Kaupallinen yhteistyö: OP DriveNow ja Suomen Blogimedia

Meidän perheellämme ei ole autoa. Pärjäämme mainiosti Helsingin kattavan julkisen liikenneverkon ja pyöräilyn varassa. Itse asiassa elämme mukavammin ja leppoisammin näin, kun ei ole autoa vaivoina ja rahareikänä. Jos joskus tarvitsemme kaaraa alle, soitamme taksin, vuokraamme auton tai pyydämme kulkupeliä lainaan ystäviltä.

Kesän alusta lähtien olen Helsingissä voinut napata autotarpeessa alleni myös yhteiskäyttöauton, jonka käytöstä maksan vain ajettujen minuuttien mukaan. Ja tämä on kuulkaa mahtava juttu. OP:n lanseeraama DriveNow-autonvuokrauspalvelu on helppoudessaan kuin kaupunkipyörä. Autoja on ripoteltuna ympäri kaupunkia, lähimmän kaaran näkee puhelimen sovelluksesta ja ajamisen jälkeen auton voi parkkeerata mihin vain toiminta-alueella. Tällaisessa yhteisomistajuudessa on kaupunkiautoilun tulevaisuus, sanokaa minun sanoneen.

DriveNow:n tarkoitus ei ole olla kankea autonvuokrauspalvelu, vaan ikään kuin yksi julkinen liikenneväline vaihtoehdoksi metron, bussien ja ratikoiden joukkoon. Vuokraamistarvetta ei tarvitse suunnitella tai tietää etukäteen, vaan DriveNow-sovelluksen kaivaa taskusta siinä vaiheessa kun kaivaisi julkisen liikenteen Reittiopas-sovelluksen. DriveNow-sovellus näyttää kartalla lähimmän auton, ja sovellus tai rekisteröitymisen yhteydessä saatava asiakaskortti toimii avaimena autoon. Auton käynnistääkseen pitää vielä syöttää henkilökohtainen pin-koodi.

Itse testasin DriveNow:ta ensimmäisen kerran sännätessäni palaverista toiseen. Olin Sörnäisissä ja tajusin, että ehtiäkseni ajoissa kantakaupungin toiselle puolelle Töölöön, minulla ei olisi aikaa leppoisasti körötellä ratikalla. Reittioppaan sijaan kaivoinkin esiin DriveNow-sovelluksen ja naurahdin hämmästyksestä ääneen, kun sovellus kertoi lähimmän kaaran olevan 50 metrin päässä. Nostin katseeni puhelimen näytöstä ja toden totta, hieman kauempana kadunvarressa loisti valkoinen farmari-Bemari kyljissään DriveNow-tarrat. Vähän kauempana olisi ollut myös BMW:n sähkäauto (jonkalainen postauksen kuvissa näkyy), mutta päätin tuolla kertaa ottaa käyttöön lähimmän kaaran.

Auto aukesi helposti sovelluksen nappia painamalla. Katselin ympärilleni, sillä teki mieli huudahtaa jollekin ”näittekö tuon, mieletöntä”. Auton ruudulla tervehdittiin minua nimeltä, minkä jälkeen naputtelin vielä pin-koodini auton näyttöön ohjeita seuraten. Auto hurahti käyntiin start-nappia painamalla, ja tuli hulvaton olo. Voiko tämä tosiaan olla näin yksinkertaista?

No voi, jos ei ota huomioon itse ajamista. Auto itsessään hurisi pehmeästi ja kulki sulavasti sekä notkeasti kuin kissa. Jos olisin ollut maalla, olisin työntänyt luun ulos ja antautunut sille ajonautinnolle, josta kaltaiseni pyöräilijäkin saa auton ratissa kiinni. Mutta kun olin Helsingissä, jossa ajamista inhoan. En käyttänyt auton navigaattoria, sillä kyllähän minä nyt kotikaupungissani ajaa osaan. Osaankin, jos alla on polkupyörä tai vaikka tuttu bussilinja, jota seurata. Autolla tajusin jo ensimmäisessä risteyksessä, että en saa kääntyä sinne, minne pitäisi päästäkseen näppärästi Töölöön.

Harhailin kymmenisen minuuttia löytääkseni oikealle tielle, ja lopulta matka Sörnäisistä Töölöön vei rapiat 20 minuuttia. Kainalot olivat tuskanhiessä ja olin puristanut rattia niin että sormien nivelet olivat jäykistyä niille sijoilleen. Parkkeerasin auton ihan tapaamispaikan oven viereen, sillä DriveNow-autot voi jättää toiminta-alueella parkkiin asukaspysäköintipaikalle, eli melkein mihin vain. Laitoin auton lukkoon sovelluksesta nappia painamalla, eikä koko autoa tarvinnut sen jälkeen miettiä. Ihan kuten ei tarvitse miettiä muitakaan liikennevälineitä, kun sen kyydistä on matkan jälkeen poistunut. Ajosta ilmestyi kuitti puhelimeen jälkikäteen; samalla tavalla siis kuin esimerkiksi Wolt-sovelluksesta safkaa tilatessa.

