mielellään palautetta (asiallista) ja haluavat myös parantaa asioita. Eiköhän niillä ole netinkin kautta joku valitus kanava… Jos se vaikka toimisi. 😉 P.S en ole töissä VR:llä. 🙂
Tosta valtion monopolista sen verran, että huonosti se junaliikenne toimii Brittein saarella, vaikka ei ole valtion monopoli. Moni juttu riippuu käytännön toteutuksessa, eikä siitä takana olevasta byrokratiasta. Sen kilpailutettun junaliikenteenkin voi toteuttaa huonosti, ja valtion monopolin hyvin, niin että se toimii. Se riippuu ihan siitä miten ne asiat halutaan järjestää. Halutaanko ne hommat toimimaan hyvin vai onko sillä väliä. Eli siis haluttu laatutaso. Suurin ongelma taitaa olla se, että halutaanko asiat hoitaa hyvin vai ei, eikä tuo monopoli asema. Mä en jaksa henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että kilpailutus olisi mikään tie onneen junaliikenteessä.
Kuinka moni valittaa Alkon toiminnasta, sekin on valtion monopoli? Jotenkin tuo VR ja sen asema valtion monopolina tuntuu häiritsevän enemmän ihmisiä, kuin Alko ja sama asema. 🙂
Lehdessä oli tänään, että halpojen (vitosen) lippujen takia VR:n sivuilla on käynyt 3-4 kertaa enemmän porukkaa kuin normaalisti ja sivusto sekä lipunmyynti tökkii siksi.
no ihan varmasti OIKEASTI, me matkataan välillä Tampere-Kokkola väliä miehen ja pojan 1v. kanssa (joka matkustaa siis ilmaiseksi :D), edestakainen matka n. 200€, joskus säkällä voi jäädä pari euroa alle 😉
Katja: Laitoin postauksen linkkinä nettisivujen palauteosion kautta, kun en puhelimitse asiaani läpi saanut. Netin palauteosio toimi mallikkaasti.
Karkki: Ne ale-lähdöt ovatkin toinen murinaa aiheuttava juttu. Miten täpinässä niistä olinkaan, mutta käytännössä niiden kanssa kikkailu on ihan hullua. Lapsiperheelliselle ja työssäkäyvälle matkustusajat ovat mahdottomia. Mä todellakin tahtoisin matkustaa koko perhe 20 euron tarjouksella 300 euron sijaan, mutta olen onnistunut nappaamaan tarjouksen vain kerran.
Silloin kävi niin, että lähdimme Vaasasta aamujunalla, kun lähimmälle juna-asemalle ei tarjouksia annettu. Vaihdomme Seinäjoella Helsingin junaan, jossa konduktööri huomasi lippujemme olevan kahden tunnin päästä lähtevään junaan. Oma vikani, tiedän. Olisi pitänyt tarkistaa, että mihin juniin halvat liput olivat. Mutta jotenkin kuvittelin, että jos haen netistä lähtöjä välillä Vaasa–Helsinki, palvelu ehdottaa automaattisesti järkeviä reittejä. Eikä sellaisia, joissa olisi pitänyt talvella vauvan kanssa odottaa Seinäjoella junaa yli 2 tuntia, kun Helsinkiin kerran lähti juna myös sitä ennen. Onneksi konduktööri taisi aistia paniikkini, joten ei tarvinnut hypätä seuraavalla asemalla pois tai edes ostaa uusia lippuja. Paikkalippuja ei tietenkään ollut, mutta siinä vaiheessa se oli pieni murhe, kun olin varma, että joudumme ostaa täysihintaiset liput niiden alelippujen päälle.
Tuon episodin jälkeen en ole edes yrittänyt hankkia alelippuja.
Niin, ei tunnu kovin kuluttajaystävälliseltä laitta asiakasta maksamaan yrityksen mokista.
Ne myöhästelyt mä olen kestänyt aika kiltisti, johtuen ehkä siitä, että arkisin en nykyään junaa juuri käytä. Mutta se nettikauppa!
