Nyt on aika laittaa vähälle käytölle jääneet Hartanimme kiertoon perheelle, jolle ne paremmin sopivat. Harvemmin on varmaan tarjolla käytettynä näin vähälle käytölle jääneitä kiesejä. Alkuun vauva teki vaunulakon, joka kesti yhdeksänkuiseksi asti. Sen jälkeen tajusimme, että nämä yhdistelmärattaat eivät sovi meidän autottomaan kaupunkilaisperhe-elämäämme.
Mutta mummilassa näillä on lykitty menemään pellonpiennarta. Olemmekin todenneet nämä erinomaiseksi kulkuvälineeksi olosuhteisiin, joissa tarvitaan panssarivaunumaista liikkuvuutta haastavassakin maastossa, mutta myös näppäryyttä. Nämähän menevät kokonsa puolesta sisään myös vanhoista ratikoiden ovista, jos vaikka kaupunkireissulle lähdetään. Hartanit suunnitellaan ja valmistetaan kokonaan Saksassa, jossa on kyllä jotain tietoa siitä, minkälainen pohjoismainen vuodenaikarumba saattaa olla.
Rattaat on ostettu uutena loppuvuonna 2011. Maksoimme silloin koko paketista 800 euroa ja rapiat. Samanlaista valko-mustaa keinonahkaverhoilua on myynnissä yhä edelleen Hartanin uusissa mallistoissa. Mitä nyt näissä on pallokuvioinen sisus ja uusissa villiä eläinkuosia. Myös valkoinen alumiinirunko on edelleen mallistossa.
Ominaisuuksia, kuosia ja kuntoa myöten nämä ovatkin ihan kun pränikät. Pikkuvikoina kuomun keinonahkaverhoilusta löytyy pieni nirhauma ja rattaiden valkoinen penkkiosa on saanut vähän harmautta ylleen. Molemmat pikkuviat näkyvät kuvissa. Rattaita on säilytetty aina lämpimissä sisätiloissa, joten hometta, hiirenkakkaa tai muuta epämiellyttävää ei tarvitse pelätä. Me pidetään omaisuudestamme hyvää huolta.
Mitä muuta?
- Neljä jykevää ilmakumipyörää. Ei muuten loskat ja lumikasat haittaa.
- Heittoaisa, joten työntösuuntaa voi vaihtaa lennosta noin vaan. Helpottaa myös julkisissa kulkuvälineissä kulkemista, kun aisan saa kätevästi nostettua pois viemästä tilaa esimerkiksi bussin käytävällä. Työntöaisan korkeuttakin voi tietenkin säätää.
- Aisassa oleva jarru, joka napsautetaan päälle käsin. Ei siis mekaanista jarrua, mikä on on ollut tällaisille pitkäkoiville hyvä. Ei ole tarvinnut varoa askeleitaan, vaan vaunujen kanssa on voinut ottaa pitkiä ja rivakoita askeleita. Luulisin jarrumöhkäleen puuttumisen olevan myös hyvä, jos vaunuihin haluaa liittää seisomalaudan sisarukselle.
- Pehmeä ja kevyt kantokassi, jonka saa nopeasti irrotettua vaunuista. Näppärä etenkin silloin, jos vaunuja ei säilytetä asunnossa, vaan vauvaa täytyy kantaa jonkun matkaa.
- Kuomussa pieni aurinkolippa, jonka saa taitettua sivuun tai suojaksi, ihan tarpeen mukaan.
- Kun vaunut muuttuvat rattaiksi, ratasosassa on nelipistevyöt. Lisäksi irrotettava keinonahkainen turva-aisa, joka on hyvä olla olemassa etenkin sitten, kun vöitä ei enää käytetä.
- Selkänojan saa säädettyä tikkusuorasta istuma-asennosta aina täyteen makuuasentoon asti.
- Kuomussa kurkistusaukko sekä mahdollisuus avata hyttysverkollinen tuuletusaukko.
- Jalkatuki säädettävissä niin pituus- kuin korkeussuuntaan.
- Kuomussa pieni sivutasku esimerkiksi varatutille. Kuomun takana isompi säilytystasku, johon mahtuu esimerkiksi sadesuoja, vaunuverho ja vaikka varavaatteet.
- Tavarakorina kankainen laatikko, jonka saa irrotettua. Se roikkuu typerän alhaalla, joten on välillä jurrannut kiinni hankeen.
- Rattaat on helppo taittaa kasaan, mutta eivät kyllä ihan pieneen pakettiin mene.
- Mukaan tulee erikseen ostamamme sadesuoja, joka on vaunujen mukana tulevaa parempi. Kuva sadesuojasta käytössä täällä. Kauppaan kuuluu myös erikseen ostamamme jalkapeite, joka mielestäni parantaa kiesien ulkonäköä. Se on kätevä myös sitten, kun lapsi on siirtynyt vauvakopasta ratasosaan istumaan, mutta ei vielä itse kävele. Kuva jalkapeitteestä käytössä ratasaikana täällä.
Myyntimenestystä hyväkuntoisille kärryille! Oletteko jo löytäneet uudet kiesit tilalle?
Kiitos, toivottavasti löytävät uuden kodin. Uudet kiesit on valittu, niistä lisää sitten, kun ne kotiutuvat 😉 Nyt pitäisi vaan saada pyöräkellariin niille tilaa 😀