Tuo oma esimerkkikruisailuni kaikkine harhailuineen maksoi rapiat 10 euroa. Eli aika paljon enemmän kuin julkisilla liikkuessa, mutta vähemmän kuin taksilla saati omalla autolla päästellessä. DriveNow-yhteiskäyttöautojen hinta on 0,57 euroa ajominuutilta, eikä mitään muita kuluja ole. Ei siis tarvitse maksaa tai ylipäätään edes miettiä bensoja tai sähköauton latauksia, vakuutuksia, parkkimaksuja (jotka ovat Helsingissä ihan jäätävät), huoltoja, veroja, rengasvaihtoja tai pesuja. Ja tietenkään ei myöskään tarvitse maksaa itse autoa, eikä DriveNow:n käytössä ole myöskään mitään kuukausimaksuja.

Siksi yhteiskäyttöautolla ajaessa on tuntunut kuin olisi tulevaisuuden kyydissä. Vaikka minä mieluummin edelleenkin käytän julkisia ja fillaria, tälle on kyllä tilauksensa esimerkiksi silloin kun vaikkapa roudattavat tavarat eivät mahdu laatikkopyörän kyytiin tai jos esimerkiksi tarvitsee sännätä lapsen kanssa nopeasti lääkäriin keskellä yötä. Sovelluksesta voi tsekata, minkä auton takakontin varustukseen kuuluu lastenistuin, joten sitäkään ei itse tarvitse raahata mukana.

Harmillista on se, että meidän ja muiden herttoniemeläisten arjessa DriveNow-autot eivät vielä ole niin varteenotettava vaihtoehto. Toiminta-alue kun ei ylety tänne Herttoniemeen asti – mikä on ihan sama ongelma kuin kaupunkipyörien kanssa. Voin toki ajaa tänne, mutta en voi napata autoa kotiovelta käyttöön tai pysäköidä tänne. DrirveNow-autojen käyttöalue ulottuu tällä hetkellä Helsingin kantakaupunkiin, Lauttasaareen sekä Käpylään ja Espoon puolella Otanniemeen, Keilaniemeen ja Selloon. DriveNow-autolla voi ajaa myös Helsinki-Vantaan lentokentälle ja sieltä takaisin, mikä on mahtava juttu. Mutta nyt hei jumantsuikka Hertsika mukaan meininkeihin!

Vaikka itse vielä nupisen käyttöalueesta, väittäisin, että DriveNow tekevän turhaksi ainakin monen Helsingin keskusta-asujan kakkosautotarpeen. Muualta Suomesta Helsingissä työmatkoilla käyville tässä on varteenottettava menopeli junan kaveriksi. DriveNow on ollut menestys esimerkiksi Kööpenhaminassa, Berliinissä ja Tukholmassa, joten emmeköhän me suomalaisetkin perässä löydä yhteiskäyttöautoilun. Sellaista on nimittäin aistittavissa. DriveNow:lla on myös useampia kilpailijoita, minkä voisi laskeskella kertovan trendistä.

Yksityisautoilun sijaan ihmisiä on alkanut kiinnostaa jakamistalous myös autoilussa. DriveNow:n vahvuus on sen riveissä seisovat autot. Ne ovat ihan uusia Bemareita ja Minejä, mikä varmasti houkuttaa yhteiskäyttöauton rattiin myös niin sanottuja hardcore-autoilijoita, joille kaduilla kruisailu moottorivoimin ei ole vain pakollinen paha, kuten minulle. Ensi kesäksi kaduille on tulossa myös DriveNow:n avoautomalleja, ja kun sähköautojen latauspisteverkosto tihentyy, myös sähköautojen määrää lisätään. Kööpenhaminassa DriveNow-autot ovat pelkkiä sähköautoja.

Suosittelen sinuakin testaamaan, miltä tuntuu oman auton omistamisen sijaan auton huoletonta pikavuokrausta. Sitä varten sain teille käyttöönne ilmaisen rekisteröitymisen sekä 20 minuuttia ilmaista ajoa, ja nuo edut voit lunastaa käyttöösi täällä!

Mutkatonta matkaa autoilun tulevaisuuteen!

//pixel.mathtag.com/event/js?mt_id=1198428&mt_adid=118051&mt_exem=&mt_excl=&v1=&v2=&v3=&s1=&s2=&s3=

Jaa