No voi perkele tosiaan! Saitko asiakaspalvelusta ketään kiinni? Kai pääsette reissuun silti?
Kolmesataa euroa on aika keskimääräinen hinta, jos on hankkimassa lippujaan myöhässä (esim. VR:n nettisivujen tökkimisen takia haha), haluaa kiireiselle vuorolle ja vielä ehkä Pendoliinoon, hinta voi kohota tuosta vielä useita kymppejä. Onneksi lapsi matkustaa aikuisen kanssa ilmaiseksi, kunnes täyttää 16 vuotta, se on iso etu. Muuten olisivat reissut mummilaan ja mummolaan vielä tätä nykyistäkin harvinaisempia. Ollaan mietitty auton vuokraamista, mutta koska yli 6 tuntia matkustusta autoilua vihaavan lapsen kanssa ei innosta sitten yhtään, ei olla ehditty edes selvitellä hintoja. Kuulemma välillä lentäen pääsisi paljon halvemmalla, mutta siihen en tahtoisi lähteä. Painaa syntinä lomamatkat ulkomaille jo ihan tarpeeksi.
Mä olen luopunut VR:stä jo lähes kokonaan. Kuljen siis itsekin kotiseudulle Pohjanmaalle, tosin Turusta, enkä välitä edes tietää, mitä junaliput nykyään maksavat. Yli vuoden olen kulkenut sujuvasti autolla, matkapahoinvoivan lapsen kanssa. Rauhassa kuletaan, katellaan maisemia ja oksennellaan metsänlaidassa. Siinähän se kuluu päivä mukavasti! Säästyy rahaa, kun edestakainen matka autolla maksaa vähemmän kuin yksi aikuisen junalippu yhteen suuntaan.
Heihei, VR.
Mäkin haluaisin niin tykätä VR:stä. Oon puolustellut junalla matkustamista kavereille vuosikausia, mutta pikkuhiljaa alkaa itelläkin usko hiipua. Liput on kalliita ja about kuukausi takaperin meille kävi vauvan kanssa niin, että junamatkallamme oli vaihto Toijalassa. Saavuttiin Toijalaan, ja vaihtojuna odotti toisella raiteella niin kuin pitikin. Junan ovet ei vaan auennut! eikä konnaria näkynyt mailla halmeilla.. vaihtoon oli muutenkin varattu vain 5min ja pian katselin about 10 kanssamatkaajan kanssa, kun vaihtojuna lipui ohitsemme. Emme vain yksinkertaisesti päässeet sisälle. Seuraava vaihtoyhteys saapui sitten tunnin päästä. Ei meillä mikään kiire ollut, mutta matka oli muutenkin pitkä ja vauvan kanssa sitä erityisesti toivoisi asioiden sujuvan jouhevasti..
Näitä ihan käsittämättömiä sattumuksia kuulee ihmisiltä vähän väliä. Tämän meitä kohdanneen vastoinkäymisen jälkeen mulle tuli olo, että ei edes yritetä.. Onko se oikeasti niin vaikeaa saada homma toimimaan edes tyydyttävästi, ettei matkustajan tarvitsisi jäädä raiteelle sen takia ettei päässyt junaan sisälle? Tekisi mieli antaa koko vr:lle potku persuksille – ryhdistäytykää!
Huonoa peeärrää tosiaankin. Tässä tulee vähän samanlainen olo kuin joidenkin ”ollaan auki kun huvittaa” – kauppojen ja -ravintoloiden kanssa. Kun on tarpeeksi monta kertaa nykinyt lukossa olevaa ovea, ei pian enää jaksa yrittää, vaan siirtyy asioimaan muualle. Harmi vaan, että VR:n kohdalla miellyttäviä mahdollisuuksia matkustaa lapsen kanssa monnen tunnin matkoja ei ole.
Jep, kaksi päivää yritin tyrkyttää sinne rahojani. Lopulta ne ottivat, mutta liput jättivät antamatta vastineeksi. Mä toivoisin, että ei tarvitsisi vasiten lähteä juna-asemalle lippuja ostamaan. Mutta ainakin pitää joka kerta nettilippuja hankkiessaan tarkistaa, onhan tilillä niin paljon rahaa, että voi ostaa liput kahteen kertaan.
Puhelimen kautta yritin saada asiaani perille, mutta 38 soittokerrasta mikään ei tärpännyt. Laitoin kyllä linkin tähän postaukseen VR:n nettisivujen palauteosioon. Se toimi ihan mallikkaasti.
Mä olen kyllä harmitellut Alkon monopolia 🙂 Mutta siinä itselläni on ehkä erona se, että käytän Alkon palveluita harvemmin kuin VR:n. Ja etenkin se, että Alkosta saa kuitenkin aina edes jotain, vaikka ei juuri sitä luomuekohippiviiniä, jota ulkomailla asuva kaveri suositteli. VR:ltä kun on valitettavan usein saanut vain kiukkua päiviinsä.
Monopolin rikkoutumisessa mä uskoisin olevan sen hyvän puolen, että hintoihin tulisi kilpailua.
Mutta loppujen lopuksi mä kuitenkin tykkään VR:stä, tahtoisin ihan rakastaa. Nyt on kuitenkin tullut niin paljon ongelmia meidän suhteeseen, että välillä miettii, pitäisikö suhde laittaa ainakin tauolle ja kokeilla jotain muuta välissä.
Tällä kertaa tökkiminen kai johtuikin niistä. Toivoisin vain kovasti VR:nkin puolesta, että tarjousliput olisivat ilon aihe, eivät vitutuksen.
Meillä ei ole autoa, muuten olisin varmasti mäkin ainakin kokeillut tuota metsänlaidassa oksentelu -mallia.
Minäkin olen hehkuttanut vuosikausia rakkauttani Veeärrään. Nyt vain alkaa olla rakkaudessa liian paljon ryppyjä. Toivottavasti saamme kuitenkin välimme kuntoon ja suhteen taas uuteen kukoistukseen!
No voi hitsi miten ärsyttävää!!
mulle kävi kerran niin, että ostin vaasassa yhden junalipun helsinkiin, ja matkustin kotiin sillä. Kotona huomasin, että tililtäni oli veloitettu 2 lippua! Soitin asiakaspalveluin, ja sieltä vastattiin :” no miten voit todistaa ostaneesi vain yhden lipun?” jumaliste! Asiaa selviteltiin, ja VR:ltä huomattiin että vaasan kassassa oli just yjden junalipun verran ylimäärästä, eli mun rahat. No, niitä ei voitu siirtää tililleni, ei halea helsingistä, ainoa vaihtoehto oli hakea ne rahat VAASASTA, missä olin vaan käymässä, kyllä ketutti. Kirjotin valtakirjan, lähetin kaverille joka haki ne rahat vaasan juna-asemalta, joo-o pikkasen meni vaikeeks, ja sama juttu: VR mokasi, enkä mä, ja kuitenkin meni noin vaikeeks, eikä pahoityeluja tms. KIITOS, että sain avautua, heti auttoi 😀
ja sitä paitsi uskomatonta, kuinka klliita junaliput on!!!!
Minä ja mun mies rakastetaan junamatkustamista, paitsi Suomessa.. Tota verkkokauppaa en muutaman epäonnisen yrityksen takia ole edes jaksanut käyttää vaan asemalta käydään ostamassa liput. Mutta se HINTA!!!!!! mieheni vanhemmat asuu Lapissa (me Helsingissä) joten lapsen kanssa matkustaessa pakko ottaa makuuhytti, 500 v*tun euroa!!!! ja mistä siinä maksaa? ei mistään muusta paitsi ahtaista hyteistä, paskasista vessoista ja kalliista aamupalasta. olisi ede vaunutyöntekijät niinkuin Moskovan yöjunassa (jonne muuten pääsee paljon halvemalla vaikka matka-aika sama!!!).. halvinta olisi kulkea autolla mutta tosiaan 12 tunnin ajomatka muksun kanssa ei vain innosta..
Mulle on käynyt kans noin, kaikille varmaan on, mutta kertaakaan ei oo tarvinnut ostaa uusia lippuja tai odotella rahojaan takaisin kahta viikkoa. Toki mä oon aina soittanu sinne palveluun miljoona kertaa, kunnes sieltä on vastattu ja sitten sitä mitälie turvakoodisanaa vastaan on nähty et liput on maksettu ja ne on laittanu uudet samantien spostiin. En sitten tiiä oonko ainoa onnekas, jolle on näin käyny 😀
Meillä on vaihtoehtona Onnibus ja oman auton hankinta, vaikka juna olis mukavin… On vaan niin kallis ja aina myöhässä!
Mitenkä sitä ostaa asemalta, kun asemapalveluita kilvan lopetetaan maakunnissa? Miten huononäköiset mummot ynn muu opettelevat sitten käyttämään automaatteja?
Ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta, kun tökkii, joten luulisi heidän osaavan jo varautua paremmin…
Ja auta armias, jos joudut jumittuneiden maattien ja nettisivujen sekä vuonna miekka ja kypärä lopetetun pikkupaikkakunnan lipunmyynnin vuoksi ostamaan lipun junasta: viisi euroa (ainakin!) lävähtää sakkomaksuja heti. Enkä muista, vaikka junia käytän todella paljon, milloin kaukojunassa olisi ollut riittävästi tilaa lastenvaunuille. Olen tullut siihen tulokseen, että VR:n tarkoitus ei ole palvella junamatkustajia vaan rangaista ihmisiä julkisen liikenteen käytöstä.
Toisaalta on ihan fakta, että VR pyrkii sysimään tietyillä reiteillä ihmisiä käyttämään busseja, koska VR omistaa myös bussimatkoista vastaavan Pohjolan Liikenteen eli siis käyttää väärin monopoliasemaansa. Ja Onnibussinhan VR on haastanut oikeuteen…
mulla ei siis ole ajokorttia, ja 15v aloin matkustelemaan junalla. joko tku+jkl tai tre+jkl väliä monesti kuussa ,että ihan tuttua 🙂 olishan se junalla paljon helpompaa kuin autolla, jos on lapsi(a).
hinta vaan tuntuu kovalta siitä että asiat ei ihan toimi niinkun pitäisi.. meidän perheeltä eli 2 aikuista, 3, 6&7v lapset jkl-turku matka tekisi 200e menopaluu. mummon autoa jos lainataan (toimii vaan jos mies on mukana ajamassa) niin noin 100e tulee hintaa. hitusen edullisempaa 🙂 vuokra-auton hintoja en tiedä.
Joo, tuttuja juttuja. Mutta minunkin on yhdyttävä aiempaan kommenttiin siitä, ettei kilpailun avaaminen ole mikään ratkaisu. Suomessa on niin vähän raideliikennettä, että käytännössä kilpailu tarkoittaisi sitä, ettei syrjemmille seuduille enää pääsisi junalla lainkaan. Esim. Englannissa ja Ruotsissa on nähty, että yksityinen junaliikenne (muilla kuin kaikkein suosituimmilla väleillä) ei toimi.
Olisi yksinkertaisesti pyöritettävä tuota valtion monopolia paremmin. Hyviä uudistuksia VR onkin tehnyt, mutta esim. verkkokauppaan ja myöhästelyyn liittyvät ongelmat olisi saatava kuntoon.
Reklamaation tekeminen ei saa maksaa asiakkaalle mitään. VR on velvollinen korvaamaan puhelinkulut, kun vaan tajuat itse sitä vaatia. Laiha lohtu, mutta jotain kuitenkin.
Raideliikenteen kanssa on myös niin, että eniten liikennettä taitaa olla Riihimästä etelään alueella ja se saattaisi olla varmaan Suomessa ainoa alue, jossa kilpailutus saattaisi (oikein suunniteltuna ja toteutuksesta). Moni reitti on varmasti jossain määrin kannattamaton. Ja liikenne näillä väylillä on vain yleisen tahdon asia. Liikenne määristä taitaa olla tosi asia, että Riihimäestä alaspäin ei mahdu enää yhtään enempää liikennettä kuin nykytilanne on.
Itse asiassa monella syrjäseudun alueella se ei ole VR, joka määrittelee junien liikennöinin, vaan Liikennevirasto ja valtio sen kuinka paljon liikennettä on.
Luulen, että paras vaihtoehto on tosiaa monopolin kehittäminen paremmaksi. Sekä hinnoiltaan, että toiminnaltaan. Se on mahdollista, jos halu ja tahto asian tekemisellä löytyy. Ja jos ja kun ongelmia huomataan, niin siitä pitää reklamoida asianomaiselle firmalle (asia kuin asia), muuten asiat eivät tule tiedoksi ja eikä ole mahdollisuutta korjata ongelmia. Mun käsittääkseni VR on halukas parantamaan toimintaansa, joten siitä vaan reklamoimaan, niin voivat näyttää haluavatko he oikeasti tehdä asioille jotain.
Kiitos tästä postauksesta! Oman kokemuksen mukaan se ei valitettavasti auta, vaikka liput ostaisi asemalta 😀
Ostin siis junaliput ihan virkailijalta, kuittasin maksun kortilla ja kone totesi ”maksu hyväksytty”. Jostain syystä kone ei sitten antanutkaan lippuja ja myyjä vakuutteli minua, ettei se maksu sitten voinut mennä (vaikka väitin vastaan). Noh, maksoin toisen kerran, sain liput ja kävin tarkistamassa automaatilta vielä varmuuden vuoksi miten kävi. Rahat olikin menneet kahteen kertaan. Jonotin takaisin virkailijan pakeille ja ilmoitin virheestä. Hän totesi ettei voi tehdä asialle mitään ja antoi minulle sen maksullisen asiakaspalvelunumeron johon saisin soittaa seuraavana arkipäivänä. Kulutin sitten puhelinlaskuani siitä ilosta, että sain muutaman viikon kuluttua rahat takaisin. Ja otti pattiin, enkä saanut keneltäkään ainuttakaan pahoittelun sanaa tai anteeksipyyntöä. Voi kiesus. Ja mietin ihan samaa, että mitä jos olisin ostanut monen sadan euron junalippuja, eikä tilillä olisikaan ollut sitten rahaa loman ajaksi? Argh!
Mulla paloi fati VR:ään pari vuotta sitten ihan lopullisesti. Tuntuu, että lippujen hinnoittelu on lähtenyt ihan lapasesta – ainakin palvelun laatuun suhteutettuna. Mua nyppii nuo jatkuvat ongelmat milloin lipunmyynnissä, milloin junissa. Siirryinkin kulkemaan Helsinki-Vaasa-väliä lentokoneella. Aikuisen meno-paluulipun saa (matkustusajankohdasta riippuen) noin 90 eurolla. Toki lentomatkustamisessa on oma vaivansa: lentokoneen kyytiin kun ei voi tuosta vain hypätä niinkuin junaan. Ja olisihan se hienoa matkustaa ympäristöystävällisemmin, mutta mielestäni VR:n hinnoittelu on vain aivan kestämätön. Saman huomion teki veljeni, joka myös liikkuu säännöllisesti Pohjanmaan ja pääkaupunkiseudun väliä. Hän päätyi perheineen siiihen, että he vuokraavat auton näitä reissuja varten. Tulee kuulemma sekin huomattavasti junalippuja halvemmaksi.
Tuntuu tosiaan aivan käsittämättömältä ettei VR saa nettisivujaan toimimaan, varsinkin kun ihmisiä ajetaan väkisin nettiin asioimaan. Asiakaspalvelijoita asemalla vähennetään jatkuvasti. Ainakin Helsingin päärautatieasemalla kannattaa kohta alkaa varautua jonotukseen eväiden ja makuualustan kanssa, sen verran pitkät jonotusajat nykyään ovat kun kassoja on vain muutama kerrallaan auki ja edelläsi saattaa olla useita kymmeniä jonottajia. 🙁
Tämän takia en matkusta junalla!! 🙂
Enkä mä… en ees muista koska oon viimeks ollut junassa, eikä oo mun lapsetkaan koskaan matkustaneet!!
Yhdyn. Plus ravintelivaunun tädiltä (se joka tuntuu tulevan aina siirappisuudellaan linjojen läpi) sai todella tylyä kohtelua, kun toivoin erikoisruokavaliolla olevalle vauvalleni ruoan mikrotusta. Ei jonoa, ei kiirettä ja vastassa ”en kyllä mielelläni tätä tee, onko tämä muka edes lapselle”. Mikrotusaika tuntui helvetiltä. Tehtäiskö boikotti, vai millä tähän ylihinnoitteluun ja asiakaspalveluun saa tolkkua?
Terveisiä vr:n ikuinen ystävä!! Tässä teille pikku stroori:
Olin kerran z-junalla matkustamassa haarajoelta lahteen. Taisin olla 15-16v. Käteistä ei ollut yhtään ja tilillä 10cnt vaille 20e , että olisin voinut nostaa rahaa. No ei ole näillä pikkuasemilla automaattia josta voi kortilla suoraan ostaa lipun, eikö visa electron toimi junissa. No menin junaan. Ja siellä tietty selvisi että kortilla ei voi maksaa.. (ei sitä ennen ollut selvillä). No konnari sanoi, että jää seuraavalla asemalla pois (mäntsälä).
No minä jäin pois. Eikä mäntsälässä (kään) ollut sitä lippuautomaattia.
Tästä sisuuntuneena ja kotiin haluavana, päätin hypätä seuraavaan z-junaan ja toivoa että lippua ei kysytä.
No kysyttiin. Ja juna oli jo lipumassa liikkeelle.
Konnari painoi hätä stoppia ja juna pysähtyi, suht kauas laiturilta. Ja jätti mut radalle seisomaan !!! Siinä aloin soittamaan jo äidille, kas kas, akku loppui.
Hädissäni kävelin mäntsälän keskustaan ja soitin nakkarin puhelimesta äidille ja pyysin laittamaan tilille rahaa, että voin nostaa käteistä ja ostaa junasta lipun.! Loppu hyvin ja kaikki hyvin pääsin yöllä myöhään kotiin. Mutta edellewb jaksan ihmetellä, ei vitsiinyt sitte sakottaa tai vaikka soittamaan poliisille. Vaan jätti mut akku puhelimesta loppuneena, alaikäisenä radalle seisomaan!!
Ja nyt vasta (n.6v myöhemmin) on alkanut niitä lippumaatteja tulemaan peräkylän asemille. Ihan sinänsä naurettavaa tällaiselta yhteiskunnalta missä palvotaan korttimaksajia ja jopa torilta voi ostaa pikkuhousuja visa electronilla.
Ja asemilta ei voi ostaa lippuja kortilla..
Niin VR kyllä tiedetään täälläkin. Selvittelin taannoin junamatkaa joensuusta helsinkiin, juuri noilla VR:n nettisivuilla. Matka-automaatti ehdotti reittiä Joensuu-Pieksamäki-Jyväskylä-Tampere-Helsinki hintaan 35 euroa ja kestoksi mokoma ilmoitti 2,5 tuntia. Aikamoista haipakkata nuo nykyiset vehkeet näemmä kulkevat. (Moista reittiä ei muuten yleensäkään edes ajeta). Kun sitten, ollessani Joensuun rautatieaseman lipputiskillä mainitsin asiasta lippuja myyvälle sedälle, alkoi tuo hyvin vaivaantuneesti hokea kuin paraskin neuroottinen Klonkku: eieieieiei…ei tuollaista ei ole ollut…ei ole…ei ole ollut tuollaista ei ollut ei ole…ollut ole ei ei ole…ei ollut ei ole… sitä jatkuikin sitten niin pitkään, että sain lopulta liput ostettua. En siis tuolle reitille vaan aivan suora joensuu-Helsinki reitti oli tällä kertaa.